Πλούσιο είναι το έργο που έχουν επιτελέσει από τον Σεπτέμβριο 2024 η Εποπτεία και οι συντονιστές εκπαιδευτικού έργου των Αρσακείων. Το έργο τους κινήθηκε αδρομερώς στους εξής άξονες: Αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος και της σχολικής ζωής – Άμεση συνεργασία με διευθυντές, εκπαιδευτικούς και συλλόγους γονέων – Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών – Εξωστρέφεια και άνοιγμα στην κοινωνία – Συνεργασία με τις Διοικητικές Υπηρεσίες.
Πιο συγκεκριμένα:
Αναβάθμιση του εκπαιδευτικού προγράμματος και της σχολικής ζωής
Αύξηση ωρών διδασκαλίας στη 2η ξένη γλώσσα (Γαλλικά, Γερμανικά) στην Ε΄ Δημοτικού, με παράλληλη εντατικοποίηση διδασκαλίας και στόχο την απόκτηση πιστοποίησης επιπέδου Α1 ή και Α2 στο τέλος της Στ΄ Δημοτικού.
Ανταγωνιστικότερο πρόγραμμα στα μαθήματα προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου με έμφαση στην ύλη και στα αντικείμενα των Πανελληνίων Εξετάσεων στις πρόσθετες ώρες που διαθέτει η Φ.Ε.
Εισαγωγή δύο νέων διοργανώσεων στη Φ.Ε. που αφορούν στις θετικές επιστήμες: Φεστιβάλ Βιντεοπειραμάτων στις Φυσικές Επιστήμες και Διαγωνισμός (ψηφιακός) Γρίφων στα Μαθηματικά με ευθύνη των αντίστοιχων Συντονιστών και προτάσεις όλων των εκπαιδευτικών των αντίστοιχων αντικειμένων.
Καθιέρωση του Προγράμματος «Τσάντα στο σχολείο» στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση (Α’-Δ’ τάξεις) στο Αρσάκειο Πατρών και σε όλα τα Σχολεία από τη νέα σχολική χρονιά. Το πρόγραμμα λειτουργεί επιτυχώς επί 11 χρόνια στο Δημοτικό Θεσσαλονίκης.
Καθιέρωση σίτισης σε όλες τις βαθμίδες στο Αρσάκειο Πατρών με προοπτική επέκτασής της και στα λοιπά συγκροτήματα.
Συγκέντρωση δράσεων των σχολικών μονάδων με οικολογικό πρόσημο για τη σωστή προβολή τους και την επεξεργασία ρεαλιστικού προγράμματος ανακύκλωσης-επαναχρησιμοποίησης σχολικών βιβλίων σε όλα τα συγκροτήματα.
Άμεση συνεργασία με διευθυντές, εκπαιδευτικούς και συλλόγους γονέων
Συχνές συναντήσεις με τους Διευθυντές όλων των σχολικών μονάδων διά ζώσης ή διαδικτυακά, αποστολή οδηγιών προς όλους για όλα τα σημαντικά ζητήματα με έμφαση στην ανταλλαγή καλών πρακτικών και την καλύτερη επικοινωνία του σχολείου και των εκπαιδευτικών με τη μαθητική κοινότητα και τους γονείς.
Τακτικές συναντήσεις με συλλόγους γονέων όλων των συγκροτημάτων και με την Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων για ανταλλαγή απόψεων και προτάσεις.
Επισκέψεις σε όλα τα περιφερειακά συγκροτήματα (Πάτρα, Θεσσαλονίκη, Ιωάννινα) για συναντήσεις με το εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό, καταγραφή ποικίλων θεμάτων, συζήτηση με εκπαιδευτικούς, γονείς κ.λπ.
Τακτικές εβδομαδιαίες επισκέψεις στα συγκροτήματα Ψυχικού και Εκάλης για συναντήσεις με το προσωπικό και προσωπική συμμετοχή στον σχολικό βίο των σχολικών μονάδων.
Διά ζώσης επικοινωνία με αποφοίτους και γονείς και συζήτηση προτάσεων αξιοποίησής τους και προβολής του έργου του σχολείου μας.
Συμβολή της Εποπτείας στη διοργάνωση επιμορφωτικών ημερίδων και εκδηλώσεων εξωστρέφειας σε όλες τις σχολικές μονάδες (στην Εκάλη: Τεχνητή Νοημοσύνη στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο Ψυχικό: Ευρώπη και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο – EPAS , στη Θεσσαλονίκη: Τεχνητή Νοημοσύνη στην Πρωτοβάθμια κ.λπ.).
Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών
Οργάνωση εκτεταμένης επιμόρφωσης –με πιστοποίηση– για όλους τους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν, με περιεχόμενο που αφορά στον αποτελεσματικό δάσκαλο (πλαίσιο Gordon Hellas).
Συστηματική συνεργασία με την Ψυχολογική Υπηρεσία και διοργάνωση δράσεων ενδυνάμωσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε ψυχοπαιδαγωγικά θέματα.
Έμφαση στην ψηφιακή τάξη κάθε εκπαιδευτικού σε στενή συνεργασία με την Ομάδα Υποστήριξης Ψηφιακού Αρσακείου: συστηματικές επιμορφώσεις στην αρχή της χρονιάς, ανάρτηση καθηκόντων και ψηφιακού υλικού για τους μαθητές από όλους τους εκπαιδευτικούς με τη βοήθεια και των Συντονιστών σε συστηματική βάση.
Επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών από Συντονιστές Δευτεροβάθμιας στα ψηφιακά εργαλεία των αντικειμένων τους σε εβδομαδιαία βάση.
Συνεργασία με τις Διοικητικές Υπηρεσίες
Συμβολή στην οργάνωση των εγγραφών για τη σχολική χρονιά 2025-2026 με τη συνεργασία των Υπηρεσιών της Φ.Ε. (δίδακτρα, portal γονέων, συνεντεύξεις υποψηφίων μαθητών, ενημέρωση γονέων κ.λπ.).
Για πρώτη φορά έκδοση ψηφιακών ελέγχων επίδοσης των μαθητών σε όλες τις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Εξωστρέφεια και άνοιγμα στην κοινωνία
Επίσκεψη της Επόπτριας στους Δημάρχους Διονύσου και Φιλοθέης-Ψυχικού για συνεργασία σε σχέση με ποικίλα αιτήματα που αφορούν στα συγκροτήματα Εκάλης και Ψυχικού.
Καθιέρωση μηνιαίων ενημερωτικών συναντήσεων με γονείς που ενδιαφέρονται για εγγραφή στα Αρσάκεια Ψυχικού και Εκάλης με τη διά ζώσης συμμετοχή (ομιλία, ξενάγηση, συζήτηση) της Επόπτριας, της Αναπληρώτριας Επόπτριας και στελεχών των Αρσακείων.
Ομιλία της Επόπτριας σε ημερίδα χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού υπό την αιγίδα της Τραπέζης της Ελλάδος στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Συμφωνία συνεργασίας με Ο.Π.Α. (κ. Σαλαβού, Καθηγήτρια Διοίκησης Επιχειρήσεων) και ΠΑ.ΠΕΙ. (κ. Φίλιππας, Καθηγητής του Τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων) για προγράμματα επιχειρηματικότητας και χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού με προνομιακούς όρους σε μαθητές μας και για διοργάνωση Θερινού Σχολείου.
Εισαγωγή εκπαιδευτικού προγράμματος φιλοσοφίας-λογικής με ψηφιακό υλικό και τίτλο «Η Σοφία στο σχολείο» υπό την επίβλεψη του Γ. Ν. Πολίτη, Καθηγητή Κοινωνικής Φιλοσοφίας Ε.Κ.Π.Α. (επιμόρφωση με πιστοποίηση δασκάλων Δ΄ Δημοτικού όλων των σχολικών μονάδων στο Ε.Κ.Π.Α.).
Απευθείας επαφές της Επόπτριας και Συντονιστών με σημαντικούς εκπαιδευτικούς φορείς (IFG – Γαλλικό Ινστιτούτο, ÖSD, Ε.Κ.Π.Α.) με σκοπό τη συνεργασία και την προβολή των σχολείων μας.
Συμμετοχή της Επόπτριας και Συντονιστών στη Συντονιστική Επιτροπή του Διεθνούς Δικτύου για την Αειφορία Myth2space υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και διοργάνωση του 1ου Μαθητικού Συνεδρίου υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και του World Human Forum.
Προγραμματισμός μουσικών εκδηλώσεων των Σχολείων σε συνεργασία με σημαντικούς πολιτιστικούς φορείς.
