2 Απριλίου. Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου. Ημέρα γενεθλίων του Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Αντερσεν. Η γιορτή του βιβλίου!

Πόσο στ’ αλήθεια σημαντικό είναι να αγαπήσουν τα παιδιά το βιβλίο; Μπορεί το σχολείο να αποτελέσει την κινητήριο δύναμη, να καλλιεργήσει την αγάπη αυτή στα παιδιά και να τα κάνει να νιώσουν το διάβασμα ανάγκη και όχι υποχρέωση ;

Στο σχολείο μας το εξωσχολικό βιβλίο αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής πράξης, καθώς εντάσσεται στο μάθημα της φιλαναγνωσίας και πολλές φορές σχετίζεται με τα διαθεματικά προγράμματα που εκπονούνται. Τα παιδιά μαθαίνουν να αγαπούν το βιβλίο και να το θεωρούν ένα πολύτιμο εργαλείο γνώσης. Άλλωστε, το διάβασμα είναι μια από τις αποδοτικότερες πνευματικά ενασχολήσεις για τον άνθρωπο, αφού διαβάζοντας διευρύνει τους πνευματικούς του ορίζοντες. Επιπλέον, αποτελεί μια προφανή πηγή εμπλουτισμού του λεξιλογίου. Το βιβλίο είναι ένα παράθυρο στη φαντασία και τη σκέψη του παιδιού. Η δύναμη που έχουν οι εικόνες και οι λέξεις επιτρέπουν στο παιδί να ταξιδέψει στον χώρο της φαντασίας, να ονειρευτεί, να σκεφτεί, να επικοινωνήσει με τον εαυτό του, να προσδιορίσει και να κατανοήσει καλύτερα τους άλλους. «Το διάβασμα δεν είναι παρά ένα πέρασμα μέσα από τις σκέψεις, τα αισθήματα, τον κόσμο του κειμένου, για να φτάσει κανείς στον εαυτό του», γράφει η καθηγήτρια Παιδικής Λογοτεχνίας και Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, κα Άντα Κατσίκη-Γκίβαλου. Επιπρόσθετα, η ανάγνωση βιβλίων καλλιεργεί τη «συναισθηματική αγωγή», ανοίγει απεριόριστα πεδία στοχασμού και κριτικού προβληματισμού, οδηγεί τον αναγνώστη στο να διαμορφώνει στάσεις ζωής και να αναζητά απαντήσεις.

Το βιβλίο ψυχαγωγεί, ηρεμεί, συντροφεύει. Είναι ένας φίλος χωρίς απαιτήσεις, ένας φίλος που μπορούμε να τον επικαλεστούμε κάθε στιγμή. Ας ανοίξουμε λοιπόν το παράθυρο της ψυχής μας και ας αφήσουμε το άσβεστο φως και τη ζεστασιά των βιβλίων να συντροφεύουν τη ζωή μας.

 

4Πιο συγκεκριμένα, οι μαθητές της Α΄τάξης στο πλαίσιο Περιβαλλοντικού Διαθεματικού Προγράμματος που εκπονούν με θέμα: «Θαλασσινές Ιστορίες», επεξεργάστηκαν στην τάξη τους το βιβλίο: «Ο Ψαρίνος και η Ψαρίνα πάνε Ποσειδωνία», της Ματούλας Τόλκα, Εκδόσεις Λιβάνη. Ευαισθητοποιήθηκαν απ’ την ιστορία του βιβλίου, καθώς πρόκειται για ένα οικολογικό παραμύθι, και συνειδητοποίησαν ότι η μόλυνση της θάλασσας έχει συνέπειες στον υδροβιότοπο, αλλά και γενικότερα στη ζωή μας.

 

5Οι μαθητές της Β΄ τάξης στο πλαίσιο του Περιβαλλοντικού Διαθεματικό Προγράμματος που εκπονούν, με θέμα: «Άνεμος – Αιολική Ενέργεια» διάβασαν στην τάξη τους το βιβλίο: «Το αστροπελέκι με την περιέργεια βρίσκει λύση για την ενέργεια», του Βαγγέλη Ηλιόπουλου, Εκδόσεις Πατάκη. Ακολούθησαν το ταξίδι του Αστροπελεκιού και ανακάλυψαν μαζί του τρόπους εναλλακτικούς για την εξοικονόμηση της ενέργειας.

 

6aΟι μαθητές της Γ΄ τάξης στο πλαίσιο του Περιβαλλοντικού Διαθεματικού Προγράμματος που εκπονούν με θέμα: «Ελιά η θυγατέρα του Ήλιου», επεξεργάστηκαν στην τάξη τους το βιβλίο: «Η Ελίτσα», της Ματούλας Τόλκα, Εκδόσεις Λιβάνη. Γνώρισαν μέσα απ’ τις σελίδες του την ελιά ως σύμβολο ειρήνης, ευημερίας και γονιμότητας. Ανακάλυψαν τη σημασία που έχει για την καθημερινότητά μας και πόσο σημαντικά είναι τα προϊόντα της για την υγεία μας.

 

3Οι μαθητές της Δ΄ τάξης στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Διαθεματικού Προγράμματος που εκπονούν με θέμα: «Προσωπεία και μάσκες» επεξεργάστηκαν στην τάξη τους το βιβλίο: «Όρνιθες», του Φίλιππου Μανδηλαρά, Εκδόσεις Παπαδόπουλος. Γνώρισαν τον Αριστοφάνη, τον μεγαλύτερο από τους αρχαίους Έλληνες κωμικούς ποιητές και κατάλαβαν πόσο μεγάλη αίσθηση του χιούμορ είχε αλλά και πόσο καυστικός ήταν όταν σχολίαζε αυτά του τον ενοχλούσαν στην πόλη του.

 

1Οι μαθητές της Ε΄ τάξης στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Διαθεματικού Προγράμματος που εκπονούν, με θέμα: «Μουσικό ταξίδι στον χώρο και το χρόνο», επεξεργάστηκαν στην τάξη τους το βιβλίο: «Το παραμύθι της μουσικής», της Βασιλικής Νευροκοπλή, Εκδόσεις Λιβάνη. Πρόκειται για ένα παραμύθι που συγκίνησε τα παιδιά, καθώς ένα τυφλό κορίτσι, που αγαπούσε πολύ τη μουσική, μπορούσε να δει και να αισθανθεί τον κόσμο μέσα απ’ τις αγαπημένες της μελωδίες.

 

2Οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης στο πλαίσιο του Πολιτιστικού Διαθεματικού Προγράμματος που εκπονούν, με θέμα: «Διονύσιος Σολωμός, ο Δάντης της Ελλάδος», επεξεργάστηκαν στην τάξη της το βιβλίο: «Διονύσιος Σολωμός», της Αγγελικής Βαρελλά, Εκδόσεις Πατάκη.Μέσα από τις σελίδες του τα παιδιά γνώρισαν καλύτερα τον Δ. Σολωμό, έμαθαν για το μεγαλόπνοο ποιητικό έργο του και συνειδητοποίησαν την εθνική προσφορά του.

Η Διευθύντρια
του Β΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού
Αικατερίνη Κούλη