Ο βιολογικός λαχανόκηπος των Αρσακείων-Τοσιτσείων Γυμνασίων Εκάλης αποτελεί τμήμα τού οικολογικού βιωματικού εργαστηρίου, το οποίο, μαζί με τον βοτανικό κήπο, λειτουργεί στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης από το 2012.
Οι μαθητές τής Α΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Γυμνασίου Εκάλης διαμόρφωσαν τον κήπο στον υπαίθριο χώρο των Σχολείων, με πρωτοβουλία τής καθηγήτριας Οικιακής Οικονομίας κ. Λουκίας Σπυράτου.
Η διαμόρφωση τού κήπου ακολουθεί τις αρχές τού περιβαλλοντικού σχεδιασμού.
Είναι απόλυτα εναρμονισμένος με το φυσικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται και για την κατασκευή των παρτεριών χρησιμοποιήθηκαν φυσικά υλικά, όπως πέτρες που υπήρχαν στον χώρο, αλλά έμεναν αναξιοποίητες. Τα λαχανικά που παράγουν οι μαθητές είναι βιολογικά, καθώς δεν γίνεται χρήση χημικών λιπασμάτων και εντομοκτόνων.
Οι μαθητές επέλεξαν για την εγκατάσταση τού λαχανόκηπου έναν χώρο ανοιχτό και ηλιόλουστο, γιατί τα λαχανικά δεν αναπτύσσονται στη σκιά μεγάλων δέντρων ή κτηρίων.
Ο λαχανόκηπος αποτελείται από πέντε κυκλικά υπερυψωμένα πέτρινα παρτέρια, διαμέτρου δύο μέτρων το καθένα, με ενδιάμεσα μονοπάτια, ώστε οι μαθητές να έχουν εύκολη πρόσβαση για τη φροντίδα των λαχανικών.Τα πέτρινα παρτέρια αποτελούν μια μόνιμη ανθεκτική κατασκευή, καθώς ο κήπος θα καλλιεργείται κάθε χρόνο από νέους μαθητές των Σχολείων.
Είναι απόλυτα εναρμονισμένος με το φυσικό περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται και για την κατασκευή των παρτεριών χρησιμοποιήθηκαν φυσικά υλικά, όπως πέτρες που υπήρχαν στον χώρο, αλλά έμεναν αναξιοποίητες. Τα λαχανικά που παράγουν οι μαθητές είναι βιολογικά, καθώς δεν γίνεται χρήση χημικών λιπασμάτων και εντομοκτόνων.
Οι μαθητές επέλεξαν για την εγκατάσταση τού λαχανόκηπου έναν χώρο ανοιχτό και ηλιόλουστο, γιατί τα λαχανικά δεν αναπτύσσονται στη σκιά μεγάλων δέντρων ή κτηρίων.
Ο λαχανόκηπος αποτελείται από πέντε κυκλικά υπερυψωμένα πέτρινα παρτέρια, διαμέτρου δύο μέτρων το καθένα, με ενδιάμεσα μονοπάτια, ώστε οι μαθητές να έχουν εύκολη πρόσβαση για τη φροντίδα των λαχανικών.Τα πέτρινα παρτέρια αποτελούν μια μόνιμη ανθεκτική κατασκευή, καθώς ο κήπος θα καλλιεργείται κάθε χρόνο από νέους μαθητές των Σχολείων.
Οι μαθητές τής Α΄ τάξης κάθε χρόνο φυτεύουν εποχικά λαχανικά και χόρτα, όπως μαρούλια, ρόκα, σπανάκι, σέλινο, μαϊντανό, κρεμμύδι, σέσκλα και άλλα.
Ο σχολικός λαχανόκηπος αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο βιωματικής εκπαίδευσης τόσο για την αειφόρο ανάπτυξη όσο και για την υγιεινή διατροφή.
Οι μαθητές μαθαίνουν να αναζητούν τρόπους βελτίωσης των συνθηκών ζωής τους.
Η εκπαίδευση για την αειφορία στοχεύει στην απόκτηση γνώσεων, στη διαμόρφωση στάσεων και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, οι οποίες θα συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη, μια ανάπτυξη, όμως, κοινωνικά δίκαιη και περιβαλλοντικά βιώσιμη.
