Οι μαθητές τής Ε΄ τάξης τού Αρσακείου Δημοτικού Ιωαννίνων, από τον Οκτώβριο μέχρι και τον Δεκέμβριο 2021, στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, και στη θεματική «Φροντίζω το περιβάλλον-Φυσικές καταστροφές», ασχολήθηκαν με τα ηφαίστεια και τους σεισμούς.
H συνειδητοποίηση τού επείγοντος χαρακτήρα τής περιβαλλοντικής/οικολογικής συνείδησης που οφείλουμε να καλλιεργήσουμε στους μελλοντικούς πολίτες τής κοινωνίας μας, στάθηκε η αφορμή για την επιλογή τού προγράμματος.
Σκοπός ήταν η καλλιέργεια τής επικοινωνίας, τής συνεργασίας, τής κριτικής σκέψης και τής δημιουργικότητας, γνωστών ως «Δεξιοτήτων Μάθησης τού 21ου αιώνα», καθώς και άλλων δυναμικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων, η ανάπτυξη τής οικολογικής συνείδησης των μαθητών, μέσα από την ενημέρωση-ευαισθητοποίησή τους σχετικά με τα ηφαίστεια και τους σεισμούς, ως φυσική καταστροφή, καθώς και η ενδυνάμωσή τους στην καλλιέργεια κουλτούρας πρόληψης και μετριασμού των συνεπειών τους στη βάση τής βιώσιμης ανάπτυξης, με έμφαση στο πεδίο τής συμμετοχής και δράσης.
Ένα έκτακτο δελτίο ειδήσεων με βίντεο από εκρήξεις ηφαιστείων, που έγιναν πρόσφατα, ήταν αρκετό για να διακόψει το μάθημά μας... και η αφορμή για να ενεργοποιηθεί το ενδιαφέρον των μαθητών.
Έπειτα οι μαθητές αποτύπωσαν σε εννοιολογικούς χάρτες τι γνωρίζουν για τις συγκεκριμένες φυσικές καταστροφές αλλά και το τι θα ήθελαν να μάθουν.
Μέσα από διάφορες προσομοιώσεις αλλά και ηλεκτρονικές πηγές οι μαθητές άντλησαν πληροφορίες για τα ηφαίστεια και το πώς εκρήγνυνται, τις επεξεργάστηκαν και σε ομάδες συμπλήρωσαν αντίστοιχα φύλλα εργασίας.
Αποφάσισαν, επίσης, να φτιάξουν και μακέτες με τα δικά τους ηφαίστεια, ώστε να πειραματιστούν για το πώς γίνεται έκρηξη ενός ηφαιστείου.
Έτσι, συγκέντρωσαν ανακυκλώσιμα υλικά για να φτιάξουν το ηφαίστειό τους, και με νερό, μαγειρική σόδα, ξίδι και χρώμα ζαχαροπλαστικής προσομοίωσαν μια έκρηξη ηφαιστείου.
Δεν γινόταν όμως να μην ταξιδέψουν και στα ηφαίστεια τής χώρας μας.
Έτσι, το Σχολείο δανείστηκε τη μουσειοβαλίτσα «Τα ηφαίστεια τής Ελλάδας» από το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας.
Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία μέσα από τη μουσειοβαλίτσα να μάθουν πληροφορίες για τα ηφαίστεια τής Ελλάδας και να παρατηρήσουν και να επεξεργαστούν πετρώματα από το ηφαίστειο τής Μήλου και τής Σαντορίνης.
Η περιέργειά τους, όμως, δεν σταμάτησε εκεί, και μέσα από flash cards και έναν γεωμορφολογικό παγκόσμιο χάρτη οι μαθητές παρατήρησαν και τοποθέτησαν τα ηφαίστεια που υπάρχουν στον κόσμο.
Ανέλαβαν αρμοδιότητες και, χρησιμοποιώντας ένα padlet, κατέγραψαν πληροφορίες για τα ηφαίστεια σε διαδραστικό χάρτη και τις παρουσίασαν στην τάξης τους.
Επίσης, παρακολούθησαν μέσα από ιστοσελίδες σε ζωντανό χρόνο τα ηφαίστεια.
Οι μαθητές είχαν, ακόμη, την ευκαιρία να παρακολουθήσουν διαδικτυακά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Όταν ο Εγκέλαδος Ξυπνά», από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης.
Ενημερώθηκαν για τους σεισμούς, τα ηφαίστεια και το τσουνάμι και εντυπωσιάστηκαν από τη Δεξαμενή Προσομοίωσης Τσουνάμι, όπου έμαθαν πώς και πού δημιουργείται το σεισμικό αυτό κύμα.
Τέλος, στον Προσομοιωτή Σεισμών «Εγκέλαδος», που αναπαριστά μια σχολική αίθουσα, τα παιδιά «ταρακουνήθηκαν» με σεισμούς μέχρι και 7,5 Ρίχτερ, ενώ, παράλληλα, πληροφορήθηκαν για τους τρόπους προστασίας και τις ορθές πρακτικές αντιμετώπισής τους.
Ολοκληρώνοντας την πρώτη θεματική αποφάσισαν, επίσης, να ευαισθητοποιήσουν και να ενημερώσουν και την υπόλοιπη σχολική κοινότητα σχετικά με τα ηφαίστεια και τους σεισμούς.
Ετοίμασαν, λοιπόν, ομαδικά ψηφιακές αφίσες, τις εκτύπωσαν και, αφού ενημέρωσαν τους μαθητές των άλλων τάξεων αλλά και τη Διευθύντρια τού Σχολείου κ. Ελένη Παπανικολάου, τις ανάρτησαν σε διάφορα σημεία τού Σχολείου.
Στη συνέχεια δημιούργησαν τους δικούς τους πίνακες ζωγραφικής με θέμα τα ηφαίστεια και ετοίμασαν μια μικρή έκθεση ζωγραφικής, ώστε και οι υπόλοιποι μαθητές να απολαύσουν τα έργα τους.
Τέλος, παρέλαβαν και πιστοποιητικό ολοκλήρωσης τής θεματικής «Φροντίζω το περιβάλλον».
https://arsakeio.gr/gr/epilogi-thematon/45641-mikroi-hfesteiologoi#sigProIdeffc7a923c
Δείτε εδώ την ψηφιακή έκθεση με τα έργα των μικρών ηφαιστειολόγων: