Ερευνητική Συν-εργασία στα Αρσάκεια: Οι εκπαιδευτικοί συν-εκπαιδεύονται
Την Τετάρτη 20 Ιουνίου 2012 πραγματοποιήθηκε στο Αρσάκειο Ψυχικού Επιμορφωτική Ημερίδα για τους εκπαιδευτικούς των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων με θέμα «Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο: Θεωρία και Πράξη». Η Ημερίδα, την οποία παρακολούθησαν εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων των Σχολείων της Φ.Ε., οργανώθηκε από την Εποπτεία των Σχολείων σε συνεργασία με τον Καθηγητή Διδακτικής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικό Υπεύθυνο των Ερευνητικών Εργασιών κ. Ηλία Γ. Ματσαγγούρα.
Στο Α΄ μέρος τής Ημερίδας απηύθυνε χαιρετισμό προς τους συνέδρους ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς, πρώην Πρόεδρος τού Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, μέλος τού Δ.Σ. της Φ.Ε. και Ειδικός Γραμματέας τού Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. Στη συνέχεια, ο Καθηγητής κ. Ματσαγγούρας, στην εισήγησή του με θέμα
«Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο: Παιδαγωγικές Αρχές, Πρακτικές Προβλήματα, Προτάσεις» ανέλυσε, μεταξύ άλλων, τις θεμελιώδεις αρχές της Ερευνητικής Εργασίας, τις πολλαπλές μεθόδους προσέγγισης, τις προϋποθέσεις επίτευξής της και τις διαδικασίες αξιολόγησης του καινοτόμου για την ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα αντικειμένου τής Ερευνητικής Εργασίας. Ο κ. Ματσαγγούρας ειδικότερα ανέδειξε τις ιδιαίτερες πτυχές και τη φυσιογνωμία τής Ερευνητικής Εργασίας, το διαθεματικό και διεπιστημονικό χαρακτήρα της, τις επιστημονικές συνιστώσες που διαμορφώνουν την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, τις αρχές τής βιωματικής μάθησης, τις φάσεις διδασκαλίας, τις μεθόδους αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης τού τελικού προϊόντος της μαθησιακής διαδικασίας. Με την εισήγησή του και τη συζήτηση που ακολούθησε ο κ. Ματσαγγούρας απάντησε στο σύνολο των ερωτήσεων που έθεσαν οι εκπαιδευτικοί, διατύπωσε προτάσεις βελτίωσης και ανάδειξης των καλών πρακτικών όσον αφορά στην προσέγγιση των Ερευνητικών Εργασιών από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές των Σχολείων της Φ.Ε.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Στο Β΄ μέρος τής Ημερίδας, υπό την γενική εποπτεία τού κ. Ματσαγγούρα και τής Επόπτριας των Σχολείων τής Φ.Ε. κυρίας Βασιλικής Παπαπέτρου-Μουρσελά, πραγματοποιήθηκαν παράλληλες συνεδρίες των εκπαιδευτικών σε βιωματικά εργαστήρια. Στο πρώτο εργαστήριο τους εκπαιδευτικούς επιμόρφωσε η Δρ Αλεξάνδρα Κουλουμπαρίτση (Αναλυτικό Πρόγραμμα και Διδακτικός Σχεδιασμός, Επίτιμη Σύμβουλος Παιδαγωγικού Ινστιτούτου), η οποία επεξεργάστηκε το θέμα
«Ερευνητικές Εργασίες στο Λύκειο: Βήμα προς Βήμα Υλοποίηση στην τάξη σε Πλαίσιο Συνεργασίας». Στο δεύτερο εργαστήριο οι εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν από τον Δρα Δημήτριο Καλαϊτζίδη (Γεωλόγο, Διευθυντή Ραλλείου Γενικού Λυκείου Θηλέων Πειραιά) και την κυρία Βασιλική Δεμερτζή (Σχολική Σύμβουλο Φιλολόγων) οι οποίοι ανέπτυξαν το θέμα
«Εποπτεύοντας και Καθοδηγώντας τις Ερευνητικές Εργασίες Λυκείου σε Πλαίσιο Συνδιδασκαλίας», συν-εργαζόμενοι με τους εκπαιδευτικούς τής ομάδας τους. Στο τρίτο εργαστήριο, οι επιμορφώτριες Δρ Ντίνα Σχίζα, Φυσικός, και Δρ Κατερίνα Μπαζίγου, Φιλόλογος, επεξεργάστηκαν το θέμα
«Τα βήματα μιας Ερευνητικής Εργασίας σε Πλαίσιο Συνδιδασκαλίας» μαζί με τους εκπαιδευτικούς τής ομάδας τους.
Και στα τρία εργαστήρια οι εκπαιδευτικοί συν-ασκήθηκαν στη διαδικασία διαμόρφωσης των ομάδων με κριτήρια παιδαγωγικά και επιστημονικά, στη διαμόρφωση και ανάπτυξη των ερευνητικών ερωτημάτων, στη μέθοδο επιλογής των πολυτροπικών μέσων και των εργαλείων έρευνας, στη διαδικασία παρακολούθησης των ομάδων και υπο-ομάδων εργασίας των μαθητών καθώς και στη διαδικασία παρουσίασης τού τελικού προϊόντος τής Ερευνητικής Εργασίας και τής αξιολόγησής του.
-
-
-
-
-
-
-
-
Κατά τη διάρκεια τής Ημερίδας, οι εκπαιδευτικοί ‘μπήκαν στη θέση’ των μαθητών τους, συνεργάστηκαν, συζήτησαν, συνδιαμόρφωσαν τεχνικές έρευνας, παρουσίασης και αξιολόγησης των εργασιών. Ένας γόνιμος διάλογος αναπτύχθηκε, σε επίπεδο παιδαγωγικό και επιστημονικό, απορίες και προβληματισμοί απαντήθηκαν ή εξομαλύνθηκαν, η εμπειρία διαχύθηκε προς κάθε κατεύθυνση και ενισχύθηκε η πεποίθηση όλων ότι η Ερευνητική Εργασία στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία μπορεί να ενδυναμώσει την προσπάθεια τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας για παροχή πιο βιωματικής, ελκυστικής και ουσιαστικής παιδείας, όχι μόνο προς τους μαθητές αλλά και προς το σύνολο τής εκπαιδευτικής κοινότητας τής χώρας.