Εκτύπωση

Στο πλαίσιο δράσεων για την πρόληψη τής ενδοσχολικής βίας και τού εκφοβισμού και σε συνεργασία με το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας τής Φ.Ε., η καθηγήτρια τού Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού κ. Γεωργία-Αθανασία Δρίλλια, φυσικός αστροφυσικός Ph.D., Σύμβουλος Σχολικής Ζωής και εθελόντρια στον Φιλοζωικό Σύλλογο Αιγιάλειας «Τα Φιλαράκια», εκπόνησε τα ακόλουθα διαδραστικά προγράμματα για την καλλιέργεια τής ενσυναίσθησης, τής αποδοχής, τής συμπερίληψης, τής φιλοζωίας, τού εθελοντισμού και τής στάσης ενεργού πολίτη, τον Απρίλιο και τον Μάϊο τού 2025 ,στα Αρσάκεια Δημοτικά Σχολεία Ψυχικού:

Α) «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ισότιμοι, με αφορμή το παραμύθι τής Ουρίτσας», στο οποίο συμμετείχαν οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Α΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού. Σε κάθε τμήμα, χωριστά, η κ. Δρίλλια παρουσίασε με αλληλεπιδραστικό τρόπο, χρησιμοποιώντας τον λόγο, γραπτό κείμενο και φωτογραφίες, ένα παραμύθι που έγραψε ειδικά για τους μικρούς μαθητές και μαθήτριες, με θέμα την ιστορία ενός αληθινού αδέσποτου κουταβιού, τής Ουρίτσας. Με αφορμή την ιστορία τού διαφορετικού κουταβιού, με το μαύρο κεφάλι, τα παραπάνω δάχτυλα στις πατούσες και τη μικρούτσικη ουρά, συζητήθηκαν οι έννοιες τού ρατσισμού, τής αποδοχής τής διαφορετικότητας και τής αλληλεγγύης στον αδύναμο συνάνθρωπο, με τα παιδιά να εκφράζουν συναισθήματα κατανόησης, δοτικότητας, προστασίας, αλληλοσεβασμού και αγάπης.

Β) «Όλοι διαφορετικοί, όλοι ισότιμοι, όλοι σημαντικοί (με αφορμή ένα σκύλο και όχι μόνο)». Η δράση υλοποιήθηκε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας και στον προαύλειο χώρο του, με τα τμήματα των μαθητών και μαθητριών τής Β΄ τάξης των Β΄ και Γ΄ Αρσακείων Δημοτικών Ψυχικού. Σε κάθε τμήμα χωριστά, η κ. Δρίλλια παρουσίασε με αλληλεπιδραστικό τρόπο, κάποια όχι συνηθισμένα ζώα, ώστε να εξοικειωθούν με το διαφορετικό οι μικροί μαθητές, να πάψουν να το φοβούνται και να μάθουν να το σέβονται. Συζητήθηκαν τα δικαιώματα στη ζωή, στην πρόσβαση σε καθαρό νερό, στην τροφή στη στέγη και στην ιατρική περίθαλψη και το δικαίωμα στην ελευθερία, δικαιώματα  κοινά σε ζώα και ανθρώπους.

Οι μικροί μαθητές και μαθήτριες τής Β΄ τάξης υποστήριξαν σθεναρά και το δικαίωμά τους στην εκπαίδευση, στην πρόσβαση στη γνώση, καθώς και το δικαίωμά τους στην ελεύθερη έκφραση τού εαυτού μας! Έπαιξαν βιωματικά τους κρίκους στην ενιαία αλυσίδα αλληλεξάρτησης των ζωντανών πλασμάτων τού πλανήτη μας, συνειδητοποίησαν ότι επηρεάζουμε αλλήλους και διαπίστωσαν ότι η προστασία των αδύναμων είναι πολιτισμός. Στη συνέχεια οι μαθητές έμαθαν για τη ζωή των αδέσποτων ζώων, εναντιώθηκαν στην κακοποίηση και στην εγκατάλειψή τους και συνειδητοποίησαν την έννοια τής υπευθυνότητας και τη στάση τού ενεργού πολίτη ενάντια στην απάθεια, με αφορμή την υιοθεσία κατοικιδίων ζώων και όχι μόνο!


