e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Τον μήνα Ιανουάριο στο Αρσάκειο Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης υλοποιήθηκε εκπαιδευτικό πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με τίτλο «Όλα όσα χρειάζεται να ξέρω, τα μαθαίνω στο Νηπιαγωγείο». Το πρόγραμμα αναφερόταν σε βασικούς κινδύνους που μπορεί κανείς να αντιμετωπίσει στην καθημερινότητά του. Στους στόχους του ήταν να δώσει τα εφόδια στα παιδιά ώστε να είναι από μόνα τους σε θέση προφυλάξουν τους εαυτούς τους από καθετί που μπορεί να απειλήσει τη ζωή τους.
Στο πλαίσιο τού προγράμματος πραγματοποιήθηκαν ποικίλες δράσεις με αναφορά στις εξής επιμέρους ενότητες: α) υγιεινή τού σώματος κατά των μικροβίων, β) υγιεινή-μεσογειακή διατροφή, γ) κυκλοφορική αγωγή, δ) πρόληψη-αντιμετώπιση σεισμού και φωτιάς.

α) Υγιεινή τού σώματος κατά των μικροβίων
    Για την ενότητα τής υγιεινής τού σώματος τα παιδιά τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης γνώρισαν τον μικρόκοσμο των μικροβίων και τους τρόπους μετάδοσής τους μεταξύ των ανθρώπων, αλλά και από τα ζώα και τα τρόφιμα στους ανθρώπους μέσα από ηλεκτρονική παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού, ιστοριών και κουκλοθεάτρου.
Γνώρισαν τους ιούς και τα μικρόβια που ευθύνονται για τις διάφορες παιδικές ασθένειες αλλά και τρόπους προφύλαξης τού οργανισμού τους. Συμμετείχαν σε παιγνιώδεις δραστηριότητες μέσα από τις οποίες ασκήθηκαν και έμαθαν τα βήματα που πρέπει να ακολουθούν για το πλύσιμο των χεριών, τον τρόπο που βήχουν, που φτερνίζονται. Συζήτησαν για την ορθολογιστική χρήση συγκεκριμένων χώρων τής καθημερινότητας των νήπιων που γίνονται εστίες μικροβίων, όπως η τουαλέτα, η αυλή, αλλά και η τάξη. Επιπλέον ενημερώθηκαν για τις σωστές συνθήκες στις οποίες πρέπει να συντηρούνται τα τρόφιμα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να μαγειρεύονται για να μην υπάρχει κίνδυνος μετάδοσης ασθενειών.
Στο τέλος όλα τα παιδιά φιλοτέχνησαν μια αφίσα με τον δεκάλογο τής υγιεινής, ζωγραφίζοντας και γράφοντας για τα δέκα πιο σημαντικά βήματα που οδηγούν στην απόκτηση καλών συνηθειών που προασπίζουν την υγεία τους, ενώ διασκέδασαν πραγματικά όταν δραματοποίησαν το παραμύθι «Μικρόβια» τού Ρος Κόλλινς.

β)  Υγιεινή - Μεσογειακή διατροφή
   Στο πλαίσιο τής ενότητας για την υγιεινή - μεσογειακή διατροφή, τα παιδιά τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης γνώρισαν ποια είναι η σωστή διατροφή, σε τι μας βοηθάει, αλλά και ποια είναι τα φαγητά εκείνα που δεν κάνουν καλό στον οργανισμό μας.
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για τις δικές τους διατροφικές συνήθειες και όλοι μαζί προσπάθησαν να βρουν ποια είναι εκείνα τα συστατικά που χρειάζεται να εντάσσουν καθημερινά στο διαιτολόγιό τους καθώς και ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν σ’ αυτό για να τρέφονται ακόμα πιο σωστά. Από τη μέχρι τώρα εμπειρία τους διαπίστωσαν τις αρνητικές συνέπειες που έχει μια λάθος διατροφή και φτιάχτηκε μια λίστα με τις τροφές που δεν είναι καλό να καταναλώνονται συχνά. Στη συνέχεια, κατασκεύασαν την πυραμίδα τής μεσογειακής διατροφής και έπαιξαν διάφορα παιχνίδια με αυτή.
Στο τέλος, τα παιδιά γεύτηκαν μια χορταστική φρουτοσαλάτα που έφτιαξαν όλοι μαζί.

