Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης

Τα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, έχοντας ως γνώμονα την πρωτοπορία και την καινοτομία στις εκπαιδευτικές πρακτικές και μεθόδους και αναγνωρίζοντας την ανάγκη για διαρκή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τους, διοργάνωσαν με πρωτοβουλία των Διευθυντών των Α΄ και Β΄ Αρσακείων-Τοσιτσείων Γυμνασίων και Λυκείων Εκάλης επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα την Τεχνητή Νοημοσύνη, για όλους τους συναδέλφους τής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και Εκάλης, το Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024, στις 09:00-12:00, στο συγκρότημα των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης.

Εισηγητής ήταν ο κ. Βασίλης Οικονόμου, σύμβουλος για θέματα Πληροφορικής στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού.

Το σεμινάριο απετέλεσε μια μεγάλη ευκαιρία για όλους τους εκπαιδευτικούς των διαφόρων ειδικοτήτων να ενημερωθούν για τις τελευταίες εξελίξεις πάνω στο επίκαιρο και ευαίσθητο θέμα τής Τεχνητής Νοημοσύνης, ώστε και να είναι σε θέση να κάνουν το επόμενο βήμα, ενημερωμένοι και έχοντας καλλιεργήσει νέες απαραίτητες δεξιότητες. Με το πέρας τού σεμιναρίου δόθηκαν δηλώσεις συμμετοχής και διανεμήθηκε διαδικτυακά ηλεκτρονικά βιβλίο τού ομιλητή, προσφορά στους εκπαιδευτικούς τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.

Βασικά σημεία τής εισήγησης:

Κατά την πολύ ενδιαφέρουσα ομιλία του ο κ. Οικονόμου ανέδειξε τη σημασία τής Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) στην εκπαίδευση ως έναν τρόπο για να αναζωογονηθεί η διδασκαλία και να προσεγγιστεί η τεχνολογία χωρίς φόβο αλλά ως ευκαιρία για καινοτομία. Μετά από μια σύντομη ιστορική αναδρομή και, αφού εξήγησε με απλά λόγια τον τρόπο λειτουργίας τού "φωτεινού παντογνώστη που με απόλυτη συνδυαστική σκέψη και ταχύτητα αξιοποιεί όλη την υπάρχουσα βιβλιογραφία”, τόνισε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη δεν πρέπει να θεωρείται απειλή αλλά εργαλείο που διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς και ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα.

Στη συνέχεια παρουσίασε διάφορα εργαλεία, όπως το ChatGPT, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ερωτήσεων, περιλήψεων, πλήρων σχεδίων μαθήματος, θεατρικών σεναρίων και εικονογραφημένων κειμένων μαθητών, προσφέροντας παράλληλα νέους τρόπους εξατομικευμένης προσέγγισης που ταιριάζουν στις σύγχρονες ανάγκες μάθησης. Ο κ. Οικονόμου αναφέρθηκε, επίσης, σε ποικίλες εφαρμογές, όπως το Myheritage και το Gamma App, που παρέχουν ενδιαφέρουσες δυνατότητες για εκπαιδευτικά σενάρια και ψηφιακές αφηγήσεις, προσθέτοντας ψυχαγωγικό και βιωματικό χαρακτήρα στο μάθημα και διευκολύνοντας την κατανόηση δύσκολων εννοιών.  

O ομιλητής επεσήμανε, εξάλλου, την ανάγκη για διαρκή προσαρμογή και δυναμική μάθηση, αφού η αξιοποίηση τής Τεχνητής Νοημοσύνης μπορεί να φέρει τον εκπαιδευτικό πιο κοντά στον μαθητή. Παράλληλα, αναφέρθηκε στο πλαίσιο σωστής λειτουργίας και τα ηθικά ζητήματα που εγείρονται, υπογραμμίζοντας τον σκεπτικισμό τής κοινωνίας, μεγάλο μέρος τής οποίας προτείνει επιβράδυνση των εξελίξεων στον τομέα αυτό.