Γ) «Καλλιεργώ την ενσυναίσθησή μου και γίνομαι ενεργός πολίτης με όχημα την φιλοζωία, την ομαδοσυνεργατικότητα και τον εθελοντισμό». Το πρόγραμμα υλοποιήθηκε με τα τμήματα τής Δ΄ τάξης τού Γ΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού σε δύο μέρη:
α) Το πρώτο μέρος στο Θέατρο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες κατέκτησαν το απαιτούμενο θεωρητικό υπόβαθρο 
β) Το δεύτερο μέρος στον εξωτερικό χώρο τού Σχολείου, στο μικρό αμφιθέατρο κοντά στο Μουσείο Τεχνολογίας, όπου πραγματοποιήθηκαν εργαστηριακές ασκήσεις πεδίου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες τής Δ΄ τάξης, παρακολούθησαν το πρόγραμμα τής Β΄τάξης στο σύνολό του αλλά, επιπρόσθετα, ασχολήθηκαν με την πραγματικότητα τής ζωής των αδέσποτων ζώων αλλά και των ζώων προς εκμετάλλευση, καθώς και για την κακοποίηση των άγριων ζώων, ενημερώθηκαν για τη σχετική νομοθεσία και την εφαρμογή της, για το έργο των Φιλοζωικών Συλλόγων και τις εθελοντικές δράσεις τους. Τέλος, πρότειναν οι ίδιοι νέες θετικές προσεγγίσεις προς όλα τα ζωντανά πλάσματα, συνειδητοποιώντας ότι το αντίθετο τής αγάπης δεν είναι το μίσος αλλά η απάθεια…

Στο δεύτερο μέρος και των τριών προγραμμάτων (βιωματικό εργαστήριο), όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν στις παραπάνω δράσεις, συνάντησαν, ανά τμήμα, ζωντανά το σκυλάκι του παραμυθιού, τη διαφορετική Ουρίτσα, την οποία δεν είχε επιθυμήσει κανείς να υιοθετήσει όσο ήταν κουτάβι, μόνο και μόνο επειδή η όψη της ήταν ασυνήθιστη...

Αφού καθησυχάστηκαν, μαθαίνοντας πως η Ουρίτσα είναι πια υιοθετημένη και ζει στο  μόνιμο της σπίτι με ανθρώπους που την αγαπούν, αλληλεπίδρασαν με τη σκυλίτσα με χαρά και ενθουσιασμό! Λάτρεψαν τον υπέροχο χαρακτήρα της και εκπαιδεύτηκαν στην προσέγγιση και στη βασική φροντίδα ενός σκύλου, κατανοώντας την ευθύνη τής υιοθεσίας ενός κουταβιού. Μετά το βιωματικό εργαστήριο, ακόμη και παιδιά που μέχρι τότε δεν είχαν καμία εξοικείωση με σκύλους, εξέφρασαν την έντονη επιθυμία τους να υιοθετήσουν ένα αδέσποτο στην ενήλικη ζωή τους και με δική τους πρωτοβουλία αποφάσισαν να συλλέξουν τροφές για τα αδέσποτα ζώα, τις οποίες θα δωρίσουν στη Φιλοζωική Αιγιαλείας.

Τέλος, δεσμεύτηκαν πως θα στέκονται με αλληλεγγύη δίπλα στους αδύναμους και πως, μεγαλώνοντας, θα γίνουν ενεργοί πολίτες και όχι απαθείς παρατηρητές, καθώς συνειδητοποίησαν πως «Ο κόσμος είναι ένα επικίνδυνο μέρος όχι μόνο εξαιτίας αυτών που κάνουν κακό, αλλά και εξαιτίας αυτών που βλέπουν και δεν κάνουν τίποτα για να το σταματήσουν... » Άλμπερτ Αϊνστάιν