γ) Κυκλοφοριακή αγωγή
   Η ενότητα τής κυκλοφοριακής αγωγής εντάχθηκε στο πρόγραμμα, προκειμένου τα παιδιά τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης να γνωρίσουν πώς να συμπεριφέρονται «…όταν κυκλοφορούν στον δρόμο».
Αρχικά, μέσα από μια διερευνητική συζήτηση συγκεντρώθηκαν και καταγράφηκαν οι προϋπάρχουσες γνώσεις και εμπειρίες των παιδιών. Κατόπιν με την παρατήρηση εικόνων, που απεικόνιζαν συγκεκριμένες δράσεις ανθρώπων και οχημάτων στον δρόμο, τα παιδιά συνειδητοποίησαν και διατύπωσαν όσα ήξεραν για το θέμα. Ταυτόχρονα σημείωσαν τα ερωτήματα και τις απορίες τους σε θέματα που προέκυψαν μέσα από αυτήν την παρατήρηση. Στη συνέχεια μέσα από την επεξεργασία εικόνων στην ηλεκτρονική προβολή τα νήπια και τα προνήπια πληροφορήθηκαν για τους κανόνες τού Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, σχετικά με τους πεζούς, τα οχήματα, τα ποδήλατα αλλά και τη συνοδία κατοικίδιων ζώων
Σε δεύτερη φάση πέρασαν σε ένα πιο πρακτικό στάδιο: έπιασαν στα χέρια τους το υλικό με τα σήματα οδικής κυκλοφορίας, εντόπισαν ομοιότητες και διαφορές και τα ομαδοποίησαν με διάφορα κριτήρια, όπως το σχήμα, το χρώμα και την εντολή-πληροφορία που δίνουν.
Η ευκαιρία να υλοποιήσουν όσα άκουσαν και είδαν ήρθε όταν, σε μια άλλη δραστηριότητα, «υπάκουσαν», με δραματοποίηση, στις εντολές τού μεγάλου φαναριού και έπαιξαν τον Σταμάτη και τον Γρηγόρη, και όταν μέσα από ένα μιμητικό παιχνίδι μεταμορφώθηκαν σε τροχονόμους και έδωσαν τα ίδια εντολές στα φανταστικά διερχόμενα οχήματα.
Στο τέλος τού προγράμματος, όλες οι νεοαποκτηθείσες γνώσεις βρήκαν εφαρμογή και αξιολογήθηκαν με βιωματικό τρόπο μέσα από το διαδραστικό παιχνίδι με σύγκριση εικόνων και εντοπισμό σωστών και λανθασμένων συμπεριφορών. Για επιβράβευση όλα τα παιδιά απόλαυσαν εκπαιδευτικά βίντεο με συμβουλές και τραγούδια από τον κύριο ΚΟΚ.