Κλείνοντας, ο κ. Οικονόμου έδωσε έμφαση στη σημασία τής προσωπικότητας τού δασκάλου στην επίτευξη ποιοτικής εκπαίδευσης και επεσήμανε ότι η τεχνολογία μπορεί να ενισχύσει, αλλά όχι να υποκαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα. Απέρριψε, έτσι, την ιδέα ότι η τεχνολογική επανάσταση οδηγεί σε "δημιουργική καταστροφή" και υποστήριξε ότι, αξιοποιώντας τα οφέλη της και μετριάζοντας τους κινδύνους της, η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να διαμορφώσει το μέλλον τής εκπαίδευσης, ενδυναμώνοντας τους μαθητές, υποστηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς και ενθαρρύνοντας ένα περιβάλλον μάθησης με λιγότερους αποκλεισμούς και περισσότερη δικαιοσύνη. 

Στο τέλος του σεμιναρίου διανεμήθηκε μέσω QR από τον εισηγητή χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό.

Βιογραφικό σημείωμα τού ομιλητή:

Ο Βασίλης Οικονόμου κατέχει τη θέση τού συμβούλου για θέματα Πληροφορικής στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού. Διετέλεσε Διευθυντής Πληροφορικής και Ψηφιακής Εκπαίδευσης στο Ελληνο-Αμερικανικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα- Κολλέγιο Αθηνών και Ψυχικού. Από το 1994 μέχρι και το 2020 ήταν Υπεύθυνος Πληροφορικής και Ψηφιακής Εκπαίδευσης στα Εκπαιδευτήρια Δούκα, καθώς και τής Ομάδας Μαθητικού Υπολογιστή, με στόχο την ένταξη και αξιοποίηση τού ατομικού Μαθητικού Υπολογιστή στην εκπαιδευτική διαδικασία. Είναι πιστοποιημένος αξιολογητής εταιριών με πρακτική εμπειρία στην αξιολόγηση εταιριών στο επίπεδο «Δέσμευση στην Επιχειρηματική Αριστεία» - European Foundation for Quality Management Validator. Από το 2014 είναι σύμβουλος τής SoFIA Education Experts Ltd. Το 2013 κέρδισε τη διάκριση Expert Educator και εκπροσωπεί τη χώρα μας (2014) στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Πρωτοπόρων Δασκάλων που διοργανώνει η Microsoft στη Βαρκελώνη και τo 2014, με την ομάδα μαθητών του, τον Ευρωπαϊκό διαγωνισμό προγραμματισμού: Kodu Kup (e-skils, European School Net, Microsoft). Το 2015 επελέγη εκ νέου ως Expert Educator (MIEExpert15) και ορίστηκε ως ο ένας από τους δεκατρείς Microsoft Fellows στον κόσμο και κριτής των έργων των ομάδων οι οποίες διαγωνίστηκαν στο SEATTLE (USA). Έχει διακριθεί και βραβευτεί για έργα σχετικά με την εισαγωγή τής μεθοδολογίας «1:1» στην εκπαίδευση, καθώς και για την επίδραση τού ψηφιακού υλικού στις μεθοδολογίες εκπαίδευσης και στον ρόλο τού εκπαιδευτικού. Έχει συμμετάσχει ως ερευνητής και αναλυτής-προγραμματιστής στην σχεδίαση και υλοποίηση πάνω από 50 ερευνητικών έργων σχετικά με τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση αλλά και στην Ειδική Αγωγή. Έχει συμμετάσχει επίσης στην ανάπτυξη ερευνητικού και αναπτυξιακού λογισμικού στα πεδία αυτά, με πάνω από 80 τίτλους λογισμικού, καταρτίζοντας παράλληλα εκατοντάδες εκπαιδευτικούς στην αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδακτική πρακτική. Έχει αναπτύξει Συστήματα Διαχείρισης Δεδομένων (M.I.S.) σε αρκετά προγραμματιστικά περιβάλλοντα. Έχει δημοσιεύσει άρθρα και μελέτες σε περιοδικά και έχει παρουσιάσει εισηγήσεις σε επιστημονικά συνέδρια με θέμα την «Εισαγωγή των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία» και την «Ποιότητα στην Εκπαίδευση». Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στη διεύρυνση την μεθοδολογίας «1:1», το Mixed Reality στην εκπαίδευση, τις διαδραστικές επιφάνειες και το ποιοτικό εκπαιδευτικό λογισμικό. Όραμά του είναι να εμπλέξει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων στην αξιοποίηση τής τεχνολογίας στην Εκπαίδευση.