Ένα από τα διαφοροποιητικά χαρακτηριστικά των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων είναι η λειτουργία τής Εποπτείας, μιας ειδικής υπηρεσίας, μοναδικής για τα εκπαιδευτικά δεδομένα στην Ελλάδα, όχι μόνον κατά την περίοδο που συγκροτήθηκε, αλλά και στις μέρες μας.
Η Εποπτεία έχει ευρείες διοικητικές αρμοδιότητες, καθώς οργανώνει, παρακολουθεί, ελέγχει και αξιολογεί το εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στα Αρσάκεια - Τοσίτσεια Σχολεία. Ας μην ξεχνάμε ότι σε όλα τα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (Αθήνας, Πάτρας, Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, Τιράνων), τα οποία περιλαμβάνουν τέσσερα νηπιαγωγεία, δώδεκα δημοτικά, επτά γυμνάσια και οκτώ λύκεια, φοιτούν χιλιάδες μαθητές! Όλα τα Σχολεία πρέπει να διέπονται από τις ίδιες αρχές λειτουργίας και να παρέχουν ομοιογενή παιδεία. Αυτό τον δύσκολο συντονιστικό ρόλο έχει αναλάβει και επιτελεί με επιτυχία η Εποπτεία των Σχολείων.
Επίσης, το Διοικητικό Συμβούλιο, από κοινού με την Εποπτεία, διαμορφώνει και στηρίζει πολύπλευρα τον γενικότερο πνευματικό και πολιτιστικό προσανατολισμό των Σχολείων τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, υπηρετώντας το μακρόπνοο εθνικό όραμα των ιδρυτών της.
Διάρθρωση
Επικεφαλής της Εποπτείας των Σχολείων είναι ο Επόπτης (ή η Επόπτρια), ο οποίος έχει τον ρόλο τού Συντονιστή Συμβούλου. Στο έργο του τον βοηθούν τρεις Αναπληρωτές Συντονιστές Σύμβουλοι, ένας για την πρωτοβάθμια και δύο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, εκ των οποίων ένας για τα θεωρητικά και ένας για τα θετικά μαθήματα. Επί πλέον έχουν ορισθεί Συντονιστές Ειδικοτήτων για τα επί μέρους γνωστικά αντικείμενα: Ελληνικά, Μαθηματικά, Φυσικές Επιστήμες, Ξένες Γλώσσες (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά), Φυσική Αγωγή, Πληροφορική και Μουσική.
Επικεφαλής τής Εποπτείας των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων είναι από την 1η Σεπτεμβρίου 2024 η κ. Νέλλη Παππά, φιλόλογος. Η κ. Παππά (1972) έχει πτυχίο ελληνικής φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Αθηνών (κατεύθυνση Γλωσσολογίας), πτυχίο γαλλικής φιλολογίας από το Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne, μεταπτυχιακό δίπλωμα (DEA) στη λατινική γλώσσα και τον ρωμαϊκό πολιτισμό από το Πανεπιστήμιο Paris IV-Sorbonne, μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης θεωρητικής Γλωσσολογίας από το Ε.Κ.Π.Α. και διδακτορικό στη γλωσσολογία από το Ε.Κ.Π.Α. Μιλάει Γαλλικά, Αγγλικά και Ιταλικά, έχει διδάξει στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών σε διάφορα επίπεδα και στα Αρσάκεια Λύκεια Ψυχικού ως φιλόλογος από το 1999-2020. Την περίοδο 2020-2024 υπηρέτησε ως Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού. Υπήρξε εκπονήτρια στα Νέα Προγράμματα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας Λυκείου (Ι.Ε.Π.), εξετάστρια / βαθμολογήτρια στις Πανελλήνιες Εξετάσεις, πρόεδρος Εξεταστικού Κέντρου Πανελληνίων Εξετάσεων στο συγκρότημα των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού και έχει ασχοληθεί με την επιστημονική λεξικογραφία, την επιμόρφωση εκπαιδευτικών, την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού (έντυπου και ψηφιακού) και την επιμόρφωση ενηλίκων.
Αρμοδιότητες - έργο
Η Εποπτεία:
• Εισηγείται στο Διοικητικό Συμβούλιο τα εκπαιδευτικά θέματα και επισημαίνει τις ανάγκες των Σχολείων σε προσωπικό.
