Οι εξελίξεις στην εκπαίδευση τρέχουν. Οι σύγχρονοι εκπαιδευτικοί, περισσότερο από ποτέ, πρέπει να παρακολουθούν τις σύγχρονες εκπαιδευτικές τάσεις, κάτι που γίνεται εφικτό μέσω διαδικτύου, να τις επεξεργάζονται και να προβληματίζονται γύρω από αυτές, ώστε να είναι τελικά σε θέση να διαμορφώνουν τις βέλτιστες εκπαιδευτικές προτάσεις για τους μαθητές τους. Τα Αρσάκεια Σχολεία ενθαρρύνουν τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών μεθόδων και την ανάπτυξη καινοτόμων ιδεών.
Όπως μας λέει η συντονίστρια πρωτοβάθμιας των Αρσακείων και Αναπληρώτρια Επόπτρια κ. Σοφία Σταθοπούλου, «τα τελευταία χρόνια εισαγάγαμε, τόσο σε επίπεδο ομίλων όσο και στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Αρσακείων σχολείων, την εκπαιδευτική αντίληψη του STEAM (Science, Technology, Engineering, Art,Mathematics). Είναι μια σύγχρονη προσέγγιση της γνώσης, που εκπαιδευτικά υιοθετείται με σχετικές κατά τόπους τροποποιήσεις, σε όλο τον πολιτισμένο κόσμο του πλανήτη. Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι διότι, παγκοσμίως βιώνουμε μια πολιτισμική επανάσταση, τα χαρακτηριστικά της οποίας είναι κατά κύριο λόγο τεχνολογικά.»
Ωστόσο, στο κέντρο όλων αυτών των εξελίξεων βρίσκεται ο άνθρωπος, ο οποίος αφ’ ενός δημιουργεί τις προϋποθέσεις αυτού του πολιτισμού, αφ’ ετέρου υφίσταται και τις επιπτώσεις του. Προηγμένης τεχνολογίας μηχανικές κατασκευές, απίθανοι σχεδιασμοί ψηφιακών συστημάτων, τεχνητή νοημοσύνη, υπερσύγχρονα ρομπότ, συνθέτουν το puzzle του σύγχρονου πολιτιστικού σκηνικού. Μέσα σ’ αυτό το σκηνικό όμως διαμορφώνονται και οι ανθρώπινες σχέσεις. Ποια μορφή έχουν αυτές; Πώς δρα πάνω τους η εκθετικά αναπτυσσόμενη επιστήμη της τεχνολογίας; Πώς αλληλεπιδρούν μεταξύ τους η τεχνολογία με τις παραδοσιακές ουμανιστικές αξίες; Πώς οι σύγχρονες ανθρώπινες κοινωνίες βλέπουν: τη γλώσσα, τη λογοτεχνία, το θέατρο, την ιστορία, την ιστορία της τέχνης, τη φιλοσοφία και όλα εκείνα που αναφέρονται στο ιδιοσύστημα αναφοράς του κάθε ανθρώπου, αποδίδοντας σεβασμό στον άνθρωπο ως υποκείμενο του πολιτισμού; Όλα τούτα είναι ερωτήματα που πρωτίστως αποτελούν σημαντικές συνιστώσες οποιουδήποτε σύγχρονου μοντέλου εκπαίδευσης.
Η κ. Σταθοπούλου σχολιάζει: «Έχοντας την εμπειρία της εφαρμογής του προγράμματος STEAM στα σχολεία μας και βλέποντας τη θετική αποδοχή του τόσο από τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς, σκεφτήκαμε ότι πρέπει να δώσουμε μια επιπλέον διάσταση – που ακροθιγώς υπήρχε- στην ήδη επιτυχή λειτουργία του. Η διάσταση αυτή είναι πιο ουσιαστική σύνδεση των θετικών επιστημών με τις ανθρωπιστικές επιστήμες (Ηumanities), προτάσσοντας έτσι το δίπολο «Άνθρωπος και Τεχνολογία» ως την πιο ολοκληρωμένη αντίληψή μας για το STEAM. Έτσι το STEAM γίνεται SHTEAM (Science, Humanities, Technology, Engineering, Art, Mathematics), ενσωματώνοντας τη Λογοτεχνία, την Ιστορία, τα γλωσσικά μαθήματα, τη Φιλοσοφία, ώστε να καλύπτει πληρέστερα τις ανάγκες του σημερινού μαθητή και αυριανού πολίτη. Ενός πολίτη που θα έχει να διαχειριστεί και να πάρει σημαντικές αποφάσεις για μεγάλα παγκόσμια προβλήματα, όπως η κλιματική αλλαγή και η ραγδαία ανάπτυξη και επέκταση σε όλους τους τομείς της ζωής της Τεχνητής Νοημοσύνης.»
Και κλείνει επισημαίνοντας:
«Τα Αρσάκεια εισάγοντας το SHTEAM στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αποδεικνύουν εμπράκτως ότι παρακολουθούν τις εξελίξεις στην εκπαίδευση σε διεθνές επίπεδο και επιλέγουν για τους μαθητές τους ό,τι καλύτερο (προσοχή: όχι εντυπωσιακότερο!).»
Η αποφοίτηση
Η Τετάρτη 19 Ιουνίου 2019 ήταν μια μέρα ξεχωριστή για το Αρσάκειο Ιωαννίνων, το νεότερο μέλος της αρσακειακής οικογένειας. Οι Διευθυντές και οι εκπαιδευτικοί του, γονείς, επίσημοι αλλά και πλήθος παρευρισκομένων καταχειροκρότησαν τους πρώτους αποφοίτους τού Αρσακείου Λυκείου Ιωαννίνων!
