Τα Αρσάκεια Σχολεία διοργάνωσαν με πρωτοβουλία των Διευθυντών των Α΄ και Β΄ Αρσακείων-Τοσιτσείων Γυμνασίων και Λυκείων Εκάλης επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα την Τεχνητή Νοημοσύνη, για όλους τους συναδέλφους τής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και Εκάλης, το Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024, στις 09:00-12:00, στο συγκρότημα των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης.
Εισηγητής ήταν ο κ. Βασίλης Οικονόμου, σύμβουλος για θέματα Πληροφορικής στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού.
Το σεμινάριο απετέλεσε μια μεγάλη ευκαιρία για όλους τους εκπαιδευτικούς των διαφόρων ειδικοτήτων να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις πάνω στο επίκαιρο και ευαίσθητο θέμα τής Τεχνητής Νοημοσύνης, ώστε και να είναι σε θέση να κάνουν το επόμενο βήμα, ενημερωμένοι και έχοντας καλλιεργήσει νέες απαραίτητες δεξιότητες. Με το πέρας τού σεμιναρίου δόθηκαν δηλώσεις συμμετοχής και διανεμήθηκε διαδικτυακά ηλεκτρονικά βιβλίο τού ομιλητή, προσφορά στους εκπαιδευτικούς τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.
Βασικά σημεία τής εισήγησης:
Κατά την πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του ο κ. Οικονόμου ανέδειξε τη σημασία τής Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στην εκπαίδευση ως έναν τρόπο για να αναζωογονηθεί η διδασκαλία και να προσεγγιστεί η τεχνολογία χωρίς φόβο αλλά ως ευκαιρία για καινοτομία. Μετά από μια σύντομη ιστορική αναδρομή και, αφού εξήγησε με απλά λόγια τον τρόπο λειτουργίας τού "φωτεινού παντογνώστη που με απόλυτη συνδυαστική σκέψη και ταχύτητα αξιοποιεί όλη την υπάρχουσα βιβλιογραφία”, τόνισε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν πρέπει να θεωρείται απειλή, αλλά εργαλείο που διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς και ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα.
Στη συνέχεια παρουσίασε διάφορα εργαλεία, όπως το ChatGPT, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ερωτήσεων, περιλήψεων, πλήρων σχεδίων μαθήματος, θεατρικών σεναρίων και εικονογραφημένων κειμένων μαθητών, προσφέροντας παράλληλα νέους τρόπους εξατομικευμένης προσέγγισης που ταιριάζουν στις σύγχρονες ανάγκες μάθησης. Ο κ. Οικονόμου αναφέρθηκε, επίσης, σε ποικίλες εφαρμογές, όπως το Myheritage και το Gamma App, που παρέχουν ενδιαφέρουσες δυνατότητες για εκπαιδευτικά σενάρια και ψηφιακές αφηγήσεις, προσθέτοντας ψυχαγωγικό και βιωματικό χαρακτήρα στο μάθημα και διευκολύνοντας την κατανόηση δύσκολων εννοιών.
Στη συνέχεια παρουσίασε διάφορα εργαλεία, όπως το ChatGPT, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ερωτήσεων, περιλήψεων, πλήρων σχεδίων μαθήματος, θεατρικών σεναρίων και εικονογραφημένων κειμένων μαθητών, προσφέροντας παράλληλα νέους τρόπους εξατομικευμένης προσέγγισης που ταιριάζουν στις σύγχρονες ανάγκες μάθησης. Ο κ. Οικονόμου αναφέρθηκε, επίσης, σε ποικίλες εφαρμογές, όπως το Myheritage και το Gamma App, που παρέχουν ενδιαφέρουσες δυνατότητες για εκπαιδευτικά σενάρια και ψηφιακές αφηγήσεις, προσθέτοντας ψυχαγωγικό και βιωματικό χαρακτήρα στο μάθημα και διευκολύνοντας την κατανόηση δύσκολων εννοιών.
Στη συνέχεια, ο ομιλητής επεσήμανε την ανάγκη για διαρκή προσαρμογή και δυναμική μάθηση, αφού η αξιοποίηση τής Τεχνητής Νοημοσύνης μπορεί να φέρει τον εκπαιδευτικό πιο κοντά στον μαθητή. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο πλαίσιο σωστής λειτουργίας και τα ηθικά ζητήματα που εγείρονται, υπογραμμίζοντας τον σκεπτικισμό τής κοινωνίας, μεγάλο μέρος τής οποίας προτείνει επιβράδυνση των εξελίξεων στον τομέα αυτό.
Κλείνοντας, ο κ. Οικονόμου έδωσε έμφαση στη σημασία τής προσωπικότητας τού δασκάλου στην επίτευξη ποιοτικής εκπαίδευσης και επεσήμανε ότι η τεχνολογία μπορεί να ενισχύσει, αλλά όχι να υποκαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα. Απέρριψε, έτσι, την ιδέα ότι η τεχνολογική επανάσταση οδηγεί σε "δημιουργική καταστροφή" και υποστήριξε ότι, αξιοποιώντας τα οφέλη της και μετριάζοντας τους κινδύνους της, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να διαμορφώσει το μέλλον τής εκπαίδευσης, ενδυναμώνοντας τους μαθητές, υποστηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς και ενθαρρύνοντας ένα περιβάλλον μάθησης με λιγότερους αποκλεισμούς και περισσότερη δικαιοσύνη.
