Εκπαιδευτικά προγράμματα
Στο Β΄ Αρσάκειο – Τοσίτσειο Δημοτικό οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους μαθητές στο πλαίσιο των πολιτιστικών και διαθεματικών δραστηριοτήτων θα επεξεργαστούν διάφορα θέματα. Τα προγράμματα αυτά θα ανακοινωθούν στον προγραμματισμό του σχολείου. Επίσης, ανάλογα με τις ευκαιρίες που θα δοθούν από τη διδακτέα ύλη και το ενδιαφέρον των μαθητών, θα εκπονηθούν και άλλα σχέδια εργασίας και δράσεις από τους μαθητές, τις μαθήτριες και τους εκπαιδευτικούς του Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού.
Ενημέρωση και πληροφορίες για τις δράσεις αυτές θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα, όταν θα γίνονται οι παρουσιάσεις των εργασιών.
Επίσης, τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Β΄ Αρσακείου – Τοσιτσείου δημοτικού θα αντλούν τα θέματά τους και από τη φιλαναγνωσία, δηλαδή τη μελέτη, την επεξεργασία και την παρουσίαση των βιβλίων από τους μαθητές και τις μαθήτριες, του σχολείου.
Ενδεικτικά Σχέδια Εργασίας
Α΄ τάξη
Εκπαιδευτικοί: κ. Νανούρη Παρασκευή, κ. Θεοφιλοπούλου Νινέττα
· Επαγγέλματα
Παρακολούθηση προγράμματος σχετικό με τα επαγγέλματα στο Μουσείο Πειραμάτων (19-2-2016)
· Περιβάλλον – φυτά:
Επίσκεψη στον Εθνικό κήπο και συμμετοχή σε σχετικό με το περιβάλλον και τα φυτά πρόγραμμα.
· Διατροφή οι μαθητές της Α΄ τάξης θα ασχοληθούν στη διάρκεια της χρονιάς με την υγιεινή διατροφή θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σχετικό πρόγραμμα στο Λαογραφικό μουσείο Βαρνάβα στις 16/10/15 που είναι Παγκόσμια μέρα Διατροφής.
Θα προσεγγίσουν το θέμα μέσα από διαφορετικά μαθήματα.
Στη φιλαναγνωσία θα επεξεργαστούν σχετικά βιβλία, στη θεατρική αγωγή θα δραματοποιήσουν ιστορίες με φρούτα και λαχανικά. Μέσα από το παιχνίδι και τη σωματική έκφραση θα μάθουν κάποιους κανόνες για την υγιεινή διατροφή. Στη δημιουργική σκέψη θα παίξουν με βάση τα σχήματα και τα χρώματα τους ενώ στη μελέτη περιβάλλοντος θα μιλήσουν για την πυραμίδα της διατροφής. Τέλος, στην ελληνική παράδοση θα μάθουν παραδοσιακά παιχνίδια:
«Αλάτι ψιλό – Αλάτι χοντρό», «Μήλα», «Η κολοκυθιά» αλλά και «ταχταρίσματα» «αινίγματα» και παροιμίες που υπάρχουν γύρω από αυτά.
Τέλος, στην Ελληνική Παράδοση θα παίξουν παραδοσιακά παιχνίδια «Αλάτι ψιλό - Αλάτι χοντρό», «Μήλα» «Η Κολοκυθιά» αλλά και «Ταχταρίσματα», «Αινίγματα» και Παροιμίες συνδέονται με τη διατροφή.
Β΄ τάξη
Εκπαιδευτικοί: κ. Αποστολία Πόρποδα, κ. Βιργινία Φλάμου
· Διατροφή: θα συμμετέχουν σε εκπαιδευτικό βιωματικό πρόγραμμα σχετικό με τη Διατροφή στην Τροφούπολη( 21/10/2015) καθώς και σε διάφορες δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στην τάξη, όπως υγιεινό πρωινό κ.ά.
· Ήχος: θα συμμετέχουν σε προγράμματα και δράσεις σχετικά με τον ήχο και το ρόλο που παίζει στη ζωή μας.