Το Αρσάκειο Ιωαννίνων ξεκίνησε τη λειτουργία του με Νηπιαγωγείο και Δημοτικό Σχολείο το σχολικό έτος 2009-2010 και φέτος, δέκα χρόνια αργότερα, πραγματοποιήθηκε η πρώτη εορτή αποφοίτησης σε συγκινησιακά φορτισμένη ατμόσφαιρα.
Η αποφοίτηση αυτή είχε ξεχωριστή και συμβολική σημασία για τα Αρσάκεια Ιωαννίνων, καθώς σηματοδοτεί και την ολοκλήρωση ενός κύκλου εκπαίδευσης.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους οι κ. Κωνσταντίνος Βλάχος, φιλόλογος και πρόεδρος τού Ι.Μ.Ι.Α.Χ. (Ίδρυμα Μελετών Ιονίου και Αδριατικού Χώρου), Χρήστος Σταυράκος, καθηγητής τού Τομέα Ιστορίας και Αρχαιολογίας τού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, και Ανδρέας Βλαχόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής τού Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας τού Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και εταίρος τής Φ.Ε., ο οποίος απηύθυνε και χαιρετισμό.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ομιλία της προέδρου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων και προέδρου του Δικηγορικού Συλλόγου Ιωαννίνων κ. Μαρίας Νάκα και την επίδοση των απολυτηρίων στους μαθητές τής Γ΄ τάξης από τον Διευθυντή του Λυκείου κ. Παύλο Μαυρόγιαννη αλλά και των αναμνηστικών που φιλοτέχνησε ειδικά για την περίσταση ο κ. Δήμος Παπαδόπουλος, σχεδιαστής κοσμημάτων και μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.
Το ιστορικό της ίδρυσης Αρσακείου στα Γιάννενα
Η ανέγερση τού σχολικού συγκροτήματος του Αρσακείου Ιωαννίνων ξεκίνησε το 2004 και το Σχολείο εγκαινιάστηκε από τον Πρόεδρο τής Ελληνικής Δημοκρατίας Κάρολο Παπούλια τον Φεβρουάριο τού 2010. Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία αποφάσισε την ίδρυση Αρσακείου στα Γιάννενα ανταποκρινόμενη στο αίτημα τής τοπικής κοινωνίας και στο χρέος της προς τον ευεργέτη της Απόστολο Αρσάκη. Έτσι, ίδρυσε Αρσάκειο Σχολείο στα Ιωάννινα με απόφαση τού Διοικητικού Συμβουλίου και τού Προέδρου της καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη. [φωτό από τα εγκαίνια]
Όραμα του Αρσακείου Ιωαννίνων είναι να συμβάλει στην παιδευτική και την πνευματική ανύψωση τής ευρύτερης περιοχής, δίνοντας τη δυνατότητα σε παιδιά τής πόλης των Ιωαννίνων αλλά και των γύρω περιοχών να αποκτήσουν την αρσακειακή παιδεία και αγωγή.
Με τη συμβολή τού έμπειρου διδακτικού τους προσωπικού, προερχόμενου από την τοπική κοινωνία, αποτελούν ένα μοναδικό κέντρο γνώσης και πολιτισμού, αντάξιο τής ιστορίας τόσο των ίδιων των Σχολείων όσο και τής περιοχής τής Ηπείρου.
Ημερίδα με το Center for Hellenic Studies του πανεπιστημίου Harvard
Πρόσφατη απόδειξη αυτού αποτελεί η ημερίδα «Χρειαζόμαστε τα κλασικά γράμματα σήμερα;», την οποία συνδιοργάνωσαν με πολύ μεγάλη επιτυχία στο Αρσάκειο Ιωαννίνων η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία και το Center for Hellenic Studies του πανεπιστημίου Harvard τον Ιανουάριο του 2019. Η Φ.Ε. έχει υπογράψει συμφωνία συνεργασίας με το Center for Hellenic Studies από το 2013 και η συμφωνία αυτή ανανεώθηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας με τις υπογραφές του Gregory Nagy, διάσημου ομηριστή και καθηγητή του πανεπιστημίου Harvard, και του προέδρου της Φ.Ε. Γεωργίου Μπαμπινιώτη, καθηγητή γλωσσολογίας και πρώην πρύτανη του πανεπιστημίου Αθηνών.
[φωτό του πάνελ και της υπογραφής]
Στην ημερίδα αυτή, οι εκπαιδευτικοί του Αρσακείου Ιωαννίνων Παύλος Μαυρόγιαννης (διευθυντής του λυκείου), Κατερίνα Τάτση (διευθύντρια του Γυμνασίου) και Χρηστίνα Πλακούτση (φιλόλογος), Ελένη Παπανικολάου (διευθύντρια του Δημοτικού) και Χρήστος Τσατσούλης (φιλόλογος) παρουσίασαν εισηγήσεις, οι οποίες απέσπασαν εγκωμιαστικά σχόλια από το πολυπληθές κοινό.
[επισκόπηση της ημερίδας κ βίντεο των εισηγήσεων εδώ]
Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης
Εγκαίνια της έκθεσης «1821. Το λερωμένο λευκό. Έκθεση μνήμης του αγώνα για ελευθερία»
με έργα του ζωγράφου Γιώργου Κόρδη.
Με αφορμή τις παραστάσεις με τίτλο «Μαθήματα Πολέμου ΙΙ: Σικελικά» (του Θουκυδίδη) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη και μετάφραση από τον φιλόλογο των Αρσακείων Ψυχικού Γιάννη Λιγνάδη, θα παρουσιαστεί για 3 μόνο παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 7, 8 και 9 Μαΐου 2019.
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος