Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία και η εταιρεία LEGENDARY FOOD, παρουσίασαν την Τρίτη 19/11/2019 σε συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στη Στοά του Βιβλίου τη Συμφωνία και το Πρόγραμμα Αξιοποίησης του Αρσακείου Μεγάρου.
Είχε προηγηθεί τον Ιανουάριο του 2018 διεθνής διαγωνισμός τον οποίο κέρδισε η LEGENDARY FOOD με ετήσιο μίσθωμα 1,2 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η συμφωνία μεταξύ των δύο μερών υπογράφτηκε στις 22 Ιουλίου 2019 και προβλέπει ενοικίαση για 37 χρόνια. Στόχος του προγράμματος είναι οι Στοές Βιβλίου και Ορφέως να ανακτήσουν τον κεντρικό ρόλο που είχαν στη ζωή της πρωτεύουσας μέσω της δημιουργίας ενός σύγχρονου πολιτισμικού και γαστρονομικού εμπορικού κέντρου, το οποίο θα είναι συνώνυμο της ελληνικής ποιοτικής διατροφής και του υγιεινού τρόπου ζωής. Η συνολική επένδυση θα κοστίσει περίπου 12 εκατομμύρια ευρώ και οι εργασίες ανακαίνισης θα ξεκινήσουν σε 10 μήνες.
Φανταστείτε μια πολύβουη κυψέλη, με θέμα –από τα αγαπημένα της ελληνικής κοινωνίας– το φαγητό. Το τραπέζι που μόνο η Μεσόγειος θα μπορούσε να εμπνευστεί. Σκεφθείτε τους εαυτούς σας να απλώνουν το χέρι για να πιάσουν τα καλύτερα τοπικά προϊόντα, λάδι από την Κρήτη, γραβιέρα από τη Νάξο, ροδάκινα από την Πέλλα, φακές από τη Λευκάδα. Βάλτε τα πρόσωπά σας στο κάδρο, να δημιουργούν παρέα με γνωστούς σεφ πάνω από επιφάνειες κοπής, ή να γευματίζουν σε fast food, με ό,τι πιο υγιεινό μπορεί να βάλει ο γευστικός νους. Κι όλα αυτά στο κέντρο της Αθήνας, σε ένα σημείο σημαντικό για τον αστικό ιστό, όπου μετά την κρίση υπάρχουν μόνο λουκέτα, σκοτεινά σημεία, ενίοτε και ανθρώπινη εξαθλίωση. Δεν είναι όνειρο, είναι όραμα και ανήκει στη Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, με πρόεδρο τον καθηγητή Γεώργιο Μπαμπινιώτη, και τη «Legendary Food», με κινητήρια δύναμη τον Αρη Κεφαλογιάννη, υπό τον ρόλο του διευθύνοντος συμβούλου, γνωστό ήδη ως ιδρυτή της εταιρείας μεσογειακής διατροφής «Γαία».
Ο πολυχώρος προώθησης της Ελληνικής Μεσογειακής Διατροφής, όπως τονίστηκε στη συνέντευξη, θα εκτείνεται σε 11.000τ.μ., ενώ υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθούν 500 άμεσες και 5.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Στόχος της LEGENDARY FOOD είναι να μετατρέψει το Αρσάκειο Μέγαρο στον δεύτερο πιο επισκέψιμο τουριστικό προορισμό στην Αθήνα.
Τα σημερινά σχέδια θέλουν το διατηρητέο σύμπλεγμα να μένει σχετικά ανέπαφο –κάθε σοβαρή παρέμβαση θα απαιτούσε άλλωστε την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού, καθώς για την ανέγερσή του έχουν βάλει την υπογραφή τους ο Ερνέστος Τσίλερ, αλλά και Έλληνες διαπρεπείς αρχιτέκτονες, όπως ο Μαρούδης, ο Κριεζής, ο Δημάδης. Στη θέση του θα παραμείνει το Θέατρο Τέχνης, με μικρές βελτιώσεις, ως έχει και η Αίθουσα Λόγου και Τέχνης στη Στοά του Βιβλίου, αλλά και το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ο καθηγητής Γεώργιος Μπαμπινιώτης, Πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, δήλωσε: «Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία είναι πεπεισμένη ότι με αυτή τη συνεργασία επιτυγχάνεται η προβολή του ελληνικού γαστρονομικού πολιτισμού, που κορυφώνεται στην ελληνική μεσογειακή διατροφή με βάση τα προϊόντα της πατρίδας μας. Το Μέγαρο Αρσακείου με αυτή τη δραστηριότητα είναι βέβαιο ότι θα καταστεί και πάλι σημείο αναφοράς με την παλιά του αίγλη και θα βοηθήσει στην αναβάθμιση του κέντρου της πρωτεύουσας. Προς τούτοις η Φ.Ε. προσβλέπει στον παιδευτικό και τον πολιτιστικό χαρακτήρα που θα επαναποκτήσει ο χώρος του Αρσακείου Μεγάρου με την επίσκεψη μαθητών οι οποίοι θα ενημερώνονται για τη σημασία των ελληνικών προϊόντων διατροφής. Τέλος, το εισόδημα από το ετήσιο μίσθωμα θα μας βοηθήσει σημαντικά στη χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών δράσεων των σχολείων μας». Ο όρος "γαστρονομία" , τόνισε ο κ. Μπαμπινιώτης, εμφανίστηκε τον 4ο αιώνα π.χ., όταν γράφονταν στοιχεία για την τέχνη του φαγητού, ενώ μιλούσαν ακόμη και για γαστρολογία. Ο πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρίας αναφέρθηκε στον όρο "δίαιτα" ως τρόπο σωστής διατροφής, αναφερόμενος στο αρχαιοελληνικό ρήμα διαιτώμαι και στην διπλή σημασία του ως "κρίνω".
