Ο δράκος είναι ένα μυθικό ον που συναντάται στους μύθους πολλών πολιτισμών. Η τρομακτική του όψη συνήθως συνδυάζεται με τη δύναμη τού κακού. Ωστόσο, στις μυθολογίες τής Δύσης ο δράκος έχει μόνο θετικούς συμβολισμούς και λατρεύεται ως άγγελος-προστάτης των ανθρώπων…
Η επεξεργασία επιλεγμένων λογοτεχνικών βιβλίων στο μάθημα των Ελληνικών και τής Φιλαναγνωσίας ανέδειξε τα πολύπλευρα ταλέντα και τη φαντασία των παιδιών στην παραγωγή λόγου, την ποίηση και τη δημιουργική γραφή και εμπλούτισε με τον πιο παιγνιώδη αλλά ουσιαστικό τρόπο το πεδίο των γνώσεών τους τόσο σε επίπεδο γενικών πληροφοριών όσο και σε επίπεδο λειτουργικότητας τής γλώσσας.
Το μάθημα των Μαθηματικών συνδυάστηκε αρμονικά με την ώρα τής Μαθηματικής Σκέψης και τα παιδιά γνώρισαν έννοιες τής Γεωμετρίας, όπως είναι η συμμετρία, η καθετότητα και η παραλληλία, ενώ ταυτόχρονα δούλεψαν με γαιομετροπίνακες και άλλα απτικά υλικά. Με αφορμή λογοτεχνικό βιβλίο το οποίο είχαν επεξεργαστεί ποικιλοτρόπως στην τάξη, ήρθαν σε επαφή με απλές έννοιες τής Φυσικής, όπως είναι το φως και η σκιά, και συμμετείχαν σε σειρά δράσεων που πραγματοποιήθηκαν στο Χημείο τού Σχολείου. Το βίντεο που παρακολούθησαν με την αλληγορία τού Σπηλαίου τού Πλάτωνα τούς έφερε πιο κοντά σε προβληματισμούς γύρω από το πώς δημιουργείται η σκιά όταν πέσει φως πάνω σε στερεά αντικείμενα και πώς από το αποτύπωμα τής σκιάς αυτής μπορούμε να πάρουμε το περίγραμμα και να δημιουργήσουμε σχήματα, τα οποία στη συνέχεια κατηγοριοποιούμε με βάση κοινά χαρακτηριστικά τους. Η γνωριμία με τα βασικά γεωμετρικά σχήματα βοήθησε τα παιδιά να τα συνδυάσουν με τέτοιο τρόπο, ώστε να κατασκευάσουν δράκους τύπου Tangram, αλλά με περισσότερα κομμάτια, προκειμένου να είναι πιστότερη η απόδοση τής εικόνας.
Στα μαθήματα τής Μελέτης Περιβάλλοντος, στην ενότητα «Τα ζώα», οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για την πιο μεγάλη σαύρα στον κόσμο, τον δράκο τού Κομόντο, αλλά να γνωρίσουν και το ψάρι δράκαινα, που αφθονεί στις ελληνικές θάλασσες. Στην ενότητα «Τα φυτά» έμαθαν για την υπέροχη δράκαινα με τις πολλές και ιδιαίτερες ποικιλίες της, αλλά και για τη δηλητηριώδη δρακοντιά (φιδόχορτο) με τις θεραπευτικές ιδιότητές της στη Φαρμακευτική. Στην ενότητα «Διάφοροι τόποι τής πατρίδας μου» με τη βοήθεια τού Google Earth ταξίδεψαν πάνω από την Πίνδο και «προσγειώθηκαν» στις Δρακόλιμνες, όπου συνάντησαν τον αλπικό τρίτωνα, το μικρό δρακάκι-σαύρα που ζει σε αυτές. Τέλος, στην ενότητα για τα Δικαιώματα των παιδιών επεξεργάστηκαν το βιβλίο «Ο μάγκας Δράκος» και με τη βοήθεια τής αλληγορικής του ιστορίας μίλησαν για τα δικαιώματα των παιδιών, αλλά και για τις σχέσεις μεταξύ τους, οι οποίες πρέπει να στηρίζονται στον αλληλοσεβασμό και την αποδοχή κάθε ξεχωριστής προσωπικότητας.
Στην Ελληνική Παράδοση σε συνδυασμό με τα Ελληνικά είχαν την ευκαιρία να πληροφορηθούν και να επεξεργαστούν διηγήσεις για δράκους που υπάρχουν ακόμη και στις θρησκευτικές μας παραδόσεις, όπως εκείνη για τον Άγιο Γεώργιο που σκότωσε τον Δράκοντα σώζοντας μια ολόκληρη πόλη από την απειλή του, αλλά και να αναγνωρίσουν το σύμβολο τού δράκου ως το σύμβολο τού κακού στις αγιογραφίες και στα τέμπλα ναών.