• Υλοποιεί τις αποφάσεις τού Διοικητικού Συμβουλίου για εκπαιδευτικά θέματα και προγράμματα.
• Εποπτεύει την τήρηση και την εφαρμογή τής εκπαιδευτικής νομοθεσίας στα Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία.
• Συνεργάζεται με τις διευθύνσεις τού Υπουργείου Παιδείας και με τα γραφεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
• Παρακολουθεί την υπηρεσιακή κατάσταση τού εκπαιδευτικού προσωπικού και διεκπεραιώνει τις διαδικασίες προσλήψεων, τοποθετήσεων και μεταθέσεων τού εκπαιδευτικού προσωπικού.
• Κατευθύνοντας και συντονίζοντας την ελεύθερη και δημιουργική πολιτιστική δραστηριοποίηση όλων των Σχολείων, συνδέει το υψηλό μορφωτικό έργο με την προαγωγή τού πνευματικού πολιτισμού τής χώρας, διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο σχολείο γνώσης και πολιτισμού. Ειδικότερα:
Προωθεί τη μετουσίωση κάθε τάξης των Σχολείων τής Φ.Ε. σε κυψέλη δημιουργίας πολιτισμού, πολύπλευρης ανθρωπιστικής ανάπτυξης και πνευματικής ενεργοποίησης. Η συστηματική ενίσχυση τής φιλαναγνωσίας, η ενεργός συμμετοχή των μαθητών σε συζητήσεις με λογοτέχνες, η οργάνωση δραστηριοτήτων που αναδεικνύουν τη σχέση των μαθηματικών με την τέχνη και τον πολιτισμό, η αξιοποίηση τού θεατρικού παιχνιδιού ως δυναμικού μέσου διδασκαλίας στο δημοτικό, οι δραματοποιήσεις λογοτεχνικών κειμένων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση εξυπηρετούν τον στόχο αυτό.
Ενθαρρύνει και υλοποιεί, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις των Σχολείων, την επαφή των μαθητών όλων των σχολικών μονάδων της με διακεκριμένους εκπροσώπους τού πνεύματος, τής επιστήμης και τού πολιτισμού. Στο πλαίσιο αυτό οργανώνει αφιερώματα στη ζωή και στο έργο πνευματικών μορφών, καλλιτεχνών και συγγραφέων, προσκαλεί τους ίδιους τούς λογοτέχνες και καλλιτέχνες σε εκδηλώσεις παρουσίασης τού έργου τους αλλά και πολιτικές προσωπικότητες, ακαδημαϊκούς και επιστήμονες για συζήτηση με τους μαθητές σε ζητήματα σύγχρονου κοινωνικού προβληματισμού.
Κινητοποιεί μεθοδικά, οργανώνει και προβάλλει την πολιτισμική δημιουργία μαθητών και εκπαιδευτικών. Για τον λόγο αυτό διοργανώνει Διαρσακειακούς Αγώνες Λόγου και Τέχνης (διαγωνισμοί διηγήματος, ποίησης, δοκιμίου, ταινίας μικρού μήκους, φωτογραφίας, ζωγραφικής και μουσικής σύνθεσης) καθώς και Ρητορικούς Αγώνες.
Μεριμνά για τη σύνδεση των Σχολείων με την κοινωνία και τα δρώμενά της (κοινωνικά, πολιτισμικά, πολιτικά, επιστημονικά). Ενθαρρύνει τους μαθητές των Σχολείων να λαμβάνουν μέρος σε διαγωνισμούς, σε μαθητικά συνέδρια, στη Βουλή των Εφήβων, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Νέων, στο Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών, σε ερευνητικές αποστολές.
Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι ο θεσμός τής Εποπτείας των Αρσακείων Σχολείων είναι ένας πολύτιμος για την ομαλή λειτουργία των Σχολείων αλλά και καθοριστικός για την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων, οι οποίοι στα Σχολεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας δεν μπορεί παρά να είναι υψηλοί.
Η Επόπτρια σε συνεργασία με τους Συντονιστές Συμβούλους και τους Συντονιστές των μαθημάτων καταβάλλουν σκληρή προσπάθεια καθημερινά στον εκπαιδευτικό στίβο, ώστε να υλοποιούνται οι στόχοι που η Φ.Ε. έχει θέσει για τα Αρσάκεια – Τοσίτσεια Σχολεία.