Διαθεματικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα που θα εκπονηθούν το Σχολικό Έτος 2018-2019
1) Α’ τάξη-«Από τη γραφή…στο βιβλίο»
-Σκοπός: Να αγαπήσουν το βιβλίο μέσα από δράσεις
-Στόχοι:
• Να μάθουν για την ιστορία της γραφής.
• Να αγαπήσουν το βιβλίο και να μάθουν την ιστορία της τυπογραφίας καθώς και τα στάδια δημιουργίας ενός βιβλίου και τα σχετικά επαγγέλματα.
• Να ασκηθούν στην ανάγνωση και τη γραφή.
• Να έρθουν σε επαφή με άλλα αλφάβητα και με τη νοηματική, αποκτώντας ενσυναίσθηση.
• Να μάθουν να συνεργάζονται, να αναπτύξουν ομαδικότητα και αλληλοσεβασμό.
-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
• Επίσκεψη στη βιβλιοθήκη
• Συνάντηση με συγγραφέα και παρουσίαση βιβλίων
• Εξοικείωση με λεξικό
• Κατασκευές
• Μελέτη κειμένων
• Συμπλήρωση φυλλαδίων
• Παρακολούθηση ταινιών που ήταν βιβλία
• Γνωριμία με την ποίηση
-Εκπαιδευτικοί: Γιαννικοπούλου Στυλιανή (Α’1), Αστρινάκη Αικατερίνη (Α’2)
2) B’ τάξη-«Στην αγκαλιά του σχολείου μου»
-Σκοπός: Να δημιουργηθούν οι συνθήκες μέσα από τις οποίες οι μαθητές θα γνωρίσουν τον εαυτό τους και τις πολλαπλές ταυτότητες που αυτός φέρει, εστιάζοντας στην ταυτότητα του μαθητή, ο οποίος ζει και δρα ενεργητικά μέσα στη σχολική κοινότητα.
-Στόχοι: -Η ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή με αυτοαντίληψη, συναισθηματική σταθερότητα, καθώς και κριτική και διαλεκτική ικανότητα. -Η ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας και συλλογικότητας. -Η έκφραση της «φωνής» του μαθητή σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης. -Η ενεργή συμμετοχή του μαθητή μέσα στη σχολική κοινότητα, την οποία αναγνωρίζει ως κοινότητα μάθησης και δράσης.
-Ενδεικτικές Δραστηριότητες: Οι δραστηριότητες είναι εξελικτικά δομημένες ώστε το παιδί περνώντας από διάφορα στάδια/ενότητες (Η προσωπικότητά μου, Τα συναισθήματά μου, Το σώμα μου, Εγώ και οι άλλοι, Εγώ στο σχολείο) να προσεγγίζει τα ατομικά του χαρακτηριστικά, να τα αποδέχεται και να εκτιμά τον εαυτό του. Χάρη στην αυτοεκτίμηση, η οποία αποτελεί πηγή χαράς και αισιοδοξίας, καταφέρνει να αγαπήσει τον εαυτό του και τους συνανθρώπους του.
-Εκπαιδευτικοί: Πανούση Ελένη (Β’1), Κοσμοπούλου Παναγιώτα (Β’2)
3) Γ’ τάξη-«Αναζητώντας την αλήθεια στους μύθους»
-Σκοπός: Να γνωρίσουν μύθους και να ανακαλύψουν μέσα σε αυτούς «αλήθειες» που έθεσαν βάσεις για τις επιστήμες.
-Στόχοι:
• Να γνωρίσουν οι μαθητές μύθους από όλο τον κόσμο.
• Να διαπιστώσουν την ανάγκη του ανθρώπου για την δημιουργία των μύθων
• Να λειτουργήσουν οι μύθοι υποβοηθητικά για την εμπέδωση γνωστικών αντικειμένων
• Να αναπτύξουν κριτική σκέψη, φαντασία και δημιουργικότητα
• Να καλλιεργήσουν τη συνεργασία και την ομαδικότητα.