Στο τέλος του σεμιναρίου διανεμήθηκε μέσω QR από τον εισηγητή χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό, που μπορείτε να το βρείτε εδώ.
Τα Αρσάκεια Σχολεία έχοντας ως γνώμονα την πρωτοπορία και την καινοτομία στις εκπαιδευτικές πρακτικές και μεθόδους και αναγνωρίζοντας την ανάγκη για διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τους και την ένταξη των μαθητών τους στον σύγχρονο κόσμο, έχουν ήδη κινηθεί ενεργά προς την κατεύθυνση της ενημέρωσης και της κριτικής αξιολόγησης της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ενδεικτικά, και για το 2024 μόνο, αναφέρουμε:
- τα διαδικτυακά σεμινάρια που οργάνωσε το Αρσάκειο Γυμνάσιο Πατρών σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας, με θέμα "Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση", όπου συμμετείχαν πάνω από 200 εκπαιδευτικοί από τα Αρσάκεια Σχολεία, καθώς και εκπαιδευτικοί από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας,
- το μαθητικό συνέδριο στον χώρο της Eστίας Eπιστημών του Αρσακείου Πατρών που πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαρτίου 2024 με αντικείμενο την Τεχνητή και τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, στο οποίο οι μαθητές εκφράστηκαν με παρουσιάσεις, ταινίες μικρού μήκους, posters και ζωγραφιές υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους,
- την επιμόρφωση στις 3, 6 και 9 Σεπτεμβρίου 2024 των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, Εκάλης, Πατρών, Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων από τον Δρα Άρη Μαυρομμάτη, Μαθηματικό - Θεωρητικό Τέχνης-Ανάπτυξη Τεχνολογίας Υπερμέσων, Ερευνητή – Καθηγητή στο Κέντρο Διά Βίου Μάθησης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και εταίρο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, με θέμα: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι αλγόριθμοι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»
- διδακτική παρέμβαση στο πλαίσιο του Συντονισμού Πληροφορικής, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές/τριες της α’ τάξης γυμνασίου των Σχολείων μας γνώρισαν τις έννοιες ΑΙ (Τεχνητή Νοημοσύνη) και ML (Μηχανική Μάθηση) και έκαναν πρακτικές εφαρμογές, προκειμένου να αναπτύξουν ικανότητες ενεργού και τεχνολογικά εξελιγμένου πολίτη.
Υπενθυμίζουμε επίσης το 7ο Παναρσακειακό μαθητικό Συνέδριο (2019) με κύριο ομιλητή για τις σύγχρονες τεχνολογίες και την Τεχνητή Νοημοσύνη τον βραβευμένο Καθηγητή του ΜΙΤ Κωνσταντίνο Δασκαλάκη.
- τα διαδικτυακά σεμινάρια που οργάνωσε το Αρσάκειο Γυμνάσιο Πατρών σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας, με θέμα "Η Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση", όπου συμμετείχαν πάνω από 200 εκπαιδευτικοί από τα Αρσάκεια Σχολεία, καθώς και εκπαιδευτικοί από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας,
- το μαθητικό συνέδριο στον χώρο της Eστίας Eπιστημών του Αρσακείου Πατρών που πραγματοποιήθηκε στις 8 Μαρτίου 2024 με αντικείμενο την Τεχνητή και τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, στο οποίο οι μαθητές εκφράστηκαν με παρουσιάσεις, ταινίες μικρού μήκους, posters και ζωγραφιές υπό την καθοδήγηση των καθηγητών τους,
- την επιμόρφωση στις 3, 6 και 9 Σεπτεμβρίου 2024 των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, Εκάλης, Πατρών, Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων από τον Δρα Άρη Μαυρομμάτη, Μαθηματικό - Θεωρητικό Τέχνης-Ανάπτυξη Τεχνολογίας Υπερμέσων, Ερευνητή – Καθηγητή στο Κέντρο Διά Βίου Μάθησης, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και εταίρο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, με θέμα: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη και οι αλγόριθμοι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»
- διδακτική παρέμβαση στο πλαίσιο του Συντονισμού Πληροφορικής, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές/τριες της α’ τάξης γυμνασίου των Σχολείων μας γνώρισαν τις έννοιες ΑΙ (Τεχνητή Νοημοσύνη) και ML (Μηχανική Μάθηση) και έκαναν πρακτικές εφαρμογές, προκειμένου να αναπτύξουν ικανότητες ενεργού και τεχνολογικά εξελιγμένου πολίτη.
Υπενθυμίζουμε επίσης το 7ο Παναρσακειακό μαθητικό Συνέδριο (2019) με κύριο ομιλητή για τις σύγχρονες τεχνολογίες και την Τεχνητή Νοημοσύνη τον βραβευμένο Καθηγητή του ΜΙΤ Κωνσταντίνο Δασκαλάκη.