Οι μαθητές εργάστηκαν συλλογικά από τον Νοέμβριο 2016 έως τον Φεβρουάριο 2017 (15 διδακτικές ώρες) με την καθοδήγηση τής καθηγήτριας τους, δημιουργώντας ένα ηλεκτρονικό ημερολόγιο με φωτογραφίες και αναμνήσεις με τίτλο «Il y a 80 ans ... je me souviens ....» («Πριν από 80 χρόνια ... θυμάμαι ...»).
Το μεγαλύτερο κομμάτι τής εργασίας έγινε μέσα στην τάξη και είχε χαρακτήρα καθαρά εκπαιδευτικό, με επιμέρους στόχους επικοινωνιακού, γλωσσικού και πολιτισμικού χαρακτήρα, πάντα με γνώμονα το επίπεδο γλώσσας των μαθητών (C1-Sorbonne C1).
Αρχικά η καθηγήτρια ευαισθητοποίησε τους μαθητές μιλώντας τους για τον διαγωνισμό: το θέμα, τους οργανωτές αλλά κυρίως τον στόχο. Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν από την πρώτη κιόλας στιγμή και τόσο το ενδιαφέρον τους όσο και η συμμετοχή τους σε ό,τι έκαναν ήταν πολύ μεγάλα. Οι μαθητές όφειλαν να βρουν μία παλαιά φωτογραφία, να την αναπαραστήσουν με θεατρικό τρόπο αποδίδοντάς την όσο πιο πιστά μπορούσαν και στη συνέχεια να καταγράψουν τις αναμνήσεις από εκείνη την εποχή, βασιζόμενοι στο κείμενο με τίτλο "Je me souviens" ("Θυμάμαι") τού Γάλλου συγγραφέα Georges Perec.
H επιλογή τού θέματος έγινε μετά από επίσκεψη των μαθητών στο Αρχείο τού Σχολείου, όπου ξεχώρισαν μία φωτογραφία τού 1936, που παρουσίαζε μαθήτριες τού Αρσακείου να παίζουν στο διάλειμμα «περνά-περνά η μέλισσα». Με αυτή την αφορμή οι μαθητές μελέτησαν και ανέλυσαν το εκπαιδευτικό σύστημα τής Γαλλίας και τής Ελλάδας. Στη συνέχεια έκαναν σύγκριση τού εκπαιδευτικού συστήματος εκείνης τής εποχής με το σύγχρονο μέσα από τη μελέτη των εξής λογοτεχνικών έργων: "Νέα Παιδαγωγική" τού Νίκου Καζατζάκη, "Να ‘σαι καλά δάσκαλε" τού Γιώργου Ιωάννου, "Ο πρώτος άνθρωπος" (Le premier homme) τού Αλμπέρ Καμύ (Albert Camus), "Η δόξα τού πατέρα μου" (La gloire de mon père) τού Μαρσέλ Πανιόλ (Marcel Pagnol), "Το γράμμα τού Γαργαντούα στον Πανταγκρουέλ" (La lettre de Gargantua à Pantagruel) τού Φρανσουά Ραμπελέ (François Rabelais), το κεφάλαιο 26 από το πρώτο βιβλίο "Δοκιμίων" τού Μοντέν (De l’institution des enfants de Montaigne), απόσπασμα από τον "Εμίλιο" (Émile ou de l’Éducation) τού Ρουσσώ (Jean Jacques Rousseau) και τα ποιήματα "L’accent grave", "Le cancre", "Page d’écriture" τού Ζακ Πρεβέρ (Jacques Prévert) από την ποιητική συλλογή "Paroles" (1972 Collection Folio). Στη συνέχεια οι μαθητές άρχισαν να αναζητούν και να καταγράφουν πληροφορίες για γεγονότα ιστορικά, κοινωνικά, πολιτικά, καλλιτεχνικά, όπως επίσης και περιστατικά τής καθημερινής ζωής για το έτος 1936. Η παραγωγή γραπτού λόγου έγινε με τη συμμετοχή όλων των μαθητών, ακολουθώντας το νήμα των αναμνήσεων από το φθινόπωρο που αρχίζουν τα σχολεία. Από το 1936 ως το 2016 είναι ακριβώς 80 χρόνια. Για αυτό τον λόγο οι μαθητές έδωσαν τον τίτλο «Πριν από 80 χρόνια, θυμάμαι . . .» στο ηλεκτρονικό ημερολόγιο αναμνήσεων που έφτιαξαν. Η φωτογραφία τραβήχτηκε ακριβώς στο ίδιο σημείο που είχε τραβηχτεί πριν από 80 χρόνια, στον προαύλιο χώρο τού Αρσακείου. Οι μαθήτριες σεβάστηκαν απόλυτα την ενδυμασία και το χτένισμα των κοριτσιών εκείνης τής εποχής και με τρόπο θεατρικό αναπαρέστησαν την ίδια ακριβώς εικόνα. Ως μουσική επένδυση τού ηλεκτρονικού ημερολογίου επέλεξαν το μουσικό κομμάτι από την ταινία «Μία αιωνιότητα και μία ημέρα» τού Θεόδωρου Αγγελόπουλου που συνέθεσε η Ελένη Καραϊνδρου.
