Ανοίγει την άνοιξη η πτέρυγα εμπορίου επί της οδού Σταδίου! Αφιέρωμα στην επαναλειτουργία της Στοάς Αρσάκη έκανε η εφημερίδα «Καθημερινή» στις 29-12-2024. Ακολουθεί το πλήρες άρθρο.
Από την πρώτη απόπειρα έκδοσης οικοδομικής άδειας έως τα εγκαίνια τns εμπορικής πτέρυγας επί της οδού Σταδίου την ερχόμενη άνοιξη, θα έχουν περάσει έντεκα ολόκληρα χρόνια. Η επιμονή και το μεράκι όμως του Πάνου Τριανταφυλλόπουλου, που εμπνεύστηκε την αναμόρφωση της Στοάς Αρσακείου, νίκησαν τη γραφειοκρατία. Με την ολοκλήρωση τns ανάπλασης η στοά, πέρα από εμπορικούς στόχους, θα προσφέρει μια γαστρονομική εμπειρία με τη μεσογειακή διατροφή στο επίκεντρο. «Η μεσογειακή διατροφή δεν είναι μόνο υλικά, είναι και τρόπος. Η επικοινωνία, να κάτσουμε με αγνώστους, να έχουμε στη μέση πιάτα», υποστηρίζει ο κ. Τριανταφυλλόπουλος.
«Δεν είναι κατοστάρι, είναι μαραθώνιος», συνηθίζει να λέει ο Πάνος Τριανταφυλλόπουλος, αναφερόμενος στο σχέδιο «ΣΤΟΑ», τη μεγάλη αναμόρφωση που γίνεται στον εμβληματικό χώρο της Στοάς Αρσακείου, ένα έργο προϋπολογισμού τουλάχιστον 15 εκατ. ευρώ. Και μάλιστα είναι ένας μαραθώνιος που θα διαρκέσει 11 ολόκληρα χρόνια από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας μέχρι την τελική υλοποίησή της. Ενας άγονος διαγωνισμός στην αρχή, η πανδημία στη συνέχεια, η πολυπλοκότητα στην έκδοση οικοδομικών αδειών, οι πολλές εργασίες για την ενίσχυση της στατικότητας του κτιρίου –300.000 λίτρα τσιμεντοενέσεις– και ο εκσυγχρονισμός του, αλλά με σεβασμό στο παρελθόν –όπως καινούργια, αλλά όμοια με τα παλιά, ξύλινα κουφώματα στο χρώμα της ελιάς, κατασκευασμένα από μια ελληνική βιομηχανία στο Μουζάκι Καρδίτσας–, είναι μερικά μόνο από τα στοιχεία αυτού του μαραθωνίου.
Την άνοιξη αναμένεται να λειτουργήσει η πτέρυγα εμπορίου, δηλαδή τα τέσσερα καταστήματα ειδών ένδυσης επί της οδού Σταδίου, ενώ μέσα στο καλοκαίρι του 2025 εκτιμάται ότι θα ξεκινήσουν να λειτουργούν όλα τα καταστήματα εστίασης και πώλησης τροφίμων, όλη η εμπειρία γαστρονομίας, που βρίσκεται στην καρδιά αυτού του τόσο φιλόδοξου και μοναδικού για τα ελληνικά δεδομένα σχεδίου.
