e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Ημερολόγιο Εκδηλώσεων ΦΕ

November 2024
Last month   Next month
S M T W T F S
week 44 1 2
week 45 3 4 5 6 7 8 9
week 46 10 11 12 13 14 15 16
week 47 17 18 19 20 21 22 23
week 48 24 25 26 27 28 29 30

Οι μαθητές τής Στ΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού που διδάσκονται τη Γαλλική ως β΄ ξένη γλώσσα, μέσα από διαθεματικό πρόγραμμα και με την καθοδήγηση των καθηγητριών τους κ. Όλγας Δασκαλοπούλου, Αθηνάς Καλλιβρούση και Δέσποινας Χατζηιωάννου, προσέγγισαν τον μεγάλο Γάλλο φοβιστή ζωγράφο Matisse.


Οι μαθητές εργάστηκαν τον Φεβρουάριο 2014, παράλληλα με την ύλη τής μεθόδου διδασκαλίας, αφιερώνοντας ένα μέρος τού μαθήματος στη γνωριμία τους με τον μεγάλο ζωγράφο. Μίλησαν για τη ζωή και για την τέχνη του και είχαν την ευκαιρία να μελετήσουν από κοντά και σε βάθος το έργο του με τίτλο «Ίκαρος», μία από τις είκοσι εικόνες τής «Τζαζ», ενός βιβλίου που είναι αναμφίβολα το πιο σημαντικό από όλα όσα είχε δημιουργήσει μέχρι τότε. Οι εικόνες τής «Τζαζ» αποτελούνται από συνδυασμούς υδατογραφιών, που ο ίδιος ο καλλιτέχνης είχε χρωματίσει, κόψει και κολλήσει απευθείας στο χαρτί, με τέτοιον τρόπο ώστε να δημιουργούνται οι μορφές που τον εξέφραζαν. Το λεύκωμα αυτό «των χρωματικών και ρυθμικών αυτοσχεδιασμών, με ζωντανή και βίαιη χροιά» αποτελεί τη μινιατουριστική συμπύκνωση τής πρωτότυπης αυτής τεχνοτροπίας, που επέτρεψε στον Ματίς να διεισδύσει στην ομορφιά τού χρώματος και να εκμεταλλευτεί στο έπακρο τη δυνατότητα που μπορεί να δώσει το καθαρό χρώμα και το φως, ως κύρια μέσα έκφρασης. Με αυτό του το έργο οριοθέτησε μια σημαντική στροφή στη σταδιοδρομία του και έδωσε καινούργια προοπτική στη μοντέρνα τέχνη.
Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να δουν και να αναλύσουν το συγκεκριμένο έργο, κοιτώντας το από τέσσερεις διαφορετικές οπτικές. Μίλησαν για τα χρώματα, για τα αντικείμενα που απεικονίζονται στο έργο και για τον συμβολισμό τους.
Η ανάλυση τού έργου ενθουσίασε τόσο τους μαθητές που αποτέλεσε και πηγή έμπνευσης για κάποιους, οι οποίοι ζωγράφισαν κάτι αντίστοιχο δίνοντας ένα δικό τους τίτλο στο έργο, αλλά και για άλλους οι οποίοι προσπάθησαν να μιμηθούν τον Matisse αποδίδοντας με τον δικό τους τρόπο κάποια από τα έργα του, όπως το έργο «Μάθημα μουσικής».
Οι καθηγήτριες παρακίνησαν τους μαθητές στην αναζήτηση και άλλων έργων τού φοβιστή ζωγράφου. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν παρουσιάζοντας μέσα από power point και αφίσες-κολλάζ διάφορα έργα με τον τίτλο τους, τη χρονολογία δημιουργίας τους και το Μουσείο στο οποίο εκτίθενται σήμερα. Τέλος οι μαθητές, ανάλογα με την έμπνευση τής στιγμής αλλά και την κλίση τού καθενός από αυτούς, πειραματίστηκαν κατασκευάζοντας τον «Ίκαρο» με πρωτότυπο τρόπο. Έπαιξαν με διάφορα κομμάτια παζλ, τα οποία συσχέτισαν και ένωσαν σε ενιαίο έργο με τη μέθοδο γκουάς ντεκουπέ, την επαναστατική καινοτομία τού Matisse που του έδινε τη δυνατότητα να αποτυπώνει το χρώμα και το σχέδιο με μία κίνηση.
Έτσι με βιωματικό τρόπο κατάλαβαν τις δυνατότητες που προσφέρει αυτή η τεχνική αλλά και γιατί ο ζωγράφος επέλεξε τον τίτλο «Τζαζ»: διότι συνέθεσε τις ψαλιδισμένες υδατογραφίες του βάση ενός ρυθμού και μιας δυναμικής που ταυτίζεται με τη δυναμική των ήχων μιας ορχήστρας τζαζ.