Ημερολόγιο

Νοέμβριος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 44 1 2
week 45 3 4 5 6 7 8 9
week 46 10 11 12 13 14 15 16
week 47 17 18 19 20 21 22 23
week 48 24 25 26 27 28 29 30

Μαθητές τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης είχαν την ευκαιρία, την Παρασκευή, 18 Μαΐου 2012, να συναντήσουν τον πρόεδρο τού Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Μάρτιν Σουλτς, κατά τη διάρκεια τής επίσημης επίσκεψής του στην Αθήνα.

Martin SchultzΣτη συζήτηση, που διεξήχθη στα γραφεία τού Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στην Αθήνα συμμετείχαν, εκτός από τους μαθητές τού Τοσιτσείου, και μαθητές από τη Σχολή Μωραΐτη, την Ελληνογερμανική Αγωγή και το Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Αθηνών. Κύριο θέμα τής συζήτησης ήταν η οικονομική κρίση και ο τρόπος που βλέπουν οι Έλληνες νέοι την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη θέση τής Ελλάδας σε αυτήν.
Αρχικά, ο κ. Σουλτς εξέφρασε τη λύπη του που η Ευρωπαϊκή Ένωση αυτή την περίοδο στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται αρνητικά λόγω τής Τρόικας, ενώ επεσήμανε ότι αυτόν τον καιρό γίνονται πολλές συζητήσεις για τους Έλληνες αλλά πολύ λίγες με τους Έλληνες.
Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο κ. Σουλτς δέχθηκε ερωτήσεις για την επικαιρότητα από τους μαθητές τού Σχολείου που αφορούσαν στην πορεία τού ευρωπαϊκού ενοποιητικού εγχειρήματος, στο νέο χάσμα που δημιουργείται μεταξύ ευρωπαϊκού Βορρά καιευρωπαϊκού Νότου, καθώς και στα αίτια που η οικονομική κρίση πλήττει περισσότερο τις χώρες τού Νότου.
Συγκεκριμένα, η Πηνελόπη Χούνδρη, μαθήτρια τής Α΄4 τάξης, αφού καλωσόρισε τον κ. Σουλτς εκ μέρους τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης, τον ρώτησε αν μία από τις κυρίαρχες αιτίες για την οικονομική κρίση που πλήττει ή θα πλήξει πολλές χώρες τής Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι και το γεγονός ότι η ενοποίηση τής Ευρώπης υλοποιήθηκε ουσιαστικά μονάχα σε νομισματικό επίπεδο και ζήτησε τις απόψεις του πάνω σ' αυτό. Ο κ. Σουλτς απάντησε κατηγορηματικά πως το πρόβλημα οφείλεται στη μονοδιάστατη οικονομική ενοποίηση και συνέχισε υποστηρίζοντας πως χρειαζόμαστε πολιτική ενοποίηση με μια κοινή ευρωπαϊκή κυβέρνηση. Τα προβλήματα φοροδιαφυγής, που δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, συνέχισε, μπορούν να αντιμετωπιστούν με ενιαία φορολογική πολιτική, καθώς παρατηρείται το οξύμωρο ο πλούσιος να μεταφέρει τα χρήματά του στην Ελβετία και να υπάρχουν Έλληνες που αγοράζουν τα πιο ακριβά διαμερίσματα στο Βερολίνο, τη στιγμή που τον μεγαλύτερο φόρο πληρώνουν οι φτωχοί συμπατριώτες τους.
Ο Παναγιώτης Παπαναγιώτου, που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Εφήβων, εστίασε την ερώτησή του στο διαφαινόμενο χάσμα ανάμεσα στον ευρωπαϊκό Βορρά και τον ευρωπαϊκό Νότο. Συγκεκριμένα, ζήτησε από τον κ. Σούλτς την άποψή του γιατί οι χώρες τού Νότου είναι αυτές που αντιμετωπίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό οικονομική κρίση. Ο κ. Σουλτς τοποθετήθηκε υποστηρίζοντας ότι δεν έχει γίνει η πλήρης ένωση των χωρών τής Μεσογείου με τη Βόρεια Ευρώπη. Για να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα οικονομικής φύσεως, θα πρέπει να ενωθεί ο Βορράς με τον Νότο, γεγονός που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη των νότιων χωρών, αφού τα λιμάνια -πρωτίστως τής Ελλάδας- θα μετατραπούν σε πολύ σημαντικά εμπορικά κέντρα.
Στο κλείσιμο τής συζήτησης με τους μαθητές ο κ. Σουλτς παρότρυνε τους νέους να αγωνιστούν για τα οράματά τους, ενώ τους συμβούλευσε να έχουν αυτοπεποίθηση και να είναι αισιόδοξοι. Μετά το πέρας τής συζήτησης ο πρόεδρος τού Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου συνομίλησε σε ευχάριστο κλίμα με τους μαθητές τού Τοσιτσείου και τους συνεχάρη για τη συγκρότηση που επέδειξαν και το ευπαρουσίαστο τής αποστολής τους. Τους έδωσε δε την υπόσχεση ότι ο ίδιος θα επιδιώξει την παραμονή τής Ελλάδας στο ευρώ, ενώ τους κάλεσε να διεκδικούν το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση και την εργασία.