δ) Πρόληψης και αντιμετώπισης σεισμού και φωτιάς
   Στην ενότητα για την πρόληψης και την αντιμετώπισης σεισμού και φωτιάς τα παιδιά τού Αρσακείου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης εξασκήθηκαν στο να έχουν τη σωστή αντίδραση σε κάθε περίπτωση ξεχωριστά.
Με τη βοήθεια ψηφιακού υλικού, αρχικά, προσέγγισαν τις έννοιες τού σεισμού και τής φωτιάς και παρακολούθησαν σύντομη ιστορική αναδρομή από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, με αναφορές και στην ελληνική μυθολογία.
Στη συνέχεια, δόθηκαν οπτικά και ακουστικά ερεθίσματα καθώς και βίντεο από πραγματικές συνθήκες, για να συζητηθούν και να προταθούν από τα ίδια τα παιδιά «τι πρέπει να κάνουμε», «τι να αποφύγουμε» αλλά και «τι να προσέχουμε» σε περίπτωση σεισμού ή φωτιάς και γιατί.
Οι επόμενες δραστηριότητες εξελίχθηκαν σε βιωματικό και πρακτικό επίπεδο προκειμένου να εμπεδωθούν οι νεοαποκτηθείσες γνώσεις και τα παιδιά να διασκεδάσουν.
Για την περίπτωση τής φωτιάς οργανώθηκε ανταγωνιστικό κινητικό παιχνίδι σκυταλοδρομίας, κατά το οποίο τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και μιμούνταν τον τρίπτυχο κανόνα προστασίας σε περίπτωση που πιάσουν φωτιά τα ρούχα μας: «Ακινητοποιούμαι – Πέφτω στο πάτωμα προστατεύοντας το πρόσωπό με τα χέρια μου – Στριφογυρνάω μέχρι να σβήσει η φωτιά». Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε από τη νηπιαγωγό πείραμα Φυσικής κατά το οποίο τα παιδιά κλήθηκαν να μαντέψουν τι θα γίνει αν σκέπαζαν ένα αναμμένο κερί με ένα ποτήρι. Αφού διατυπώθηκαν πολλές απόψεις στηριγμένες στις θεωρίες τής παρουσίασης, επαληθεύτηκε η διατύπωση ότι το κερί θα έσβηνε τελικά, αφού σιγά-σιγά το οξυγόνο που υπήρχε εγκλωβισμένο στο ποτήρι και τροφοδοτούσε τη φλόγα αντικαταστάθηκε από το διοξείδιο τού άνθρακα. Επίσης, ενημερώθηκαν για τη χρήση τού πυροσβεστήρα που βρίσκεται στον διάδρομο τού Νηπιαγωγείου (ποια είδη υπάρχουν, πώς τον απασφαλίζουμε, πώς τον χρησιμοποιούμε κτλ.). Απαραίτητη κρίθηκε και η άσκηση φωτιάς, η προετοιμασία δηλαδή των παιδιών για τον συντονισμό κινήσεων και ασφαλούς εξόδου τους από τον χώρο τού Σχολείου σε περίπτωση πυρκαγιάς. Τέλος, τα παιδιά χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες (δέντρα, φλόγες και πυροσβέστες) και με την ανάλογη μουσική αναπαραστάθηκε χοροκινητικά μια δασική πυρκαγιά και η κατάσβεσή της.
Όσον αφορά στο θέμα τού σεισμού, εκτός από την προβολή, κατασκευάστηκε από τη νηπιαγωγό μια υδρόγειος σφαίρα με πλαστελίνες, στην οποία είχαν διαχωριστεί χρωματικά οι στιβάδες της (πυρήνας, εσωτερικός και εξωτερικός μανδύας, φλοιός). Έτσι, όταν κόπηκε στη μέση και χωρίστηκαν τα στρώματα, τα παιδιά είδαν τη διάρθρωσή της και κατανόησαν τις κινήσεις των πλακών που δημιουργούν τους σεισμούς, εκλογικεύοντας το φαινόμενο που μέχρι τότε τα φόβιζε. Μια δεύτερη βιωματική δραστηριότητα ήταν η άσκηση σεισμού, κατά την οποία τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Αφού συζητήθηκε το πλάνο διαφυγής και πληροφορήθηκαν τα στάδια που έπρεπε να ακολουθήσουν σε περίπτωση σεισμού, πραγματοποιήθηκε αναπαράσταση σεισμικής δόνησης σε κάθε ομάδα χωριστά, για να ελεγχθεί η αντίδρασή τους, και, τέλος, πραγματοποιήθηκε η άσκηση στο σύνολο των παιδιών.

Στόχος ήταν τα παιδιά, μέσα από αυτό το πρόγραμμα, να υιοθετήσουν από τώρα -που είναι ακόμη μικρά- τη συμπεριφορά και τις στάσεις ζωής που θα αποτελέσουν ασπίδα προστασίας γύρω τους.