Στις 25 και 26 Φεβρουαρίου 2025, τα Αρσάκεια Λύκεια Ψυχικού και τα Αρσάκεια – Τοσίτσεια Λύκεια Εκάλης φιλοξένησαν τη διάλεξη "Dreaming of Satellites", μια σπουδαία επιστημονική εκδήλωση που διοργανώθηκε σε συνεργασία με τον Συντονισμό Φυσικών Επιστημών των Αρσακείων Σχολείων και με την υποστήριξη των Διευθυντριών και Διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Ομιλητής ήταν ο Dr. José Ángel Ávila Rodríguez, διακεκριμένος επιστήμονας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA) και πρωτεργάτης στην ανάπτυξη των δορυφορικών σημάτων του συστήματος Galileo, συνοδευόμενος από τον Dr. Rigas Themistoklis Ioannidis, ειδικό στα Συστήματα Δορυφορικής Πλοήγησης της ESA. Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε αποκλειστικά στα Αγγλικά και απευθυνόταν σε μαθητές της Β’ Λυκείου.
Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο του Αρσακείου Ψυχικού και στο Αμφιθέατρο των Αρσακείων – Τοσιτσείων Λυκείων Εκάλης, αντίστοιχα. Οι διευθύνσεις των σχολείων συνέβαλαν σημαντικά στην οργάνωσή της. Στα Α’ & Β’ Αρσάκεια Λύκεια Ψυχικού, παρούσες ήταν οι διευθύντριες, κ. Μαυροειδή και κ. Νάκη, ενώ στα Α’ & Β’ Αρσάκεια – Τοσίτσεια Λύκεια Εκάλης, παρόντες ήταν οι διευθυντές, κ. Δευτεραίος και κ. Χρονόπουλος.
Η εκδήλωση είχε στόχο να φέρει τους μαθητές σε επαφή με τις τεχνολογίες δορυφορικής πλοήγησης και τις εφαρμογές τους και να τους εμπνεύσει να σκεφτούν πέρα από τα όρια της σχολικής γνώσης. Ο Dr. Rodríguez προσέγγισε την επιστήμη με μαθητοκεντρική και διαδραστική μέθοδο, θέτοντας ερωτήματα και ενθαρρύνοντας τους μαθητές να αναζητήσουν συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών επιστημονικών πεδίων.
Με τη μαιευτική μέθοδο οι μαθητές οδηγήθηκαν στην κατανόηση της διασύνδεσης των φυσικών επιστημών, των ανθρωπιστικών σπουδών και της πληροφορικής με τη διαστημική τεχνολογία. Συζητήθηκαν θέματα όπως η σχέση της ιατρικής και της ψυχολογίας με τα διαστημικά ταξίδια, η σημασία των ξένων γλωσσών για την επικοινωνία και τη συνεργασία διεθνών ομάδων, καθώς και οι κοινωνικές διαστάσεις των διαστημικών αποστολών, με έμφαση στην προνομιακή μεταχείριση (positive discrimination) ως κουλτούρα και την ανατροπή στερεοτύπων. Επιπλέον, αναδείχθηκε η σημασία της συνεργασίας μεταξύ επιστημόνων διαφορετικών ειδικοτήτων, εθνικοτήτων και φύλων. Τέλος, τονίστηκε ο καθοριστικός ρόλος του ανθρώπινου παράγοντα στην επιτυχία των διαστημικών αποστολών.

Η αλληλεπίδραση με τους μαθητές ξεπέρασε κάθε προσδοκία! Καθώς η ομιλία εξελισσόταν, η συμμετοχή των παιδιών αυξανόταν, με πρωτότυπες ερωτήσεις και σκέψεις που εντυπωσίασαν τόσο τους ομιλητές όσο και τους εκπαιδευτικούς. Ο Dr. Rodríguez προκάλεσε τη σκέψη των μαθητών, καλώντας τους να αναρωτηθούν για φαινόμενα που θεωρούνται δεδομένα, όπως γιατί η θεωρία του ατόμου του Δημόκριτου ξεχάστηκε για αιώνες και γιατί η επανδρωμένη αποστολή Απόλλων στη Σελήνη διήρκεσε λιγότερο από τη σύγχρονη μη επανδρωμένη αποστολή.
Στο τέλος, οι μαθητές τον περικύκλωσαν για να συνεχίσουν τη συζήτηση! Έμεινε μαζί τους χωρίς μικρόφωνο, απαντώντας σε ερωτήσεις και δίνοντάς τους καθοδηγητικές προτροπές που τους έκαναν να σκεφτούν βαθύτερα, εντυπωσιάζοντάς τους με τον καλύτερο τρόπο.
Θερμές ευχαριστίες στους Dr. Rodríguez και Dr. Ioannidis για τη μοναδική τους παρουσίαση και την εξαιρετική αλληλεπίδραση με τους μαθητές. Ευχαριστούμε, επίσης, τις διευθύντριες και τους διευθυντές των Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού και Εκάλης για τη συνδιοργάνωση, καθώς και όλους τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς που συνέβαλαν στην επιτυχή διεξαγωγή της εκδήλωσης.
Τέλος, ένα μεγάλο ευχαριστώ στους μαθητές για το ενδιαφέρον τους, την ενεργό συμμετοχή τους και την τόλμη τους να εκφραστούν ελεύθερα.
Η διάλεξη αυτή δεν ήταν απλώς ένα μάθημα για τη διαστημική επιστήμη, αλλά και ένα μάθημα σκέψης, συνεργασίας και δημιουργικότητας.
Αυτή ήταν μόνον η αρχή! Συμφωνήσαμε πως αποτελεί την αφετηρία μιας μελλοντικής συνεργασίας.
Μέχρι την επόμενη φορά, ας συνεχίσουμε να αναρωτιόμαστε, να εξερευνούμε και να μαθαίνουμε!
