Στόχος τής επιμορφωτικής συνάντησης ήταν να γνωρίσουν οι εκπαιδευτικοί τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αξιοποιήσουν τις κατασκευές που υλοποιούν με τους μαθητές τους, προκειμένου να αναδείξουν, με τρόπο μαιευτικό, από την ίδια τη λειτουργία τής κατασκευής, ερωτήματα που συνδέονται με θεμελιώδεις φυσικές έννοιες, τόσο τής μηχανικής όσο και τού ηλεκτρισμού λ.χ. τής ταχύτητας, τής πίεσης τής δύναμης, τής ενέργειας τού ηλεκτρικού κυκλώματος κ.ά.
Αυτό που επιδιώκεται μέσα από μια κατασκευή δεν είναι μόνο η ανάπτυξη μιας δεξιότητας, αλλά να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές μας να μελετήσουν τη λειτουργική συμπεριφορά τής δικής τους κατασκευής.
Να προβληματιστούν για την ορθή ή μη λειτουργία της και να αναζητήσουν λύσεις σε πιθανά λανθασμένους κατασκευαστικούς χειρισμούς που πραγματοποίησαν.
Έτσι η όλη διαδικασία τής κατασκευής, σε συνδυασμό με την ορθή λειτουργία της, προσομοιώνει ένα νοητικό πρόβλημα με προκείμενες προτάσεις και συμπέρασμα.
Αυτή η προσομοιωτική κατάσταση επιτρέπει στον μαθητή να κάνει αργότερα αναγωγή σε προβλήματα θεωρητικού χαρακτήρα και να αντιληφθεί τόσο τη δομή ενός προβλήματος όσο και τον τρόπο επίλυσής του.
Το εκπαιδευτικό πρότυπο τού STEAM, παρότι προβάλλεται ως κάτι σύγχρονο, εντούτοις έχει την καταγωγή του στις πρώτες ενέργειες τού ενσυνείδητου ανθρώπου να κατασκευάσει εργαλεία που θα αύξαναν τις πεπερασμένες ούτως ή άλλως δυνάμεις του.
Σ’ αυτή την αντίληψη καταγράφονται επεισόδια από την ελληνική μυθολογία, όπως εκείνο όπου οι Κύκλωπες βοηθούν τεχνολογικά τον Δία στη θεομαχία, αλλά και στους ελληνιστικούς χρόνους τα περίοπτα τεχνολογικά δημιουργήματα τού Φίλωνα, τού Κτησίβιου, τού Ήρωνα και άλλων, τα οποία συνδυάζουν την εμπειρία των προηγούμενων αιώνων με τη θεωρητική σκέψη, τη Φιλοσοφία και τα Μαθηματικά που ήταν τα υψηλά πνευματικά αποκτήματα τού 5ου αιώνα π. Χ.
Οι κατασκευές, λοιπόν, που υλοποιούνται στο πλαίσιο τού εκπαιδευτικού υποδείγματος τού STEAM δεν εξυπηρετούν άλλον σκοπό παρά να δημιουργήσουν στους μαθητές γέφυρες μετάβασης από την εμπειρία στη θεωρητική σκέψη.
Τη διοργάνωση τής επιμόρφωσης είχε η Εποπτεία των Αρσακείων Σχολείων και τον Συντονισμό η κ. Σοφία Σταθοπούλου, Αναπληρώτρια Επόπτριας των Αρσακείων Δημοτικών Σχολείων.
View the embedded image gallery online at:
https://arsakeio.gr/gr/activities/36942-epimorfwsh-daskalwn-prwtobathmias-ekpaideushs-sto-ekpaideutiko-plaisio-tou-steam#sigProId05285b90a4
https://arsakeio.gr/gr/activities/36942-epimorfwsh-daskalwn-prwtobathmias-ekpaideushs-sto-ekpaideutiko-plaisio-tou-steam#sigProId05285b90a4