Την Παγκόσμια Ημέρα Γαλλοφωνίας, στις 20 Μαρτίου 2017, οι μαθητές, συμμετείχαν στην τελετή απονομής των βραβείων που πραγματοποιήθηκε στο Γαλλικό Ινστιτούτο της Ελλάδας. Εκεί βραβεύτηκαν με το πρώτο και μεγαλύτερο βραβείο που κερδίζουν μαθητές στην Ελλάδα, το Grand Prix. Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας προσφέρει σε πέντε από τους μαθητές δωρεάν συμμετοχή σε εργαστήριο Web-radio και στους υπόλοιπους πέντε από ένα εικονογραφημένο γαλλο-ελληνικό λεξικό από τις εκδόσεις Πατάκη. Το εργαστήριο αυτό θα πραγματοποιηθεί από τη Δευτέρα 3 Ιουλίου ώς την Παρασκευή 7 Ιουλίου 2017, ώρες 09.00 έως 14.00, στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας, στην οδό Σίνα 31.
Κατά τη διάρκεια μίας εβδομάδας οι μαθητές θα εργαστούν πάνω στα εξής θέματα: γλώσσα (προφορική και γραπτή), ψηφιακή τεχνολογία και φωνή. Το web-ραδιόφωνο δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να καλλιεργήσουν την προφορά, τον επιτονισμό, τον ρυθμό τής γλώσσας, ενθαρρύνοντας τον γραπτό λόγο, που δουλεύεται πάντα στην αρχή τής κάθε ηχογράφησης. Επιπλέον το web-radio δίνει τη δυνατότητα αλληλεπίδρασης, την ευκαιρία να λαμβάνουν όλοι τον λόγο, βελτιώνει τη διαχείριση τού χρόνου, τη λιτότητα και την ακρίβεια στον τρόπο έκφρασης, προωθώντας την ομαδική συνεργασία για την ανεύρεση πληροφοριών στη γαλλική γλώσσα. Tέλος το εργαστήριο web-radio βοηθάει στην ανάπτυξη νέων κοινωνικο-ψηφιακών ικανοτήτων, όπως το μοντάζ, το μιξάρισμα τού ήχου, τη χρήση λογισμικών μοντάζ κ.ά. Χάρη παιγνιώδη και επικοινωνιακή στην προσέγγιση, οι μαθητές θα μάθουν να ετοιμάζουν μόνοι τους μια ραδιοφωνική εκπομπή (σύνταξη, οργάνωση, θεατροποίηση, επαναλήψεις) και τέλος θα ηχογραφήσουν ραδιοφωνικές εκπομπές στο στούντιο. Οι εκπομπές αυτές θα καταχωριστούν στη σελίδα Athenavox, στο παιδαγωγικό web-radio τού Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδας.
Οι μαθητές που εργάστηκαν και κέρδισαν το Grand Prix είναι οι εξής: Αγγελική Βαζαίου, Σπύρος Βερονίκης, Μιχάλης Δημητρόπουλος, Αργυρώ Καϊσαρλή, Γεωργία Καλλιώρα, Ανδριανή Καρδάτου, Αλεξάνδρα Κουρπά, Δημήτρης Μαζεμένος, Ελεάννα Παπαγεωργίου, Σεμέλη Τσιατά.
View the embedded image gallery online at:
https://arsakeio.gr/en/diakriseis/31687-vraveio-grand-prix-3#sigProId729a5d0063
https://arsakeio.gr/en/diakriseis/31687-vraveio-grand-prix-3#sigProId729a5d0063