Στο μάθημα των Αγγλικών οι μαθητές δημιούργησαν το "My dragon", ένα project από εικόνα και απλές προτάσεις στα Αγγλικά, οι οποίες μιλούσαν για τα μέρη τού σώματος, θέμα το οποίο είχαν επεξεργαστεί στις ενότητες των βιβλίων τους.
Στο πλαίσιο του μαθήματος τής Θεατρικής Αγωγής παρακολούθησαν δύο θεατρικές παραστάσεις, «Ένας δράκος μα ποιος δράκος» και «Ο κώδικας τού κοντού Δράκου», οι οποίες τους βοήθησαν να αναγνωρίσουν τον πολύπλευρο συμβολισμό τής έννοιας τού δράκου και να τον αναγνωρίζουν στην καθημερινότητά τους. Με οδηγό αυτούς τους συμβολισμούς συμμετείχαν με εξαιρετικά μεγάλη επιτυχία σε θεατρικά δρώμενα βασισμένα στις ιστορίες των λογοτεχνικών βιβλίων που είχαν ήδη επεξεργαστεί, δρώμενα τα οποία πλαισίωσαν και την παρουσίαση όλου τού διαθεματικού τους προγράμματος στο τέλος της σχολικής χρονιάς, στις 8 Ιουνίου 2017.
Στη Μουσική Αγωγή είχαν τη χαρά να διασκευάσουν ήχους και μελωδίες που συνήθως συνοδεύουν μύθους με δράκους σε Ανατολή και Δύση, αλλά και να παρουσιάσουν γνωστά τραγούδια με θέμα τους δράκους εμπλουτίζοντάς τα με ήχους από διάφορα μουσικά όργανα τα οποία χειρίστηκαν με δεξιοτεχνία.
Στη Φυσική Αγωγή προετοίμασαν χορογραφίες με πατήματα πάνω σε γνωστά κινεζικά ακούσματα, που εντυπωσίασαν τους γονείς αλλά και όσους παρευρέθησαν την ημέρα τής παρουσίασης.
Στο μάθημα «Δράσεις με Τεχνολογίες των Πληροφοριών και των Επικοινωνιών» οι μαθητές γνώρισαν το λογισμικό Tux Paint, με το οποίο γρήγορα εξοικειώθηκαν, και κατάφεραν να δημιουργήσουν με αυτό δικούς τους ηλεκτρονικούς πίνακες Τέχνης με ήρωες εμπνευσμένους από τα λογοτεχνικά τους βιβλία. Παράλληλα ασκήθηκαν στη χρήση τού πληκτρολογίου, με αποτέλεσμα να παραγάγουν μόνοι τους απλές φράσεις και προτάσεις, τις οποίες προσέθεσαν στους πίνακές τους.
Στα Καλλιτεχνικά οι μαθητές ξεδίπλωσαν τα ταλέντα τους αξιοποιώντας διάφορα υλικά αφήνοντας τη φαντασία τους ελεύθερη. Έτσι, δημιούργησαν δράκους από χαρτί με τη μέθοδο τού κολλάζ γεωμετρικών σχημάτων. Χρησιμοποίησαν μεγάλα ποτήρια από φελιζόλ, τα οποία χρωμάτισαν με λαδοπαστέλ και στη συνέχεια τα ένωσαν σε ένα ενιαίο σύνολο, δημιουργώντας δράκους σε κίνηση, ενώ, τέλος, φιλοτέχνησαν εργαζόμενοι ομαδικά τον Καραγκιόζη-Μεγαλέξανδρο και το Δρακόφιδό του, οι μεγάλες φιγούρες τού οποίου διακόσμησαν και το μεγάλο ταμπλό στην αίθουσα όπου έγινε η παρουσίαση.
Το μήνυμα από την όλη επεξεργασία τού «δράκου», μέσα από την πλούσια διαθεματικότητά του, ήταν ότι «δράκος» τελικά δεν είναι παρά ένας συμβολισμός ακόμη και τού ίδιου μας τού εαυτού. Ανάλογα με τη δύναμη που εμείς τού προσδίδουμε, αποκτά και τη μορφή τού καλού ή τού κακού. Εμείς ορίζουμε τη δύναμη αυτή, επομένως εμείς επιλέγουμε και τη μορφή που θα έχει. Και είναι φανερό ότι καθένας μας συχνά εκφράζει και τις δυο αυτές μορφές ανάλογα με τις συνθήκες τις οποίες βιώνει. Μαθαίνει, ωστόσο, και στη συνέχεια κατορθώνει να αγαπά τον εαυτό του και κατ’ επέκταση και τους άλλους γύρω του, καθώς ΟΛΟΙ μπορούμε να γίνουμε «δράκοι» κάποια στιγμή…
Κάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε την παρουσίαση | Κάντε κλικ στην εικόνα για να δείτε την παρουσίαση |