Οι δράσεις φιλαναγνωσίας στα Αρσάκεια ξεκινούν από την προσχολική ηλικία, στα Νηπιαγωγεία τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας. Στη μικρή βιβλιοθήκη κάθε τμήματος υπάρχουν επιλεγμένα βιβλία, ειδικά για προνήπια και για νήπια, η οποία λειτουργεί στο πρότυπο τής δανειστικής Βιβλιοθήκης. Μέσα από το πρόγραμμα δανεισμού των φιλικών αυτών βιβλιοθηκών, κάθε νήπιο μπορεί να δανειστεί ένα βιβλίο που θα επιλέξει και να το κρατήσει για μερικές ημέρες στο σπίτι του. Έτσι, μπορεί να το διαβάζει μαζί με τους γονείς του και, εάν θέλει, να ζωγραφίσει κάτι με ερέθισμα το βιβλίο και να το μοιραστεί στην τάξη μαζί με τα υπόλοιπα παιδιά. Έτσι, από πολύ νωρίς μαθαίνει τη διαδικασία δανεισμού με οργανωμένο τρόπο, αφού τα βιβλία βγαίνουν και επιστρέφουν στην τάξη μέσα στις συγκεκριμένες υφασμάτινες τσάντες, όπου υπάρχει σημείωμα με την ημερομηνία παραλαβής και επιστροφής τους, ενώ παράλληλα μαθαίνει να τα διατηρεί σε πολύ καλή κατάσταση.
Δράση φιλαναγνωσίας στην Παιδική Βιβλιοθήκη των Αρσακείων Ψυχικού
Γνωριμία με συγγραφείς
Στο πλαίσιο των φιλαναγνωστικών δράσεων των δημοτικών, των γυμνασίων και των λυκείων, οι μαθητές στον φιλόξενο χώρο τής σχολικής Βιβλιοθήκης κάθε συγκροτήματος συναντούν τους συγγραφείς των οποίων τα βιβλία έχουν επιλέξει να διαβάσουν και έχουν επεξεργαστεί μέσα στην τάξη. Μοιράζονται μαζί τους τις εντυπώσεις τους, τις σκέψεις τους και τους προβληματισμούς τους σε σχέση με το περιεχόμενό τους. Οι συγγραφείς μιλούν στους μαθητές για τις εμπειρίες τους από τις όμορφες και τις δύσκολες στιγμές τής συγγραφής, για τον κόσμο τής λογοτεχνίας, την έννοια τής δημιουργίας και άλλα θέματα που απασχολούν τα παιδιά τής παιδικής και τής εφηβικής ηλικίας.
Ο συγγραφέας Βαγγέλης Ηλιόπουλος στη Λέσχη Ανάγνωσης «Βιβλιοχαρά» τού Αρσακείου Δημοτικού Πατρών παρουσία και των γονέων των μαθητών
Εισαγωγή στον μαγικό κόσμο τής λογοτεχνίας…
Μέσα από την άμεση επαφή τους με τους δημιουργούς, οι μαθητές μυούνται από πολύ νωρίς στον κόσμο τής λογοτεχνίας, συνειδητοποιούν την αξία τής ανάγνωσης βιβλίων και τα πνευματικά όσο και πρακτικά οφέλη της στη ζωή τους. Αρχίζουν να αγαπούν τον κόσμο των βιβλίων, αποκτούν τη συνήθεια να διαβάζουν και να επεξεργάζονται κείμενα με δημιουργικό τρόπο και, παράλληλα, επιδίδονται σε ποικίλες εκπαιδευτικές δράσεις: κατασκευές, π.χ. φτιάχνουν τους δικούς τους σελιδοδείκτες, ζωγραφίζουν, καλλιεργούν τη δημιουργική γραφή, διευρύνουν τους αναγνωστικούς τους ορίζοντες και επιλέγουν με βάση τα ενδιαφέροντά τους τα βιβλία που τους αρέσουν.
Στη βιβλιοθήκη και στα βιβλιοπωλεία: μια ενδιαφέρουσα περιπλάνηση
Όπως ήδη αναφέραμε, οι μαθητές των Αρσακείων ήδη από την προσχολική ηλικία μαθαίνουν τι σημαίνει βιβλιοθήκη. Γνωρίζουν τους χώρους της, το αναγνωστήριο, το τμήμα πληροφόρησης και δανεισμού, το ηλεκτρονικό της τμήμα. Στα ράφια της ή στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων αναζητούν συγκεκριμένα βιβλία βάσει τού τίτλου ή τού ονόματος τού συγγραφέα. Η εξοικείωσή τους με τον χώρο τής Βιβλιοθήκης και με τους κανόνες τού δανεισμού αποκτά ευεργετική επίδραση, όταν σιγά σιγά αντιλαμβάνονται και την αξία τής δημιουργίας μιας προσωπικής βιβλιοθήκης ή τής περιήγησης στους χώρους ενός βιβλιοπωλείου. Μαθαίνουν να αγοράζουν βιβλία με βάση τις προτιμήσεις τους, διαβάζουν στο οπισθόφυλλο την υπόθεση ή το βασικό περιεχόμενο ενός βιβλίου, πληροφορίες για τον συγγραφέα και διαμορφώνουν σταδιακά τα προσωπικά τους κριτήρια για την επιλογή ενός ποιοτικού βιβλίου.