· Συναισθηματική νοημοσύνη
Οι μαθητές της Β΄ τάξης θα ασχοληθούν στο δεύτερο τρίμηνο με την Συναισθηματική Νοημοσύνη , την ικανότητα δηλαδή του ανθρώπου να γνωρίζει πότε βιώνει ένα συναίσθημα και να μπορεί να το κατονομάσει. Η συνειδητοποίηση των συναισθημάτων θα βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν σωστή κοινωνική συμπεριφορά, καθώς κάθε μαθητής θα μάθει τους κανόνες, τις αρχές και τις αξίες που θα τον βοηθήσουν να λειτουργεί σωστά στο κοινωνικό σύνολο. Το πρόγραμμα συναισθηματικής νοημοσύνης συμβάλλει θετικά και στο χειρισμό αρνητικών συναισθημάτων καθώς και στην βαθύτερη επίγνωση της συναισθηματικής του ζωής.
Για την υλοποίηση του προγράμματος τα παιδιά θα διαβάσουν λογοτεχνικά βιβλία και θα συνεργαστούν παίρνοντας μέρος σε πολλές δραστηριότητες στο μάθημα των Ελληνικών, Μαθηματικών, Μουσικής, Καλλιτεχνικών και Φυσικής Αγωγής.
Γ΄ τάξη
Εκπαιδευτικοί: κ. Εύη Κόλλια, κ. Λουκαδάκου Μίνα
· «Το ουράνιο τόξο της φιλίας»
· «Αν οι δώδεκα θεοί ζούσαν ανάμεσά μας θα ήταν...»
· «Αρωματικά φυτά και βότανα από την Αρχαία Ελλάδα»
Κατά τη σχολική περίοδο 2015-16 οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ τάξης του Β΄ Αρσακείου – Τοσιτσείου Δημοτικού με την βοήθεια των δασκάλων τους διερευνούν, ανακαλύπτουν και οικοδομούν τις γνώσεις τους σε θέματα που σχετίζονται με τα αρωματικά φυτά και τα βότανα από την Αρχαία Ελλάδα» μέχρι σήμερα. Όλοι οι πολιτισμοί της Γης, μέσα από τους μύθους και τις παραδόσεις τους αναφέρονται στις θεραπευτικές χρήσεις των φυτών.
Πίσω από κάθε θαυματουργή ενέργεια ίσως να βρίσκεται κι ένα βοτάνι που λίγοι έτυχε να γνωρίζουν και λίγοι να το χρησιμοποιούν. Βοτάνια που γνώριζαν οι Θεοί και τυχαία ανακάλυψαν οι άνθρωποι, βοτάνια που ξεπηδούν από το αίμα μυθικών ηρώων, όπως ο υάκινθος που φυτρώνει τη στιγμή που το αίμα του νεαρού Υάκινθου, φίλου του Απόλλωνα ποτίζει τη γη (Κολτσιδόπουλος και Παπαντωνίου 2007). Οι στόχοι του προγράμματός μας είναι να μάθουν οι μαθητές να τα διακρίνουν να αισθανθούν τη χαρά της ομαδικής δράσης και συνεργασίας, να μάθουν να αγαπούν και να προστατεύουν τη φύση , να διδαχτούν τις θεραπευτικές ιδιότητες των βοτάνων, να τα καλλιεργήσουν φτιάχνοντας τα άδικα τους γλαστράκια με βότανα-κήπο, να γνωρίσουν τους μύθους που κρύβονται πίσω από αυτά, την χρήση των βοτάνων για την περιποίηση των μαλλιών, τη στοματική υγιεινή, του δέρματος, την ιατρική, να συλλέξουν παροιμίες αινίγματα και λαϊκές εκφράσεις, να συλλέξουν ποιήματα που αναφέρονται στα αρωματικά φυτά και βότανα τραγούδια μαντινάδες και λαϊκά παιχνίδια.
Για την υλοποίηση των στόχων αυτών τα παιδιά θα επεξεργαστούν βιβλία σχετικά στην ώρα της Φιλαναγνωσίας θα συνδεθεί η εργασία με το μάθημα των ελληνικών της μελέτης περιβάλλοντος, της Αισθητικής αγωγής (μουσικής και καλλιτεχνικών) καθώς και της φυσικής αγωγής διδασκόμενοι οι μαθητές χορούς που αναφέρονται σε αρωματικά φυτά π.χ. «βασιλικός θα γίνω στο παραθύρι σου», «Αμάραντος». Τέλος, οι μαθητές θα επισκεφτούν το Νοέμβριο τα μουσείο Βαρνάβα για να παρακολουθήσουν σχετικό πρόγραμμα με τα αρωματικά φυτά και να φτιάξουν σαπούνια με αρωματικά φυτά.
