Αρσάκεια - Τοσίτσεια Εκάλης

Στο Α΄ Αρσάκειο-Τοσίτσειο Λύκειο Εκάλης, στο πλαίσιο τού μαθήματος των Θρησκευτικών, υπό την καθοδήγηση τού θεολόγου κ. Γεώργιου Παντόγλου, υλοποιήθηκε με επιτυχία ένας πρωτοποριακός κύκλος βιωματικών μαθημάτων με κεντρικό θέμα «Η βία και ο σύγχρονος άνθρωπος». Πρόκειται για μια εκπαιδευτική πρωτοβουλία που στόχο είχε να αναδείξει τις σύγχρονες μορφές βίας, να διερευνήσει τα βαθύτερα αίτια που τις προκαλούν και να προσφέρει στους μαθητές τα απαραίτητα ηθικά και γνωστικά εφόδια για να τις αντιμετωπίσουν, μέσα από στάσεις ζωής που προάγουν τον σεβασμό, τη συνύπαρξη και την ειρηνική επίλυση των συγκρούσεων.

Η θεματική τής βίας προσεγγίστηκε μέσα από το πρίσμα των αξιών που καλλιεργεί το μάθημα των Θρησκευτικών: την αγάπη, την ανεκτικότητα, την ελευθερία, τη δικαιοσύνη και τη συγχώρηση. Η εν λόγω σειρά μαθημάτων είχε ως βασική μεθοδολογική προσέγγιση τη βιωματική εκπαίδευση και την ενεργό συμμετοχή, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές τής Α΄ και Β΄ τάξης να διερευνήσουν τη βία μέσα από σύγχρονες παιδαγωγικές τεχνικές.

Αρχικά, μέσω τής μεθόδου project και με τη χρήση Τ.Π.Ε., οι μαθητές προετοίμασαν παρουσιάσεις, στις οποίες ανέλυαν τις μορφές τής σύγχρονης βίας και τις κοινωνικές και ανθρωπολογικές αιτίες που προξενούν την εκδήλωσή της, προτείνοντας, παράλληλα, λύσεις.

Στη συνέχεια, οι μαθητές, μέσω δραματοποίησης, συμμετείχαν σε σκηνές που αναπαριστούσαν διάφορες μορφές βίας, όπως ο σχολικός εκφοβισμός, η ενδοοικογενειακή βία, η διαδικτυακή παρενόχληση και ο κοινωνικός αποκλεισμός. Μέσα από αυτή τη βιωματική εμπειρία ήρθαν αντιμέτωποι με τις επιπτώσεις αυτών των πράξεων και κλήθηκαν να σκεφτούν εναλλακτικές λύσεις για την αντιμετώπιση των συγκρούσεων.

Τέλος, ο «διάδρομος συνείδησης» προέτρεψε τους μαθητές να βαδίσουν ανάμεσα σε δύο "διαδρόμους" αντικρουόμενων φωνών που εξέφραζαν διαφορετικές στάσεις και απόψεις για ένα ηθικό δίλημμα σχετικό με τη βία, ώστε να εξετάσουν τις συνέπειες των επιλογών τους και να προβληματιστούν γύρω από το ηθικό φορτίο των πράξεών τους. Η ολοκλήρωση αυτού τού κύκλου μαθημάτων ανέδειξε τη δύναμη τού σχολείου ως χώρου διαμόρφωσης στάσεων ζωής.

Έτσι, το μάθημα των Θρησκευτικών αναδεικνύεται σε  πολύτιμο εργαλείο στην προσπάθεια αυτή, προσφέροντας στους μαθητές όχι μόνο γνώσεις αλλά και προοπτική ζωής. Το μήνυμα τού κύκλου μαθημάτων ήταν ξεκάθαρο: η βία δεν είναι μια αναπόφευκτη πραγματικότητα, αλλά ένα φαινόμενο που μπορεί να ανατραπεί με την κατάλληλη παιδεία, την προσωπική υπευθυνότητα και τη διάθεση για αλλαγή. Και η ειρήνη δεν είναι απλώς μια ευχή, αλλά μια στάση ζωής που προϋποθέτει κατανόηση, αλληλεγγύη και έμπρακτη αγάπη για τον συνάνθρωπο...

Για περισσότερες λεπτομέρειες πατήστε εδώ.