Όλα ξεκίνησαν από τα… Ροζενά. Ενα χωριό του Δήμου Ξυλοκάστρου – Ευρωστίνης, γνωστό για την παραγωγή ελαιολάδου, λεμονιών και μούσμουλων. Εσχάτως και λωτών. Πρόκειται για τον τόπο καταγωγής του διευθύνοντος συμβούλου και ενός εκ των μετόχων της Legendary Food, της εταιρείας που κέρδισε το 2019 τον διαγωνισμό για την αναμόρφωση και αξιοποίηση του Αρσακείου Μεγάρου. «Αυτό που βλέπω εγώ όταν πηγαίνω στο χωριό μου είναι ότι ο ένας βγάζει 100 κιλά λεμόνια, ο άλλος 200, ο άλλος 300 και όταν δεν τα πουλάνε δεν έχουν τι να τα κάνουν. Μια φορά που πήγα στο καφενείο του χωριού τούς ρώτησα γιατί δεν συνεργάζονται να πάρουν όλοι μαζί μεγάλα ψυγεία έτσι ώστε να τα διατηρούν και να τα πωλούν το καλοκαίρι, αντί να κατακλύζεται η αγορά από τα εισαγόμενα και μάλιστα σε υψηλές τιμές», λέει χαρακτηριστικά ο Π. Τριανταφυλλόπουλος, εξηγώντας στην πραγματικότητα με αυτό το παράδειγμα δύο βασικές παθογένειες της ελληνικής γεωργίας: την κατακερματισμένη παραγωγή και την απουσία οργανωμένων, υγιών συνεταιρισμών. «Εμείς, όμως, οποιοδήποτε πρόβλημα το μετατρέπουμε σε πλεονέκτημα», συμπληρώνει ο ίδιος. Κι έτσι δημιουργήθηκε η «Ανάλεκτα Μονοπρόσωπη ΙΚΕ» (με φανερή την επιρροή του καθηγητή Μπαμπινιώτη στην επιλογή της ονομασίας), θυγατρική της Legendary Food, με στόχο τη δημιουργία του «ΣΤΟΑ AGORA», ενός μεγάλου μπακάλικου μέσα στη στοά, όπως ο ίδιος ο κ. Τριανταφυλλόπουλος το λέει αντί του όρου «ντελικατέσεν», όπου θα διατίθενται περί τους 4.000 κωδικούς προϊόντων μικρών παραγωγών από όλη την Ελλάδα.
Στη «ΣΤΟΑ AGORA», συνολικής επιφάνειας 1.200 τ.μ., η οποία θα βρίσκεται στην καρδιά του Αρσακείου Μεγάρου, θα λειτουργεί και χώρος ελαφράς εστίασης. «Το προϊόν δεν θα είναι ντεκόρ ενός καταστήματος εστίασης. Η αιχμή του δόρατος θα είναι το προϊόν», διευκρινίζει ο κ. Τριανταφυλλόπουλος.
Τα υπόλοιπα καταστήματα εστίασης θα έχουν αποκλειστικότητα προϊόντος, υπό την έννοια ότι δεν θα είναι μερικά ακόμη all day bars. Συγκεκριμένα θα λειτουργήσουν: ένα ζαχαροπλαστείο, ένα κατάστημα με μαγειρευτά (εκεί που βρίσκονταν παλιά τα γραφεία της «Καθημερινής» για τις Μικρές Αγγελίες), ένα με έμφαση στο κρέας, ένα με έμφαση στο ψάρι, κάβα – wine bar, κατάστημα με καφέ και ξηρούς καρπούς. Οι ξηροί καρποί έπαιξαν επίσης ρόλο στην εξέλιξη της ιδέας για τη δημιουργία της στοάς. Ο Πάνος Τριανταφυλλόπουλος εργαζόταν επί σειρά ετών στην παρακείμενη Alpha Bank και συχνά αγόραζε ξηρούς καρπούς από το κατάστημα που λειτουργούσε στη στοά από την πλευρά της Πανεπιστημίου. Από εκεί έμαθε ότι ο χώρος ανήκε στη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, στην οποία έπρεπε να απευθυνθεί για να εκθέσει την ιδέα του.
Αποκτά ξανά ζωή η Στοά Αρσακείου
Κάτω από τον γυάλινο θόλο θα βρίσκεται ο χώρος της συνεστίασης: ένας μεγάλος κυκλικός πάγκος όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να παίρνουν τον δίσκο με το φαγητό τους από οποιοδήποτε κατάστημα εστίασης.
Μέτοχοι της Legendary Food είναι η Contner Holdings Ltd (συμφερόντων της εφοπλιστικής οικογένειας Οικονόμου), ο επιχειρηματίας Ευάγγελος Κοντζαιάς (τραπεζικό στέλεχος αλλά γνωστός σε αρκετούς και από την Κρητική Ζυθοποιία), ο γνωστός και ως «γκουρού του μάρκετινγκ» Πήτερ Οικονομίδης και ο Πάνος Τριανταφυλλόπουλος.