Τάξη Δ΄
Εκπαιδευτικός: Σταθόπουλος Σωτήρης
Θέμα: «θέατρο και παιδεία»
Tο θέατρο με τη στενή σχέση που έχει με τις καλές τέχνες με την ιστορία την πολιτισμική συνείδηση και τη συλλογική μνήμη ενός λαού με την αίγλη του μύθου τον επαναπροσδιορισμό των πάσης φύσεως αξιών και ιδεών είναι ένα καλλιτέχνημα σύνθετο που αποσκοπεί στην ηθική και πνευματική καλλιέργεια του θεατή στη μόρφωση του και στην παιδεία του εν γένει.
Γιατί αλήθεια, τι σημαίνει παιδεία μόρφωση αν όχι ψυχοπνευματική καλλιέργεια αυτογνωσία πολιτισμική συνείδηση, γνωριμία με τις ποικίλες μορφές της ζωής και της τέχνης; Και ποια άλλη τέχνη διαθέτει τόση μεγάλη ποικιλία από μορφές (λογοτεχνία, ζωγραφική, αρχιτεκτονική, μουσική κ.ά.) όση το θέατρο;
Κατά τη σχολική περίοδο 2015-16 οι μαθητές της Δ΄ τάξης του Β΄ Αρσακείου – Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης θα ασχοληθούν με το θέατρο ειδικότερα : θα γνωρίσουν το αρχαίο θέατρο μέσα από powerpoint θα μάθουν για τα αρχαία θέατρα στην Ελλάδα, τους σημαντικούς ποιητές της Αρχαιότητας τα μέρη του θεάτρου τις τραγωδίες και τις κωμωδίες.
Σε θεατρική διασκευή θα παρουσιάσουν τους «Αχαρνής» του Αριστοφάνη, μια αντιπολεμική Αττική κωμωδία στα πλαίσια του μαθήματος της θεατρικής Αγωγής.
Στο μάθημα της μουσικής θα ακούσουν και θα τραγουδήσουν τα τραγούδια που έγραψε ο Διονύσης Σαββόπουλος για τους Αχαρνής.
Στο μάθημα της φιλαναγνωσίας οι μαθητές θα διαβάσουν λογοτεχνικό βιβλίο σχετικό με το θέατρο. Τέλος στο μάθημα των ελληνικών στην 9η ενότητα η παράσταση αρχίζει « τα παιδιά θα έλθουν σε επαφή με πολλά διαφορετικά κείμενα « κάνουμε θέατρο με την ψυχή μας» έλεγε ο Κάρολος Κουν. Εμείς, σήμερα παραφράζοντάς το, νιώθουμε ότι ασχολούμαστε με το θέατρο για την ψυχή μας…
Ε΄ τάξη
Εκπαιδευτικοί: κ. Λάγκα Αικατερίνη Υποδιευθύντρια,
κ. Νταγιάντα Χρύσα, κ. Ζαχοπούλου Λώρα, κ. Καλοβερνά Σοφία
Θέμα: «Περί ανέμων και υδάτων»
Χρησιμοποιώντας ως αφόρμηση το κείμενο «Ο φίλος μας ο άνεμος» (Βιβλίο Γλώσσας, α΄ τεύχος) οι μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης στην ώρα των πολιτιστικών δραστηριοτήτων θα γνωρίσουν την ΕΝΕΡΓΕΙΑ του ΑΝΕΜΟΥ ,η οποία κίνησε επί αιώνες εκατομμύρια ιστιοφόρα σε κάθε είδους ταξίδια στην επιφάνεια των θαλασσών σημαδεύοντας περισσότερο από οτιδήποτε άλλο τη διαδρομή του ανθρώπινου πολιτισμού και χάρη στην οποία λειτούργησαν εκατοντάδες ανεμόμυλοι στον ελλαδικό χώρο, από τον 13ο αιώνα στη Ρόδο και στην Κρήτη και στη συνέχεια σε άλλα νησιά του Αιγαίου Πελάγους με κυρίαρχες τις Κυκλάδες, για την άλεση σιτηρών, την άντληση νερού, τον πριονισμό ξύλων.
Παράλληλα θα μάθουν και για την εκμετάλλευση της ενέργειας του νερού, που αναμφίβολα ήταν πολύ σημαντικό βήμα στην εξέλιξη των μέσων που ο άνθρωπος χρησιμοποίησε για το άλεσμα. Κι αυτό, διότι με την εφεύρεση του νερόμυλου, πρώτη φορά οι άνθρωποι σκέφθηκαν να αξιοποιήσουν μια φυσική δύναμη για κίνηση μηχανισμού, αυξάνοντας παράλληλα σημαντικά την παραγωγή .
