Στο πλαίσιο τής Ζώνης Πολιτισμού τής Β΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Γυμνασίου Ψυχικού, με τίτλο: «Καλλιτεχνικό Εργαστήρι: Το Σχολείο Αλλιώς!», οι μαθητές του τμήματος δημιούργησαν, κατά τη διάρκεια τού α΄ τετραμήνου, τις δικές τους νωπογραφίες, εφαρμόζοντας την παραδοσιακή τεχνική τής νωπογραφίας, υπό την καθοδήγηση τής καθηγήτριας Καλλιτεχνικών κ. Κυριακής Πρεβενιού.
Αρχικά οι μαθητές μελέτησαν την ιστορία τής νωπογραφίας, τα υλικά και τις χρωστικές που χρησιμοποιούνται, καθώς και αντιπροσωπευτικά δείγματα έργων τέχνης, αποκτώντας, έτσι, μια ουσιαστική αντίληψη αυτής τής ελληνικής τεχνικής. Στη συνέχεια ερεύνησαν τα βασικά υλικά, όπως ο ασβέστης και η μαρμαρόσκονη, και έμαθαν για την ορθή και ασφαλή χρήση τους.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη μελέτη των χρωστικών ουσιών (σκόνες αγιογραφίας), τής επιστημονικής τους ονομασίας και τού τρόπου με τον οποίο αντιδρούν με τον ασβέστη. Για τη ζωγραφική οι μαθητές ακολούθησαν την τετραχρωμία τού Πολύγνωτου, μια τεχνική που στόχευε στη μίμηση των αποχρώσεων τής φύσης. Η περίφημη «Πολυγνώτεια τετραχρωμία» βασίζεται στη χρήση τού λευκού, τού μαύρου, τού χονδροκόκκινου, τής ώχρας και των παραγώγων τους.
Οι μαθητές επέλεξαν ως πρότυπο τις νωπογραφίες που είχαν προηγουμένως μελετήσει από την αρχαία Ελλάδα, αντλώντας έμπνευση από τις τοιχογραφίες τής Μινωικής Κρήτης, τής Αρχαίας Θήρας, τού Αιγαιοπελαγίτικου Πολιτισμού και των Μυκηνών. Στη συνέχεια, εφάρμοσαν την τεχνική τού ανθίβολου (ο όρος, από το ρήμα "αντιβάλλω", είναι το αποτύπωμα, ένα πιστό αντίγραφο τού πρωτότυπου σχεδίου), σχεδιάζοντας το αρχικό περίγραμμα τής κάθε νωπογραφίας σε ριζόχαρτο και χρησιμοποιώντας διαβήτη για τη δημιουργία μικρών οπών πάνω σε αυτό, ώστε να μπορέσουν να το μεταφέρουν με ακρίβεια πάνω στο νωπό ασβεστοκονίαμα, με τη βοήθεια βαμβακιού και χρωστικής.
Η διαδικασία ολοκληρώθηκε με την προετοιμασία τού ασβεστοκονιάματος, το οποίο παρασκευάστηκε από κοσκινισμένη μαρμαρόσκονη, ασβέστη και άχυρο, ενώ στη συνέχεια απλώθηκε στην κεραμική πλευρά ενός πλακιδίου. Πάνω σε αυτή την επιφάνεια οι μαθητές ζωγράφισαν τις νωπογραφίες τους, εφαρμόζοντας όσα είχαν διδαχθεί.
Τα αποτελέσματα τής εργασίας τους ήταν εντυπωσιακά, αποδεικνύοντας την αφοσίωση, τη δημιουργικότητα και την επιμέλειά τους στην εκμάθηση και εφαρμογή αυτής τής απαιτητικής τεχνικής. Μέσα από τη βιωματική αυτή εμπειρί οι μαθητές κατανόησαν σε βάθος τη σημασία και την αξία τής νωπογραφίας.
Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές για τις εξαιρετικές δημιουργίες τους!
Το πρόγραμμα αυτό βασίστηκε στο βραβευμένο ερευνητικό έργο από το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ), με τίτλο: «Η Διδακτική τής Νωπογραφίας (fresco) για Παιδιά - H Ελληνική Ζωγραφική Παράδοση στον Εκπαιδευτικό Χώρο: «Ο Τοίχος έχει τη δική του Ιστορία», με επιστημονικό υπεύθυνο τον κ. Δημοσθένη Αβραμίδη, αναπληρωτή Καθηγητή στο Εργαστήριο Νωπογραφίας και Τέχνης των Φορητών Εικόνων τής Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.).
Θερμές ευχαριστίες στον Καθηγητή και σε όλη την ομάδα έργου για την εξαιρετική επιμόρφωση, τον Σεπτέμβριο τού 2024, στην Α.Σ.Κ.Τ., στο πλαίσιο τού συνεδρίου τής Ε.Κ.Κ.Μ., καθώς και για το αναλυτικό εκπαιδευτικό υλικό!