Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 49 1 2 3 4 5 6 7
week 50 8 9 10 11 12 13 14
week 51 15 16 17 18 19 20 21
week 52 22 23 24 25 26 27 28
week 1 29 30 31
«Ο ξένος δίπλα μου..» είναι ο τίτλο τού πολιτιστικού προγράμματος που εκπόνησαν οι μαθητές τής Στ΄ τάξης τού Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια τής σχολικής χρονιάς 2014-2015. Το πρόγραμμα στηρίχθηκε σε ποικίλες δραστηριότητες και βιωματικά εργαστήρια που ανέδειξαν το πάντα επίκαιρο ζήτημα τής προσφυγιάς και τής μετανάστευσης. Η φιλαναγνωσία στάθηκε πολύτιμος βοηθός σε κάθε βήμα τού προγράμματος, καθώς τα παιδιά βίωναν την προσφυγιά μέσα από τις σελίδες τής λογοτεχνίας. Παράλληλα, η περιήγηση σε διαδικτυακούς τόπους παγκοσμίως αναγνωρισμένων οργανισμών που εργάζονται για την προστασία των προσφύγων και των μεταναστών συνέβαλε σημαντικά στην κατανόηση τού προβλήματος αλλά και στην εμβάθυνση σε αυτό.
Η ιστορία τής Ελλάδας, ειδικά η νεότερη και η σύγχρονη, είναι πλούσια σε γεγονότα προσφυγιάς και μετανάστευσης. Οι Έλληνες συχνά αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη γενέτειρά τους και να μεταφερθούν σε νέους τόπους, όπου το μέλλον ήταν αβέβαιο.
Πέρα των άλλων, η ιστορική μελέτη οδήγησε τους μαθητές στο συμπέρασμα ότι ένα κράτος που έχει κοινό προσφυγικό παρελθόν με την Ελλάδα είναι η Κύπρος. Ο 20ός αιώνας υπήρξε για τις δύο χώρες καθοριστικός, καθώς στιγματίστηκε από αιματηρούς πολέμους και βίαιες πληθυσμιακές μετακινήσεις.
Στο πλαίσιο τού προγράμματος οι μαθητές πραγματοποίησαν εκπαιδευτική εκδρομή στην Κύπρο από τις 23 έως τις 28 Απριλίου 2015, για γνωριμία και κατανόηση τού κυπριακού ζητήματος. Η επίσκεψη στους τόπους που γεννήθηκαν, έζησαν και τελικά θανατώθηκαν οι γενναίοι ήρωες τού απελευθερωτικού αγώνα τού 1955-1959 επισφράγισε την ιστορική μελέτη που είχαν πραγματοποιήσει τις προηγούμενες εβδομάδες τα παιδιά. Το Παγκύπριο Γυμνάσιο και τα φυλακισμένα μνήματα στη Λευκωσία σχεδόν αφηγήθηκαν από μόνα τους την ιστορία και τους αγώνες των παλικαριών, όπως τού νεαρού Ευαγόρα Παλληκαρίδη, εναντίον τού αγγλικού ζυγού.
Ακόμη, η επίσκεψη στο παρατηρητήριο τής Δερύνειας επέτρεψε στους μαθητές να δουν από μακριά την εγκαταλειμμένη πόλη τής Αμμοχώστου που, πριν από την τουρκική εισβολή το καλοκαίρι τού 1974, έσφυζε από ζωή. Τα οδοφράγματα έχουν διχοτομήσει την Κύπρο σε δύο μέρη, ωστόσο δεν εμποδίζουν τους Κυπρίους να ονειρεύονται την ημέρα που η Κύπρος θα ελευθερωθεί.
Θερμή υποδοχή επεφύλαξε στα παιδιά ο πρώτος πολίτης τής Κύπρου, ο Πρόεδρος τής Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκος Αναστασιάδης, που τα υποδέχθηκε στο Προεδρικό Μέγαρο και τα χειροκρότησε με ενθουσιασμό όταν τραγούδησαν κυπριακά τραγούδια. Η εκδρομή εκτός από ιστορική αναζήτηση εμπεριείχε και εκδηλώσεις πλούσιες σε πνευματικότητα, καθώς οι μαθητές πραγματοποίησαν εκδήλωση με τραγούδια ελληνικά και κυπριακά στο Αρχονταρίκι τής Μητρόπολης Λεμεσού, παρουσία τού επισκόπου, αλλά έτυχαν και θερμής υποδοχής από τον επίσκοπο Κωνστάντιας.
Εικόνες από την εκπαιδευτική εκδρομή στην Κύπρο

Η Κύπρος και η Ελλάδα, μέσα από το πολιτιστικό πρόγραμμα αλλά και την κορύφωσή του, την επίσκεψη στη Μεγαλόνησο, απέκτησαν στη συνείδηση των παιδιών μια νέα ιστορική σημασία αλλά και έναν αδελφικό δεσμό. Η αδελφοποίηση με το 28ο Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού, πέρα από τον συμβολικό της χαρακτήρα, βοήθησε ουσιαστικά σε αυτό. Η μετανάστευση και η προσφυγιά ερμηνεύθηκαν και αποτέλεσαν αυθεντική πηγή προβληματισμού για τα παιδιά, τα οποία σύντομα εξέφρασαν την επιθυμία να κάνουν ό,τι μπορούν για να νιώσει λίγο πιο άνετα «Ο ξένος δίπλα τους…».



Στη Μητρόπολη Λεμεσού


Η αδελφοποίηση με το 28ο Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού


Στον Πρόεδρο τής Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Νίκο Αναστασιάδη


Χαιρετισμός τής Διευθύντριας κ. Δώρας Κωνσταντινίδου