Ο σχολικός λαχανόκηπος αποτελεί, επίσης, και ένα εργαλείο διατροφικής εκπαίδευσης, καθώς οι μαθητές διδάσκονται ότι καλλιεργώντας μόνοι τους τη γη μπορούν να εξασφαλίσουν διατροφική αυτάρκεια και να απομακρύνουν τον κίνδυνο τής επισιτιστικής ανασφάλειας.
Καλλιεργώντας τη γη, εξάλλου, αποκτούν δεξιότητες στο σκάψιμο, στο φύτεμα, στο πότισμα και μαθαίνουν πως η κατανάλωση λαχανικών δεν κάνει καλό μόνο στην υγεία, αλλά και στο περιβάλλον.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι οι μαθητές συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους για έναν κοινωφελή σκοπό, για να προσφέρουν τα λαχανικά, που παρήγαγαν οι ίδιοι, σε ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη.
Η συνεργασία με κοινωφελή ιδρύματα μέσω τής ΜΚΟ «Μπορούμε» ξεκίνησε το 2011 και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, στο πλαίσιο των προγραμμάτων εθελοντισμού και φιλανθρωπίας των Σχολείων μας.
Σε μια εποχή που τα κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα πληθαίνουν αυτό που πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά είναι ότι η πραγματική ανάπτυξη και η ευημερία επιτυγχάνονται μέσα από μικρές καθημερινές αλλαγές, κάτι που ο καθένας μας οφείλει στον εαυτό του, στους συνανθρώπους του, αλλά και στις επερχόμενες γενιές.
Ο σχολικός λαχανόκηπος αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο βιωματικής εκπαίδευσης τόσο για την αειφόρο ανάπτυξη όσο και για την υγιεινή διατροφή.
Οι μαθητές μαθαίνουν να αναζητούν τρόπους βελτίωσης των συνθηκών ζωής τους.
Η εκπαίδευση για την αειφορία στοχεύει στην απόκτηση γνώσεων, στη διαμόρφωση στάσεων και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, οι οποίες θα συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη, μια ανάπτυξη, όμως, κοινωνικά δίκαιη και περιβαλλοντικά βιώσιμη.
Ο σχολικός λαχανόκηπος αποτελεί, επίσης, και ένα εργαλείο διατροφικής εκπαίδευσης, καθώς οι μαθητές διδάσκονται ότι καλλιεργώντας μόνοι τους τη γη μπορούν να εξασφαλίσουν διατροφική αυτάρκεια και να απομακρύνουν τον κίνδυνο τής επισιτιστικής ανασφάλειας.
Καλλιεργώντας τη γη, εξάλλου, αποκτούν δεξιότητες στο σκάψιμο, στο φύτεμα, στο πότισμα και μαθαίνουν πως η κατανάλωση λαχανικών δεν κάνει καλό μόνο στην υγεία, αλλά και στο περιβάλλον.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι οι μαθητές συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους για έναν κοινωφελή σκοπό, για να προσφέρουν τα λαχανικά, που παρήγαγαν οι ίδιοι, σε ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη.
Η συνεργασία με κοινωφελή ιδρύματα μέσω τής ΜΚΟ «Μπορούμε» ξεκίνησε το 2011 και συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, στο πλαίσιο των προγραμμάτων εθελοντισμού και φιλανθρωπίας των Σχολείων μας.
Σε μια εποχή που τα κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά προβλήματα πληθαίνουν αυτό που πρέπει να διδάξουμε στα παιδιά είναι ότι η πραγματική ανάπτυξη και η ευημερία επιτυγχάνονται μέσα από μικρές καθημερινές αλλαγές, κάτι που ο καθένας μας οφείλει στον εαυτό του, στους συνανθρώπους του, αλλά και στις επερχόμενες γενιές.
View the embedded image gallery online at:
https://arsakeio.gr/gr/ekali/ekali-junior-high-a/ta-nea-mas/events-activities/44152-kalliergoyme-me-oikologiki-kai-koinoniki-syneidisi#sigProId101c979b08
https://arsakeio.gr/gr/ekali/ekali-junior-high-a/ta-nea-mas/events-activities/44152-kalliergoyme-me-oikologiki-kai-koinoniki-syneidisi#sigProId101c979b08