Κάτω από τον γυάλινο θόλο θα βρίσκεται ο χώρος της συνεστίασης: ένας μεγάλος κυκλικός πάγκος όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να παίρνουν τον δίσκο με το φαγητό τους από οποιοδήποτε κατάστημα εστίασης. «Η μεσογειακή διατροφή δεν είναι μόνο ένα καλό λάδι, είναι και ο τρόπος. Ο τρόπος επικοινωνίας, να κάτσουμε με αγνώστους, να έχουμε στη μέση πιάτα», υποστηρίζει ο κ. Τριανταφυλλόπουλος. Την ίδια στιγμή, εδώ θα υπάρχει και μια καινοτομία: θα μπορείς να παραγγέλνεις από εφαρμογή στο κινητό τι θέλεις να φας και θα έρχεται ειδοποίηση για να το παραλάβεις. Μάλιστα, μέσα από την ίδια εφαρμογή θα μπορεί να γίνεται ακόμη και μία παραγγελία από διαφορετικά καταστήματα εστίασης που θα λειτουργούν στη «ΣΤΟΑ» και να γίνεται μία πληρωμή, κατ’ αντιστοιχία με το «καλάθι» αγορών σε ένα marketplace. Φυσικά, εντός των καταστημάτων εστίασης θα υπάρχουν και τραπέζια για όποιον δεν επιθυμεί να καθίσει στον χώρο της «συνεστίασης» και του self service. Στο τέλος της ημέρας, τα γεύματα που δεν θα έχουν καταναλωθεί θα πηγαίνουν σε κοινωνικές δομές σε συνεργασία με τον Δήμο Αθηναίων.
Για την ενίσχυση της στατικότητας του κτιρίου χρειάστηκαν 300.000 λίτρα τσιμεντοενέσεις, ενώ ο εκσυγχρονισμός του έγινε με σεβασμό στο παρελθόν.
Από την πλευρά της οδού Αρσάκη θα υπάρχει ειδικός χώρος, το Delivery Point, από όπου οι διανομείς θα παραλαμβάνουν παραγγελίες που γίνονται στα καταστήματα εστίασης από πελάτες εκτός των επισκεπτών της «ΣΤΟΑΣ». Από την ίδια πλευρά θα βρίσκεται και ο χώρος της συλλογής και διαλογής των απορριμμάτων.
Απέναντι από τα καταστήματα εστίασης, κοντά στην είσοδο από την πλευρά της Πανεπιστημίου, προβλέπεται η λειτουργία πέντε μικρότερων καταστημάτων non food (με καλλυντικά, αξεσουάρ, βιβλία). Αξίζει να σημειωθεί ότι στις εισόδους της Σταδίου και της Πανεπιστημίου θα μπουν γυάλινες πόρτες που θα κλείνουν προκειμένου η στοά να κλιματίζεται όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο, μετατρέποντάς τη με αυτόν τον τρόπο σε έναν άνετο προορισμό στο κέντρο της Αθήνας, ακόμη και κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.
Στην περίφημη ταράτσα-αίθριο του μεγάρου, όπου διαμορφώνονται οι κήποι, εξετάζεται η δυνατότητα να πραγματοποιούνται συναυλίες, προβολές, ακόμη και θεατρικές παραστάσεις. Η πρόσβαση θα είναι δυνατή σε όλους, ακόμη και στην ταράτσα, καθώς προβλέπεται η λειτουργία ανελκυστήρα, όπως επίσης και σε όλα τα καταστήματα που έχουν περισσότερα από ένα επίπεδα.
Στο «ΣΤΟΑ AGORA», ένα μεγάλο μπακάλικο μέσα στη «ΣΤΟΑ», θα διατίθενται περί τους 4.000 κωδικούς προϊόντων μικρών παραγωγών από όλη την Ελλάδα.
Ανακαίνιση γίνεται και στην είσοδο του Θεάτρου Τέχνης, επί της οδού Πεσμαζόγλου, με τη συνεργασία των δύο πλευρών να είναι άψογη.
«Είναι ένα πανέμορφο κτίριο κι εμείς του δώσαμε ζωή για άλλα 300 χρόνια», καταλήγει με υπερηφάνεια ο Πάνος Τριανταφυλλόπουλος.
Τι παραδίδεται πρώτο
Ήδη βρίσκονται στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης οι εγκαταστάσεις του Europa Experience, του διαδραστικού μουσείου, με δωρεάν είσοδο, όπου οι επισκέπτες θα μπορούν να ενημερώνονται για τη λειτουργία του Ευρωκοινοβουλίου και συνολικά της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η Αθήνα είναι η 13η πόλη που θα φιλοξενεί το Europa Experience. Επίσης παραδίδονται, με στόχο να ξεκινήσει η εσωτερική διαμόρφωση, τα εμπορικά καταστήματα επί της οδού Σταδίου: Lacoste, BostoAnians, BSB και Nike.
Άρθρο που δημοσιεύθηκε στην "Καθημερινή" στις 29 Δεκεμβρίου 2024
Άρθρο που δημοσιεύθηκε στην "Καθημερινή" στις 29 Δεκεμβρίου 2024