Οι μαθητές και οι μαθήτριες τού Γαλλικού τμήματος τής Στ΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Σχολείου Εκάλης, από τις 9 Ιανουαρίου 2022 έως τις 15 Ιουνίου 2023, με την καθηγήτριά τους κ. Έφη Γεώργα, συμμετείχαν στην υλοποίηση ενός εκπαιδευτικού έργου, το οποίο αποτελεί μέρος τού ευρωπαϊκού προγράμματοςErasmus+, στο πλαίσιο τής ευρωπαϊκής δράσης eTwinning (διαδικτυακή αδελφοποίηση και ανταλλαγή) σε συνεργασία με μαθητές και μαθήτριες τού σχολείου Collège Paul Duez, τής πόλης Leforest, Pas-de-Calais, Hauts-de-France τής Γαλλίας. Ο τίτλος τού έργου ήταν «Les Valeurs de l’Olympisme» - «Οι αξίες τού Ολυμπισμού».

Στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων με τίτλο «Φροντίζω το περιβάλλον – Παγκόσμια και τοπική πολιτιστική κληρονομιά», και στο μάθημά τους, όπου διδάσκονται το βιβλίο «Avatar 1», συζήτησαν με την καθηγήτριά τους κ. Γεώργα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το πνεύμα τους και τις αξίες που καλλιεργούν. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν μεγάλη εκδήλωση με παγκόσμια εμβέλεια, η καταγωγή τους είναι από την αρχαία Ελλάδα και αναβίωσαν από τον Γάλλο βαρώνο Πιέρ ντε Κουμπερτέν και τον Έλληνα Δημήτριο Βικέλα στα τέλη του 19ου αιώνα. Προάγουν την εκπαιδευτική και την κοινωνική αξία τού αθλητισμού και αποτελούν ένα κατάλληλο εκπαιδευτικό μέσο για την διαπαιδαγώγηση και την κοινωνικοποίηση των νέων, διδάσκοντας την αλληλεγγύη, τον αλληλοσεβασμό και τη συναδέλφωση των λαών. Μέσω αυτών των αξιών, ο Ολυμπισμός ενισχύει, προωθεί και στηρίζει τους νέους και τις νέες σε όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα από τη φυλή, τη θρησκεία ή το φύλο τους και όχι μόνο τους κορυφαίους αθλητές, αλλά και όσους αγωνίζονται σύμφωνα με τις θεμελιώδεις αρχές του.

Σκοπός τού προγράμματος etwinning ήταν η ύπαρξη τής επικοινωνίας μεταξύ των μαθητών των δύο χωρών, χρησιμοποιώντας τη γαλλική γλώσσα και, κατ’ επέκταση, η ανάπτυξη γλωσσικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων, η εξοικείωση με τα Γαλλικά και η γνωριμία με τον γαλλικό πολιτισμό μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας με τους συνομήλικούς τους στη Γαλλία.

Ο στόχος τού προγράμματος ήταν οι μαθητές των σχολείων να συνεργαστούν με θέμα τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τα ιδεώδη και τις αξίες τους, να ανακαλύψουν τον ελληνικό και τον γαλλικό πολιτισμό και να εργαστούν για τις πολυπολιτισμικές αξίες με την ελπίδα να οικοδομήσουν ένα καλύτερο μέλλον. Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε στη γαλλική γλώσσα, ακόμα κι αν περιλάμβανε ελληνικές λέξεις και εκπονήθηκε από Έλληνες μαθητές που μελετούσαν τα Γαλλικά και Γάλλους που μελετούσαν τα Λατινικά και τα Αρχαία Ελληνικά. Οι μαθητές των δύο τάξεων, εκτός των άλλων, αντάλλαξαν φωτογραφίες και πληροφορίες σχετικά με τα σχολεία τους και με τα έθιμα τής χώρας τους και πήραν μέρος σε ομαδικά ψηφιακά παιχνίδια με ελληνογαλλικές λέξεις για τα τρόφιμα και τα μαθήματα τού σχολείου (κουίζ Kahoot).

