Το γενικό θέμα τού διαγωνισμού ήταν «Η γεύση των λέξεων / Le gout des mots».
Για τους μαθητές των δημοτικών σχολείων / Ecoles primaires το θέμα τού διαγωνισμού ήταν «Λέξεις που ανοίγουν την όρεξη / Des mots a la bouche».
Οι συμμετέχοντες μαθητές είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν και να αγαπήσουν τις γεύσεις τής ελληνικής κουζίνας, τις συνταγές τού τόπου τους και τις παραδοσιακές συνταγές των προγόνων τους, τής οικογένειάς τους.
- Από τα Αρσάκεια Δημοτικά Σχολεία διακρίθηκαν και βραβεύθηκαν οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τής Στ΄ τάξης τού Αρσακείου Δημοτικού Πατρών, οι οποίοι με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Ελένης Χαραλαμποπούλου εμπνεύστηκαν από το θέμα και δημιούργησαν με μεράκι και ενθουσιασμό τρία power point σχετικά με τοπικές παραδοσιακές συνταγές και με στόχο να κάνουν γνωστή την παραδοσιακή μαγειρική και τη διατροφική της αξία στους γαλλόφωνους λαούς τού κόσμου.
- Επίσης, διακρίθηκαν και βραβεύθηκαν οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τής Στ΄2 τάξης τού Β΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού, οι οποίοι με την καθηγήτριά τους κ. Αθηνά Καλλιβρούση μελέτησαν το στοχευμένο λεξιλόγιο που αναδεικνύει τον πλούτο τής γλωσσικής ποικιλίας των γαλλόφωνων περιοχών, πειραματίστηκαν στη γραπτή συλλογική δημιουργία, προβληματίστηκαν για τη μορφή που θα έδιναν στην τελική παρουσίαση τής εργασία τους. Έμαθαν για την "art de la table" στρώνοντας το τραπέζι για να γευτούν την ελληνική συνταγή την οποία ετοίμασαν και θα παρουσίαζαν σε συνομήλικά τους παιδιά από τη Γαλλία, με σκοπό να τα βοηθήσουν να ανακαλύψουν και να αγαπήσουν τις γεύσεις, τα προϊόντα του τόπου μας καθώς και τα θρεπτικά τους συστατικά. Η δημιουργία τους είχε τη μορφή vidéo-montage.
Για τους μαθητές των γυμνασίων / Collèges το θέμα ήταν «Γεύσεις και ποίηση / Saveurs et poesie».
Οι μαθητές έπρεπε να συνθέσουν δικές τους ποιητικές δημιουργίες σχετικές με το θέμα, αφού επιλέξουν μία από τις πέντε αισθήσεις μέσα από την οποία θα περιγράψουν τη γαστρονομία τού τόπου τους, τον πλούτο, την ιστορία, τα ονόματα των συνταγών και των τοπικών προϊόντων.
- Οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τού Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης συμμετείχαν με βίντεο, για τη δημιουργία τού οποίου επιστράτευσαν τις γνώσεις τους πάνω στη χρήση των νέων τεχνολογιών και χρησιμοποίησαν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και το ταλέντο τους. Με τη συλλογική δημιουργία τους, για την οποία διακρίθηκαν και βραβεύθηκαν, θέλησαν να παρουσιάσουν -μέσα από την ποίηση- σε όλο τον γαλλόφωνο κόσμο τον γαστρονομικό πλούτο τής Θεσσαλονίκης και την παραδοσιακή τοπική μαγειρική τέχνη. Τους μαθητές καθοδήγησαν οι καθηγήτριες κ. Ιουλία Γάτσου και Σοφία Καρασάββα.
- Οι μαθητές τού Αρσακείων Γυμνασίου Πατρών έλαβαν μέρος στον Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας με δύο εργασίες για τις οποίες και βραβεύτηκαν.
