Την Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2025 η Επόπτρια των Σχολείων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας δρ Νέλλη Παππά και ο Διευθυντής της «Logostart- Φιλοσοφικές Εφαρμογές» Τεχνοβλαστού του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Καθηγητής Φιλοσοφίας Γεώργιος Ν. Πολίτης υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας στα γραφεία της Εποπτείας της Φ.Ε.
Η συμφωνία αυτή έχει ως στόχο την υλοποίηση πολλαπλών δράσεων μέσω του καινοτόμου προγράμματος «Η Σοφία στο Σχολείο». Πρόκειται για τυποποιημένη και πιστοποιημένη μέθοδο διδασκαλίας που συνδυάζει ψηφιακή τεχνολογία και καινοτόμα μέσα, όπως πρωτότυπα κινούμενα σχέδια, παιγνιοποίηση (gamification) και ψηφιακά παιχνίδια μάθησης. Η μέθοδος προσφέρεται με δικαιόχρηση στο σχολείο μέσω ενός πλήρως δομημένου προγράμματος έντεκα μαθημάτων. Κάθε μάθημα διαρκεί μία διδακτική ώρα και πραγματοποιείται στη σχολική αίθουσα από τον δάσκαλο ή δασκάλα του τμήματος σε συνεργασία με εξειδικευμένο επιστήμονα-ερευνητή. Οι εκπαιδευτικοί των σχολείων μας θα έχουν προηγουμένως λάβει εκπαίδευση και πιστοποίηση διδακτικής επάρκειας και χειρισμού ψηφιακών μέσων από το Εργαστήριο «Φιλοσοφία- Διακυβέρνηση-Οικονομία» του Τμήματος Φιλοσοφίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η νέα γενιά είναι εκτεθειμένη σε καταιγισμό πληροφορίας χωρίς να διαθέτει ικανότητα αξιολόγησης του περιεχομένου. Αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίζει η μέθοδος «Η Σοφία στο Σχολείο».
Το μάθημα αρχίζει στην τάξη και συνεχίζεται στο σπίτι μέσα από προσωποποιημένη πρόσβαση μαθητών και εκπαιδευτικών στην ψηφιακή πλατφόρμα https://www.mysofia.gr/. Οι γονείς έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στην πλατφόρμα για την παρακολούθηση των επιδόσεων των παιδιών και τη συμμετοχή σε παιχνίδια αλληλεπίδρασης μαζί τους.
Η διδασκαλία της φιλοσοφίας στο Δημοτικό Σχολείο επιδρά στις δεξιότητες λογικής και δημιουργικής σκέψης. Παράλληλα, ενισχύει την αντίσταση των παιδιών σε κάθε λογής παραπλάνηση. Οι δεξιότητες -γνωστικές ή μη- και, ιδίως, ο τρόπος σκέψης που καλλιεργείται στους μαθητές μέσω της έκθεσής τους στη φιλοσοφία, αξιοποιούνται αποτελεσματικά και σε άλλα μαθήματα, (μαθηματικά, φυσική, γλώσσα, κ.ά). Η μέθοδος «Η Σοφία στο Σχολείο» αποσκοπεί στη σύζευξη της ραγδαίας τεχνολογικής προόδου με τους κανόνες της Λογικής και της Ηθικής. Μέσα από αυτήν τα παιδιά κατακτούν τη δυνατότητα να κάνουν σωστές επιλογές μέσα στο ευρύ πλήθος των δεδομένων και των πληροφοριών της εποχής. Αξιοποιώντας τη φιλοσοφία ως μέθοδο επίλυσης προβλημάτων, τα παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται πιο καθαρά. H ανάδειξη των διαφορών μεταξύ υπόθεσης και απόδειξης, θέσης και επιχειρήματος, καλλιεργεί την ανθεκτικότητα των νέων στην παραπλάνηση και τα fake news.
Η ιδέα αυτού του προγράμματος γεννήθηκε επειδή το θεμελιώδες πρόβλημα της ελληνικής εκπαίδευσης, όπως αποτυπώνεται και σε διεθνείς έρευνες, είναι η απουσία κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Τα παιδιά δεν ξέρουν -και, κυρίως, δεν μαθαίνουν- να σκέφτονται ορθολογικά και συντεταγμένα. Αποτέλεσμα αυτής της αδυναμίας είναι ότι δεν μπορούν να αναγνωρίσουν και να αφομοιώσουν γνώσεις. Κατ’ επέκταση, δεν εξελίσσονται διανοητικά, γνωστικά και συναισθηματικά όσο θα μπορούσαν. Η νέα γενιά είναι εκτεθειμένη σε καταιγισμό πληροφορίας χωρίς να διαθέτει ικανότητα αξιολόγησης του περιεχομένου. Αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίζει η μέθοδος «Η Σοφία στο Σχολείο».