Οι μαθητές κάθε τάξης ασχολήθηκαν με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τους αρχαίους και τους σύγχρονους, ενημερώθηκαν σχετικά με αυτούς μέσα από βίντεοέντυπο και ηλεκτρονικό υλικό και συζήτησαν για αυτούς. Ανακάλυψαν δύο πηγές: «Le Discours de Lysias» (Ολυμπιακός λόγος τού Λυσία) για τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες και τον «Ύμνο των Ολυμπιακών Αγώνων», που συνέθεσαν ο Σπύρος Σαμάρας (μουσική) και ο Κωστής Παλαμάς (στίχοι). Διάβασαν και συζήτησαν γύρω από αυτές. Χρησιμοποιώντας το Τwinspace και ένα padlet, συμπλήρωσαν την πρόταση: L’Olympisme, c’est... (Ο Ολυμπισμός είναι...). Επέλεξαν μαζί ποιες λέξεις ταιριάζουν καλύτερα και νοηματοδότησαν τι αντιπροσωπεύουν οι Ολυμπιακοί Αγώνες για αυτούς. Πρότειναν μεταξύ τους αξίες που συμπλήρωναν την πρόταση "Το Ολυμπιακό πνεύμα, είναι..." και εκφράστηκαν χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις: «Συμφωνώ», «Διαφωνώ». Δείτε εδώ και εδώ.

Στη συνέχεια, απήγγειλαν τον ύμνο των Ολυμπιακών Αγώνων και τον ηχογράφησανΕικονογράφησαν τις αξίες τού Ολυμπισμού και δημιούργησαν ένα βίντεο λέγοντας "L'Olympisme, c'est...". Είπαν τη λέξη στα Γαλλικά και στα Ελληνικά (οι Έλληνες στα Γαλλικά και οι Γάλλοι στα Ελληνικά). Έτσι, δημιουργήθηκε ένα βίντεο-μοντάζ στο οποίο Έλληνες και Γάλλοι μαθητές παρουσίασαν τις αξίες τού Ολυμπισμού. Το βίντεο ολοκληρώθηκε με απαγγελίες τού Ολυμπιακού Ύμνου στα Ελληνικά και Γαλλικά. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά ανακάλυψαν έναν άλλο πολιτισμό, ανέπτυξαν δεξιότητες για ανταλλαγή απόψεων σχετικά με ένα πολιτιστικό γεγονός, βελτίωσαν και ενίσχυσαν τις γλωσσικές τους ικανότητες, χρησιμοποίησαν σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και ανέπτυξαν δεξιότητες συνεργασίας. Στις 8 Ιουνίου 2023, είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν και σε διαδικτυακή ζωντανή συνάντηση με τους Γάλλους συμμαθητές τους και να στείλουν ηχογραφημένα μηνύματα και βίντεο στο πλαίσιο των δράσεων που υλοποιήθηκαν, κάνοντας την τελική τους αποτίμηση και συζητώντας σχετικά με τα αποτελέσματα και τα οφέλη που αποκόμισαν.

Επίσης, στο πλαίσιο τού προγράμματος οι μαθητές τού Σχολείου, από τις 6 έως τις 10 Φεβρουαρίου 2023, πήραν μέρος στην 3η Ελληνογαλλική Ολυμπιακή και Παραολυμπιακή Εβδομάδα (3ème Semaine Olympique et Paralympique franco-hellénique) που διοργάνωσε το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος σε συνεργασία με την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή, την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή και την Εθνική Ολυμπιακή Ακαδημία, ΕΘΝΟΑ.  Συζήτησαν με κορυφαίους πρωταθλητές και πρωταθλήτριες, Ολυμπιονίκες και Παραολυμπιονίκες και, στη συνέχεια, συμμετείχαν στον «Marathon de lecture des J.O.» («Μαραθώνιος Ανάγνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων»), τον οποίο διοργάνωσε το IFG (Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας) από τις 14 Μαρτίου έως τις 25 Απριλίου 2023. Μελέτησαν την ιστορία κόμικς «Astérix aux Jeux Olympiques !» των René Goscinny και Albert Uderzo και δημιούργησαν πρωτότυπες αφίσες και όμορφους σελιδοδείκτες συμβάλλοντας έτσι στην εξάλειψη των διαφορών και στην αλλαγή των αντιλήψεων μέσα από μια σειρά συναντήσεων και ανταλλαγών με επίκεντρο τον αθλητισμό και την προοπτική τής διεξαγωγής των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών αγώνων στο Παρίσι το 2024.

Δείτε το σχετικό υλικό: 

Les valeurs de l'OlympismeLes valeurs de l'Olympisme

padlet: les valeurs de l'olympisme

L'HYMNE OLYMPIQUE

Le film de notre travail