-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
• Επισκέψεις σε μουσεία και εκπαιδευτικούς χώρους
• Παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων και δράσεις στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής
• Καλλιτεχνικές δημιουργίες με συναφή θεματολογία
• Ομαδικές εργασίες
-Εκπαιδευτικοί: Χωριανοπούλου Μαρία (Γ’1), Παπαχλιμίντζου Μαρία (Γ’2)
4) Δ’ τάξη-«Κυκλάδες: Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας »
-Σκοπός: Η γνωριμία των μαθητών και των μαθητριών με τα νησιά των Κυκλάδων από την εποχή του κυκλαδικού πολιτισμού μέχρι σήμερα.
-Στόχοι:
• Μελέτη της εποχής του κυκλαδικού πολιτισμού.
• Γνωριμία με την πολιτιστική κληρονομιά των Κυκλάδων.
• Κατανόηση της σημασίας των νεώτερων αρχαιολογικών ανασκαφών.
• Μελέτη της γεωγραφικής θέσης, του κλίματος και της μορφολογίας των Κυκλάδων.
• Γνωριμία με τους μύθους και τα παραμύθια των Κυκλάδων.
• Εξοικείωση με τη σύγχρονη αρχιτεκτονική και τον σύγχρονο τρόπο ζωής των κατοίκων των Κυκλάδων.
-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
• Μελέτη κειμένων
• Παρακολούθηση βίντεο
• Συμπλήρωση φυλλαδίων
• Δραματοποίηση αρχαίων κειμένων
• Επίσκεψη στο μουσείο του σχολείου
• Χρήση διαδραστικών παιχνιδιών μνήμης και γνώσεων
• Κατασκευή ειδωλίων
-Εκπαιδευτικοί: Κουτσογιάννη Ελισάβετ (Δ’1), Δήμηζα Μαρία (Δ’2)
5) Ε’ τάξη-«Συ θάλασσα που ενώνεις των ανθρώπων τις καρδιές»
-Σκοπός: Να αγαπήσουν το περιβάλλον και να ευαισθητοποιηθούν για την προστασία του.
-Στόχοι: -Να εμπλουτίσουν και να συστηματοποιήσουν τις γνώσεις τους για τη θάλασσα
-Να γνωρίσουν τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στην ισορροπία της φύσης
-Να καλλιεργήσουν ειδικό ως προς το θέμα λεξιλόγιο
-Να αναπτύξουν ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον και συμμετοχικότητα για την επίλυση προβλημάτων
-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
1. Αναζήτηση και συγκέντρωση υλικού (ελληνική μυθολογία, διαδίκτυο, εγκυκλοπαίδειες) που αφορά τη θάλασσα
1α. Εισαγωγική συζήτηση, χωρισμός μαθητών σε ομάδες, δημιουργία πλάνου εργασίας
1β. Δημιουργία λεξιλογίου σχετικού με το θέμα.
2. Θάλασσα: Δραματοποίηση και θεατρικό παιχνίδι.
3. Κατασκευές με κάθε είδους υλικά με θαλασσινά θέματα
4. Επίσκεψη στη βιβλιοθήκη του σχολείου.
-Εκπαιδευτικοί: Μπερερή Παναγιώτα (Ε’1), Λουκαδάκου Λουκία (Ε’2)
6) ΣΤ’ τάξη (Α΄ τρίμηνο) -«Από τη λήθη στην αλήθεια. Δόξα αθάνατη στολίζει κάθε θεία σου πτυχή»
-Σκοπός: Γνωριμία με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Ελλήνων του 1940 και ανάπτυξη σεβασμού, εκτίμησης και υπευθυνότητας απέναντι στην εθνική μας κληρονομιά.
-Στόχοι:
• να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο ένας άνθρωπος, μία ομάδα ή ένα έθνος δύναται να αντιτάξει στις δύσκολες περιόδους την ποιότητα της ψυχής και του πνεύματος και την πίστη σε αυτά.
• να γνωρίσουν το σχετικά πρόσφατο ιστορικό τους παρελθόν, ερχόμενοι στη θέση των προγόνων τους, μέσω της καλλιτεχνικής αναπαράστασης των συναισθημάτων, των σκέψεων, των οραμάτων, των λόγων και των έργων τους.