Ο κ. Άρης Κεφαλογιάννης, CEO της LEGENDARY FOOD, δήλωσε: «Η Ελληνική Μεσογειακή διατροφή αποτελεί το μεγαλύτερο αναξιοποίητο εθνικό μας κεφάλαιο, ενώ οι βασικές της αξίες ανταποκρίνονται ιδανικά στις σημαντικότερες διεθνείς τάσεις, σύμφωνα με τις οποίες ο καταναλωτής αναζητά την «ευζωία» και την περιβαλλοντική αειφορία. Την τελευταία δεκαετία η Ελλάδα έχει καταφέρει να κάνει άλματα προόδου στη γαστρονομία. Οι Έλληνες παραγωγοί, που αποτελούν ένα από τα εν δυνάμει πιο εξωστρεφή κομμάτια της εθνικής οικονομίας, έχουν τη δυνατότητα να βελτιώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους και να πρωταγωνιστήσουν σε διεθνές επίπεδο. Ταυτόχρονα, ταλαντούχοι σεφ ήδη αξιοποιούν τον πλούτο της ελληνικής γης και στήνουν μενού που διαφημίζουν δυναμικά τις γεύσεις του τόπου μας. Στόχος μας είναι να συνδυάσουμε όλες τις ελπιδοφόρες δυνάμεις και με σεβασμό στην ιστορία του Αρσακείου Μεγάρου να δημιουργήσουμε έναν γαστρονομικό κόμβο, ο οποίος θα προβάλλει την ελληνική μεσογειακή διατροφή και θα εκπαιδεύει τους πολίτες των Αθηνών, τους Έλληνες και τους ξένους επισκέπτες στα πολλαπλά οφέλη της».
Το Πρόγραμμα Αξιοποίησης του Αρσακείου Μεγάρου περιλαμβάνει την αναδιαμόρφωση της Στοάς Βιβλίου, της Στοάς Ορφέως και του Αίθριου του Αρσακείου, συνολικής έκτασης 11.000 τ.μ., ενώ παραμένουν ως έχουν οι χώροι που μισθώνει από το 1984 το Συμβούλιο της Επικρατείας. Στον σύγχρονο γαστρονομικό κόμβο, εκτός από εστιατόρια και εμπορικά καταστήματα που θα φιλοξενούν γνωστές ελληνικές εταιρείες αλλά και μικρούς Έλληνες παραγωγούς, θα πραγματοποιούνται και εκπαιδευτικές-πολιτιστικές δράσεις, όπως είναι εργαστήρια για τη γευσιγνωσία ελαιόλαδου και κρασιού, μαθήματα από καταξιωμένους σεφ σε μικρά παιδιά και θεματικοί διάλογοι-ανοιχτές συζητήσεις γύρω από την ελληνική διατροφή.
Πιο συγκεκριμένα, το επιχειρηματικό σχέδιο χωρίζεται σε δύο φάσεις. Η πρώτη, περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός πολυκαταστήματος που θα προσφέρει τα καλύτερα ελληνικά προϊόντα από όλη τη χώρα, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο διέξοδο στην αγορά στους μικρούς παραγωγούς ποιοτικών προϊόντων. Επίσης, προβλέπει τη λειτουργία εστιατορίων και ταχυφαγείων που θα εκφράζουν τη διεθνή τάση «fine fast food», συγκεντρώνοντας στη Στοά όλους τους καλούς Έλληνες σεφ, την ίδρυση Σχολής ελληνικής μαγειρικής, και την κατασκευή ενός e-shop μέσω του οποίου τα ελληνικά προϊόντα θα είναι διαθέσιμα παγκοσμίως.
Τα μεγέθη του project
Το εγχείρημα συντονίζεται με τις κυρίαρχες διεθνείς τάσεις, των Food Halls, σύμφωνα με τις οποίες λειτουργούν ήδη 100 και κτίζονται άλλοι 200 τέτοιοι πολυχώροι στον κόσμο. Σε πρώτη φάση η Legendary Food θα λειτουργήσει σε ποσοστό 30%, τον πολυχώρο, μισθώνοντας όλο τον υπόλοιπο υπό την αυστηρή προϋπόθεση της προσήλωσης στη μεσογειακή δίαιτα. Σε βάθος πενταετίας, υπολογίζονται 10.000-12.000 περάσματα την ημέρα, τρία εκατομμύρια άνθρωποι τον χρόνο, με μέση κατανάλωση 14 ευρώ έκαστος. Η όλη λειτουργία θα πατήσει στα χνάρια της επιτυχημένης προσπάθειας Eataly.
Πηγή: Με στοιχεία από τον ημερήσιο Τύπο