- Οι μαθήτριες τού προχωρημένου τμήματος τής Α΄ τάξης δημιούργησαν, με τη βοήθεια τής καθηγήτριας κ. Μαρίας Ζαχαροπούλου, ένα βίντεο σχετικό με τον τοπικό γαστρονομικό πλούτο, στο οποίο οι μαθήτριες είχαν τον ρόλο τού chef.
- Οι μαθήτριες Θάλεια Παππά και Ευδοκία Γεωργοπούλου από το προχωρημένο τμήμα τής Β΄ τάξης συνέθεσαν ένα ποίημα με τίτλο «Η συνταγή των συναισθημάτων / La recette de sentiments», το οποίο επεξεργάστηκαν με τη βοήθεια τής καθηγήτριάς τους κ. Ελένης Χαραλαμποπούλου.
Για τους μαθητές των λυκείων και για φοιτητές πανεπιστημίων / Lycées - Universités το θέμα ήταν «Μαγειρεύοντας τις λέξεις / La cuisine des mots».
Οι συμμετέχοντες έπρεπε να δημιουργήσουν τα δικά τους σουρεαλιστικά έργα, στα οποία όφειλαν όχι μόνο να "μαγειρέψουν" με τις λέξεις, αλλά και να επινοήσουν σύνθετες λέξεις τής "ελληνικής Γαλλοφωνίας".
Στην κατηγορία αυτή διαγωνίστηκαν 3.500 ατομικές ή και ομαδικές συμμετοχές.
- Οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τής A΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης, με την καθοδήγηση της καθηγήτριάς τους κ. Αγγελικής Γεωργακοπούλου, συμμετείχαν με συνθετική εργασία ποίημα - εικαστική δημιουργία με τίτλο «Πού είναι η αλήθεια… Où est la vérité…» για την οποία και βραβεύθηκαν. Μελέτησαν τις διάφορες εκφράσεις τού σουρεαλισμού στη λογοτεχνία και στην τέχνη μέσα από αποσπάσματα ποιημάτων των André Breton, Paul Éluard, Guillaume Apollinaire, Louis Aragon, ποίηση τού Νίκου Εγγονόπουλου, ζωγραφικά σουρεαλιστικά έργα των Magritte, Salvador Dali, Marcel Duchamp, Nikos Engonopoulos. Εμπνεύστηκαν, χρησιμοποίησαν τη φαντασία τους και συνέθεσαν το δικό τους σουρεαλιστικό έργο.
- Οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τής Β΄ τάξης τού Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης, με την βοήθεια των καθηγητριών τους κ. Ιουλίας Γάτσου και Σοφίας Καρασάββα, έφτιαξαν το δικό τους συλλογικό σουρεαλιστικό βίντεο, αφού μελέτησαν και γνώρισαν μέσα από την ποίηση και την τέχνη τους μεγάλους εκπροσώπους τού κινήματος, Γάλλους και Έλληνες αντίστοιχα. Μελέτησαν ενδεικτικά αποσπάσματα από σουρεαλιστικά έργα και ποιήματα των Paul Éluard («Le fou parle»), Guillaume Apollinaire, Louis Aragon, le jeu du cadavre exquis, σουρεαλιστικούς πίνακες ζωγραφικής και σχετικά βίντεο από στο διαδίκτυο. Ακόμη γνώρισαν τις διάφορες μορφές έκφρασης τού σουρεαλισμού και έμαθαν τη λειτουργία των μηχανισμών για τη δημιουργία νεολογισμών και σύνθετων δίγλωσσων λέξεων, εμπλουτίζοντας παράλληλα το λεξιλόγιό τους. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν τη φαντασία, το χιούμορ, το ταλέντο και τις γνώσεις τους και δημιούργησαν το δικό τους σουρεαλιστικό βίντεο, μέσα σε πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας.
- Οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τής Β΄ τάξης τού Β ΄Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους Συντονίστριας Γαλλικών τής Φ.Ε. κ. Χρύσας Παπουτσάκη, βραβεύθηκαν για τη συνθετική εργασία τους (κείμενο/ποίηση και εικαστική δημιουργία σε μορφή εντύπου και βίντεο) με τίτλο «Σύγχρονοι Δειπνοσοφισταί: δείπνο λέξεων και φιλοσοφικό μενού / Deipnossofistai contemporains: dîner des mots philosophique». Οι μαθητές μελέτησαν από τη γαλλική και ελληνική γραμματεία αποσπάσματα από: «Lagarde et Michard XXe siècle», «Mémento littéraire du XXe siècle», «André Breton:1924, le manifeste du surréalisme, Nadja (extraits)», «Δειπνοσοφιστές (Ελληνική γραμματεία, Αρχ. DDCQ880)», «Σοφιστές (Ελληνική φιλοσοφία DDCq183.1)», «Πλούταρχος, Των επτά σοφών το συμπόσιον (Ηθικά 146b-164d), (146b-147b)» «Αθηναίος, τροφές των αρχαίων Ελλήνων, Γεύμα τής Ιστορίας, αποσπάσματα», «Ο κόσμος τής σοφίας, αποσπάσματα», «H φιλοσοφία στην αρχαία Ελλάδα, αποσπάσματα», ποιήματα των Paul Eluard και Elytis, Apollinaire, Aragon, "Υψικάμινος" d’ Α. Εmbirikos, «Bolivar» d’ Engonopoulos, δοκίμια σχετικά με «Dada-dadaïsme», «Jeux d’écriture collectifs, le cadavre exquis», «L’ écriture automatique», «La gastronomie ancienne grecque», «Περί διατροφής των αρχαίων Ελλήνων» (ακρατισμός, γεύμα, εσπέρισμα, δείπνον ή αριστόδειπνον, επιδορπίσματα, μικροτράπεζοι-φυλλοτρώγες) και πίνακες των Dali, Duchamp, Tanguy, Magritte, Masson, Matta, Engonopoulos καθώς και μουσική τού Σώκου για την ποίηση τού Εγγονόπουλου.
Οι τελετές βράβευσης πραγματοποιήθηκαν στις 19 Μαρτίου 2016 στο Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών από τον Γάλλο πρέσβη στην Ελλάδα και στο Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα, και περιελάμβαναν εργαστήρια με δραστηριότητες για τους μαθητές και προβολή ταινίας για τους γονείς. Τους μαθητές των Σχολείων τής Θεσσαλονίκης συνόδευσε η Συντονίστρια των Αρσακείων Σχολείων Θεσσαλονίκης δρ Αικατερίνη Ιωακειμίδου και τους μαθητές των Σχολείων τής Αθήνας η Συντονίστρια Γαλλικής Γλώσσας τής Φ.Ε. κ. Χρύσα Παπουτσάκη.
Η βράβευση των μαθητών των Αρσακείων Πατρών πραγματοποιήθηκε σε εκδήλωση τού Γαλλικού Ινστιτούτου και τής Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Αχαΐας στις 2 Απριλίου 2016 στο Επιμελητήριο Πάτρας.
Στον Διαγωνισμό έλαβαν επίσης μέρος
• Οι μαθητές τής Ε΄ τάξης τού Γαλλικού τμήματος τού Β΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Εφης Γεώργα, συνθέτοντας διαφάνειες power point, τις οποίες έντυσαν μουσικά με το ορχηστρικό κομμάτι «Βάρκα στο γιαλό» τού Μίκη Θεοδωράκη και παρουσίασαν σε μορφή μικρής ταινίας διάρκειας 5΄ στη γαλλική και στην ελληνική γλώσσα με τίτλο «Τρώμε αλά ελληνικά / Manger à la grecque: des spécialités qui nous font saliver!». Στη συλλογική τους δημιουργία παρουσίασαν ποικίλες απολαυστικές γαστρονομικές ελληνικές συνταγές.
• Οι μαθητές τής Στ΄ τάξης του Γαλλικού τμήματος τού Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Βίκης Γερασοπούλου, δημιούργησαν βίντεο και τραγούδι επάνω στο θέμα τής ελληνικής γαστρονομίας, επιστρατεύοντας το χιούμορ, τις γνώσεις, το μεράκι και τη φαντασία τους.