Όλα αυτά τα είδη μύλων λειτούργησαν πριν τη βιομηχανική εποχή, όταν γινόταν χρήση μόνο της μυϊκής ανθρώπινης και ζωικής δύναμης και εκμετάλλευσης των ήπιων, φυσικών, ανανεώσιμων, ανεξάντλητων, καθαρών, παραδοσιακών πηγών ενέργειας.
Οι μαθητές θα κληθούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για ανεμόμυλους και υδρόμυλους, φωτογραφίες ,video συνεπικουρούμενοι και από γνώσεις που έχουν αποκτηθεί στο μάθημα των Φυσικών με υπεύθυνη την κ. Λάγκα Αικατερίνη.
Στ΄1 τάξη Εκπαιδευτικός κ. Τσοτσορού Ελένη
Θέμα: «Μαθηματικές έννοιες μέσα από τα παιχνίδια»
Στο πλαίσιο της διαθεματικότητας η Στ΄ τάξη του Β΄ Αρσακείου -Τοσιτσείου δημοτικού θα ασχοληθεί φέτος με τα μαθηματικά καθώς αυτή η τάξη εισάγει καινούριες έννοιες κρίναμε σκόπιμο τα παιδιά να τις προσεγγίσουν με παιγνιώδη μορφή και μέσω μαθηματικής σκέψης. Εμπνευσμένοι από το βιβλίο του Κάρλο Φαρμπέτι «Καταραμένα μαθηματικά» οι μαθητές θα παίξουν με τους αριθμούς μαθαίνοντας το κόκκινο του Ερατοσθένη μέσα από το δάσος των αριθμών θα ασχοληθούν με την παραγοντοποίηση θα ανακαλύψουν και θα ξεδιαλύνουν το μυστήριο των εξισώσεων θα ζωγραφίσουν θα παίξουν και θα βρουν τον άγνωστο Χ θα σχεδιάσουν μαγικά τετράγωνα για να οδηγηθούν στη σκοτεινή σκάλα που θα τους μεταφέρει στις δυνάμεις και στη δημιουργία αυτών. Φυσικά θα μάθουν και την ιστορία των μαθηματικών και όλων των συντελεστών της γνώσης. Στο μάθημα των Καλλιτεχνικών θα σχεδιάσουν μοτίβα και διάφορα γεωμετρικά σχήματα για να κατανοήσουν ακόμη καλύτερα τις μαθηματικές έννοιες. Ένα παράδειγμα είναι οι υπέροχοι και μυστήριοι αριθμοί Φιμπονάτσι οι οποίοι απαντώνται παντού και σε διάφορες επιστήμες. Εκπληκτικός όμως είναι ο τρόπος με τον οποίο οι αριθμοί Φιμπονάτσι εμφανίζονται στη φύση.
Είναι το αριθμητικό της σύστημα. Το συναντάμε στη διάταξη των φύλλων ενός φυτού, το κέλυφος ενός σαλιγκαριού, σώμα, αστέρια κι άλλα. Άραγε τα μαθηματικά αντιγράφουν τη φύση ή η φύση τα μαθηματικά;
Στ΄ 2 Εκπαιδευτκός : κ. Ματθαίου Χαρά
Θέμα: «Ιστορία: Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος»
Με αφορμή το βιβλίο «Το δέντρο βλέπει» η Στ΄2 τάξη θα ταξιδέψει μέσα απ΄ την ιστορία της Άννας Φρανκ, την οποία διηγείται μια γέρικη καστανιά στα δύσκολα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου. Στόχος του βιβλίου είναι η καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης των μαθητών. Οι μαθητές καλούνται να κατανοήσουν βαθύτερα, μέσω ποικίλων δραστηριοτήτων (δραματοποίηση κειμένου, εμβάθυνση στους χαρακτήρες της ιστορίας, κατασκευές κ.ά.) οι οποίες θα πραγματοποιούνται την ώρα της Φιλαναγνωσίας, των Καλλιτεχνικών και της θεατρικής Αγωγής, τις πολιτικές αλλά κυρίως τις κοινωνικές συνθήκες της εποχής. Σε αυτό θα βοηθήσουν σημαντικά και οι γνώσεις που έχουν αποκτηθεί μέσω συζήτησης και έρευνας στο μάθημα της Ιστορίας.