• να γνωρίσουν, να εκτιμήσουν και να διαισθανθούν την ουσία και το βάρος του συμβόλου της ελληνικής σημαίας.
• να κατανοήσουν τους βαθύτερους κινδύνους -και πάντοτε τελικά συνέπειες-που φέρει η υιοθέτηση ακραίων πολιτικών θέσεων, αλλά και τα ιδιαίτερα παθήματα που έχουν βιώσει οι δικοί μας πρόγονοι.
• να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους, προετοιμάζοντας και συμμετέχοντας ποικιλότροπα (ως ηθοποιοί, αφηγητές, χορευτές και ζωγράφοι) σε μία επίσημη θεατρική παράσταση.
• να αναπτύξουν την ομαδοσυνεργατική τους σχέση μέσω του κοινού στόχου επιτυχούς οργάνωσης και συμμετοχής μίας επίσημης θεατρικής παράστασης.
-Ενδεικτικές Δραστηριότητες:
• Προσέγγιση, ανάλυση και ερμηνεία των καλλιτεχνικών εκφράσεων του 1940.
• Ομαδική επίσκεψη και πραγματοποίηση οργανωμένων δράσεων στη βιβλιοθήκη του σχολείου.
• Εκμάθηση και αναπαράσταση σχετικών λογοτεχνικών κειμένων, θεατρικών ρόλων και μουσικών τραγουδιών.
• Εικαστικές δημιουργίες με πρότυπο το έργο του Αλέκου Φασιανού «Νέος σημαιοφόρος».
• Ατομικές και ομαδικές εργασίες
• Οργάνωση της παράστασης «Δόξα αθάνατη στολίζει κάθε θεία σου πτυχή».
• Παρουσίαση των εικαστικών έργων στον περιβάλλοντα της θεατρικής εκδήλωσης χώρο, καθώς και στη φιλοτέχνηση του προγράμματός της.
-Εκπαιδευτικοί: Ταταράκη Αικατερίνη (Στ’1), Παπαφιτσώρου Αθανασία (Στ’2)
7) Στ’ 1 τάξη-««Πρόγραμμα Πρόληψης Συμπεριφορών Υψηλού Κινδύνου Youth Power»
-Σκοπός: Πρόληψη συμπεριφορών υψηλού κινδύνου σε παιδιά που βρίσκονται στην προεφηβεία (Ε’ και Στ’ τάξη). Το πρόγραμμα εστιάζει ειδικότερα στις παρακάτω συμπεριφορές υψηλού κινδύνου:
• Εξαρτησιογόνες ουσίες και εξαρτητικές συμπεριφορές (κάπνισμα, αλκοόλ, ουσίες, ενασχόληση με τυχερά παιχνίδια)
• Διαδικτυακές συμπεριφορές υψηλού κινδύνου
• Σχολικός εκφοβισμός
-Στόχοι: Οι στόχοι του προγράμματος Youth Power είναι η θεωρητική και πρακτική (βιωματική) ενημέρωση και προετοιμασία των νεαρών ατόμων, ώστε να είναι υποψιασμένα για τους πιθανούς κινδύνους που πρόκειται να αντιμετωπίσουν, αλλά και για τους τρόπους προστασίας από αυτούς. Επιμέρους στόχοι είναι η μετάδοση και η ενίσχυση των ακόλουθων πέντε αλληλένδετων ομάδων κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων: Αυτογνωσία, Αυτοδιαχείριση, Κοινωνική αντίληψη, Δεξιότητες διαχείρισης σχέσεων και Υπεύθυνη λήψη αποφάσεων.
-Ενδεικτικές δραστηριότητες:
Μερικές από τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι:
Παιχνίδι ρόλων, Μελέτη περιπτώσεων, Ελεύθερος συνειρμός, Καταιγισμός ιδεών, Προβολή βίντεο / Παρουσίαση Power Point, Εικαστικά μέσα (ζωγραφική, κολάζ), Διεργασία σε μικρές ομάδες, Δουλειά σε ζευγάρια, Συζήτηση σε κύκλο, Ασκήσεις χαλάρωσης, Συμπλήρωση κουίζ.
-Εκπαιδευτικός: Ταταράκη Αικατερίνη (Στ’1)