• Οι μαθητές τής Στ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Δέσποινας Χατζηιωάννου, συμμετείχαν με συλλογική δημιουργία σε μορφή power point. Τίτλος τής εργασίας ήταν «Η γαστριμαργική τέχνη αλά ελληνικά / L’art culinaire à la grecque». Τα παιδιά συμβουλεύτηκαν τις γιαγιάδες και τις μαμάδες τους, έψαξαν σε παλιά οικογενειακά τετράδια συνταγών των τόπων καταγωγής τους και τις εμπλούτισαν με φωτογραφίες με πολιτιστικά στοιχεία κάθε τόπου. Έτσι παρουσίασαν συνταγές από την Κίμωλο, την Εύβοια, την Κρήτη, τη Νάξο και άλλους τόπους καταγωγής των οικογενειών τους.
• Οι μαθητές τής Στ΄ τάξης τού Γ΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Δέσποινας Χατζηιωάννου, με συλλογική δημιουργία σε μορφή power point και με τίτλο «Ένα ταξίδι στη γεύση / Un voyage à la saveur». Οι μαθητές παρουσίασαν παραδοσιακές και οικογενειακές συνταγές από τη Κέρκυρα, την Κρήτη, τις Κυκλάδες, έδωσαν έμφαση στη συμβολή τής χρήσης τού ελαιόλαδου στην υγεία των παιδιών, προέβαλαν τα τοπικά προϊόντα με ονομασία προέλευσης και μέσω τής εργασίας τους ανέδειξαν τα οφέλη τής μεσογειακής διατροφής.
• Με αφορμή τον εορτασμό τής Παγκόσμιας Ημέρας Γαλλοφωνίας (20 Μαρτίου), ο Σύνδεσμος Καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας Π.Ε. Ελλάδας και το Τμήμα Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας τού Πανεπιστημίου Αθηνών οργάνωσαν μαραθώνιο ανάγνωσης, ο οποίος πραγματοποιήθηκε στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο, στο Κολωνάκι, το Σάββατο 19 Μαρτίου 2016. Σε αυτόν έλαβαν μέρος η καθηγήτρια Γαλλικών κ. Όλγα Δασκαλοπούλου και οι μαθητές Αλεξάνδρα Κουρπά από τη Β΄ τάξη τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού και Κωνσταντίνος Βερβεσός και Αθανασία Μαγκλάρα από το Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού.
Η καθηγήτρια και οι μαθητές ταξίδεψαν μέσα από τις σελίδες τού λογοτεχνικού μυθιστορήματος τού Γάλλου συγγραφέα Michel Tournier με τίτλο "Les Roi des Aulnes" κάνοντας νοηματική ανάγνωση σε ένα από τα κεφάλαια τού βιβλίου, παρουσία καθηγητών και φίλων τής γαλλικής γλώσσας. Οι μαθητές απέσπασαν για την ανάγνωσή τους θερμό χειροκρότημα από τους παρευρισκόμενους και συμμετέχοντες στην εκδήλωση.
• Εκδήλωση για τον εορτασμό τής Ημέρας Γαλλοφωνίας διοργάνωσε η Σύμβουλος Γαλλικής Γλώσσας κ. Τερέζα Φωτιάδου την Παρασκευή 15 Απριλίου 2016 στο Θέατρο των Ουρσουλινών. Στην εκδήλωση τιμήθηκαν οι μαθητές των σχολείων τα οποία συμμετείχαν στον Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας. Από τα Αρσάκεια Σχολεία έπαινοι δόθηκαν στους μαθητές των Αρσακείων Δημοτικών Ψυχικού καθώς και στους μαθητές τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχκού.
View the embedded image gallery online at:
https://arsakeio.gr/en/diakriseis/457-greek/more/foreign-languages/french/students-activities/27981-diagwnismos-gallofwnias-2#sigProId092535b124
https://arsakeio.gr/en/diakriseis/457-greek/more/foreign-languages/french/students-activities/27981-diagwnismos-gallofwnias-2#sigProId092535b124