Στο πλαίσιο αυτής τής συνάντησης, ο φιλόλογος κ. Καλογιάννης, που ανέλαβε την οργάνωση τής αποστολής τού Σχολείου, δήλωσε στο Euractiv, το εγκυρότερο δίκτυο ενημέρωσης σε θέματα ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος: «Η πρώην επίτροπος Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Edith Cresson συνιστούσε, ήδη από το 1997, αφενός να αποκτήσουν οι νέοι τής Ευρώπης κοινές αξίες και αφετέρου να ενισχυθεί ο ενεργός ρόλος τους στη διαμόρφωση τής ευρωπαϊκής κοινωνίας. Θεωρώ πως η αστοχία τής Ευρώπης θα ήταν να παραβλέψει αυτές τις συστάσεις, από τη στιγμή μάλιστα που επιθυμεί να νομιμοποιήσει το ενοποιητικό εγχείρημα στις συλλογικές συνειδήσεις των πολιτών των κρατών-μελών. Οι μαθητές μας, αναμένοντας ως αυριανοί πολίτες στον προθάλαμο τής ευρωπαϊκής πολιτειότητας, είναι άλλωστε εκείνοι που θα διαμορφώσουν μέσα από την ενεργό συμμετοχή τους μια σύγχρονη Ελλάδα για μια ενιαία Ευρώπη ασφαλώς διαφορετικών αφετηριών αλλά κοινής μελλοντικής στόχευσης. Σήμερα όμως, το επιδιωκόμενο νέο ευρωπαϊκό πολιτικό φρόνημα φαίνεται να υποχωρεί ενώπιον των φυγόκεντρων τάσεων που αναπτύσσονται στις χαλεπότητες τής οικονομικής κρίσης, ενώ νέες διχοστασίες επινοούνται (Ευρώπη τού παραγωγικού Βορρά και Ευρώπη τού οκνηρού Νότου) για να δικαιολογήσουν εύσχημα την απόσυρση τού φεντεραλιστικού προτάγματος τής ευρωπαϊκής αλληλεγγύης. Εκ παραλλήλου, το δημοκρατικό έλλειμμα τής ΕΕ είναι περισσότερο από ποτέ εμφανές, καθώς η ίδια οδεύει προς την πολιτική ολοκλήρωση με αδύναμο το Κοινοβούλιό της, με αξιωματούχους άγνωστους και μη εκλεγμένους από το εκλογικό σώμα, με έναν ανύπαρκτο δημόσιο χώρο και με υιοθέτηση πολιτικών που δεν είναι προϊόν διαβούλευσης αλλά κάθετης, από υπερεθνικά μορφώματα και διαμορφωτές πολιτικής, επιβολής. Σε αυτό το πλαίσιο η επίσκεψη τού Προέδρου τού Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κ. Μάρτιν Σουλτς στην Αθήνα, προκειμένου να συζητήσει με εκπροσώπους κοινωνικών ομάδων και φορέων και ιδιαίτερα με μαθητές τις κοινωνικές πτυχές τής οικονομικής κρίσης, αποτελεί ένα θετικό βήμα στην κατεύθυνση τουλάχιστον ενός δημόσιου διαλόγου που θα αποβεί προς όφελος όλων των συμμετεχόντων, φέρνοντας έτσι την Ευρώπη πιο κοντά στους μελλοντικούς πολίτες της. Εντέλει, το γεγονός τής σημερινής συζήτησης εμπερικλείει μια ad hoc σημειολογία σε κάθε επίπεδο ανάγνωσης, καθώς προέρχεται από μια προσωπικότητα που στο παρελθόν είχε δηλώσει ότι "η Ευρώπη δεν είναι κοινότητα λιτότητας, η Ευρώπη είναι κοινότητα αλληλεγγύης"».