Σεπτέμβριος
Περιήγηση στον κόσμο των λεξικών
Στο πλαίσιο τής Ζώνης Πολιτισμού οι μαθητές τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού που ανήκουν στον όμιλο «Ταξιδεύοντας με το etwinning» και εκπονούν την ερευνητική εργασία „Idiomatik“, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριας Γερμανικών κ. Αγγ. Μεταλληνού, συνάντησαν στο εργαστήριο Πληροφορικής τον γλωσσολόγο κ. Γιώργο Τράπαλη. Ο ομιλητής ασχολείται επαγγελματικά με τη λεξικογραφία και τη διδασκαλία των Ελληνικών, μελετά ερευνητικά τη σχέση γλωσσολογίας και λεξικογραφίας, προβλήματα χρήσης τής γλώσσας, σημασιολογικά θέματα κ.ά. Με αφορμή την τελική μορφή τής εργασίας που εκπονούν, που είναι η δημιουργία ενός ψηφιακού λεξικού με τους ιδιωματισμούς που έχουν σχέση με το φαγητό και που υπάρχουν στις 4 γλώσσες που διδάσκονται στα Αρσάκεια (Ελληνικά, Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά), περιηγήθηκαν στον κόσμο των έντυπων και των ψηφιακών λεξικών, ελληνικών και ξενόγλωσσων, έμαθαν για την πληθώρα των γνώσεων που αποκομίζει κανείς ερευνώντας και μελετώντας τα λεξικά, σημείωσαν χρήσιμες διαδικτυακές διευθύνσεις και τόπους, που θα τους εξυπηρετήσουν στη σύνταξη τού ψηφιακού λεξικού τους, και πήραν καίριες απαντήσεις για την σωστή εκπόνηση τής εργασίας τους.
Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών
Στο πλαίσιο τού εορτασμού τής Ευρωπαϊκής Ημέρας Γλωσσών οι μαθητές με την καθοδήγηση των καθηγητριών τους πραγματοποίησαν σειρά δράσεων, με σκοπό την ευαισθητοποίηση σχετικά με την εκμάθηση και τη σημασία των ξένων γλωσσών. Συγκεκριμένα οι μαθητές τής Γ΄ τάξης τραγούδησαν τραγούδια στα Γερμανικά. Οι μαθητές τής Δ΄ τάξης ζωγράφισαν σημαίες τής Ευρωπαϊκής Ένωσης και έμαθαν τις αντίστοιχες γλώσσες. Οι μαθητές της E΄ τάξης απέδωσαν με εικόνες το νόημα παροιμιών που επεξεργάστηκαν στην τάξη. Η Στ΄ τάξη έπαιξε μέσα στη τάξη ένα Quiz γνώσεων που αφορούσε στη γλώσσα και τον πολιτισμό των Γερμανόφωνων χωρών. Οι μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων του Αρσακείου Δημοτικού Πατρών γιόρτασαν την Ευρωπαϊκή Ημέρα Γλωσσών κατασκευάζοντας μαριονέττες (Fingerpuppen) και γράφοντας πάνω σε αυτές στη Γερμανική γλώσσα την αγαπημένη τους λέξη ή φράση. Σε όλες αυτές τις δραστηριότητες τονίστηκε στους μαθητές η αξία τής πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας στις μέρες μας...
Schultüte: Ένα γλυκό καλωσόρισμα στα Γερμανικά!
Με ένα ζεστό, γλυκό καλωσόρισμα υποδέχθηκαν τους μαθητές τής Γ΄ τάξης Δημοτικού οι καθηγήτριες Γερμανικών στο μάθημά τους. Στη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία οι μαθητές παίρνουν από τους δασκάλους τους και τους γονείς τους, την πρώτη ημέρα τού σχολείου, ένα μεγάλο χρωματιστό χωνί γεμάτο με σχολικά είδη και γλυκίσματα (Schultüte). Γνωρίζοντας αυτό το έθιμο τής σχολικής ζωής των γερμανόφωνων χωρών οι μαθητές προσέγγισαν με ευχάριστο τρόπο τον νέο γι αυτούς κόσμο τής Γερμανικής Γλώσσας.
Οκτώβριος
«Ικέτιδες» από το Ελληνογερμανικό Θέατρο
Μαθητές τού Γερμανικού τμήματος των Α΄ και Β΄ Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού, την Παρασκευή 9 Οκτωβρίου 2015, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν τη θεατρική παράσταση „Schutzflehenden“ (Ικέτιδες) στη γερμανική γλώσσα με ελληνικούς υπέρτιτλους από τον θίασο Deutsch-Griechisches Theater (Ελληνογερμανικό θέατρο). Το έργο, που έγραψε και σκηνοθέτησε ο γνωστός στη Γερμανία για τις πρωτοποριακές παραστάσεις έργων αρχαίου δράματος Δημήτρης Παπακωστόπουλος εμπνευσμένος από το ομώνυμο έργο του Αισχύλου, παρουσιάζει το επίκαιρο θέμα των προσφύγων και τής κοινωνικής και οικονομικής κρίσης στην Ευρώπη. Η παράσταση φιλοξενήθηκε στην κεντρική σκηνή τού Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης» και πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα τού Υπουργείου Εξωτερικών τής Ελλάδας και τής Πρεσβείας τής Γερμανίας, με την υποστήριξη τού Ινστιτούτου Γκαίτε τής Αθήνας, το οποίο προσέφερε στους μαθητές των Αρσακείων τις προσκλήσεις. Τους μαθητές συνόδευσαν οι καθηγήτριές τους κ. Α. Κεφαλά και Α. Γκόγκα.
Παγκόσμια Ημέρα των ζώων
Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας των ζώων (4 Οκτωβρίου) οι μαθητές του Γερμανικού τμήματος της Γ΄ τάξης των Αρσακείων Δημοτικών Ψυχικού ασχολήθηκαν με τον διαφορετικό ήχο που παράγουν τα ζώα στις διάφορες γλώσσες και τους λόγους που ακούμε τα ζωάκια διαφορετικά. Με την βοήθεια των καθηγητριών τους κ. Ου. Τσίρου και Θ. Αρταβάνη κατέγραψαν σε σχετικό φυλλάδιο τους σχετικούς ήχους. Ζωγράφισαν όμορφες αφίσες με την αλφαβήτα που απεικονιζόταν με ζωάκια και δημιούργησαν ένα ξεχωριστό σουπλά για το σπίτι.
Παγκόσμια Ημέρα Ποταμών
Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ποταμών οι μαθητές της Ε΄ Τάξης του Γερμανικού Τμήματος του Α’ Δημοτικού Αρσακείου Ψυχικού ασχολήθηκαν με τους δέκαμεγαλύτερους ποταμούς της Γερμανίας. Με τη βοήθεια των καθηγητριών τους κ. Ου. Τσίρου και Θ. Αρταβάνη εκπόνησε κάθε μαθητής εργασία για διαφορετικό ποτάμι ,αφού πρώτα έμαθαν βασικές πληροφορίες, όπως την γεωγραφική τους θέση στη Γερμανία, άλλα χαρακτηριστικά τους και τις πιο σημαντικές πόλεις από τις οποίες περνούν. Τέλος επεξεργάστηκαν φύλλο εργασίας και έμαθαν σχετικό λεξιλόγιο.
Νοέμβριος
Η πτώση του τείχους του Βερολίνου
Με αφορμή την πτώση τού τείχους τού Βερολίνου (9 Νοεμβρίου 1989) οι μαθητές τής Στ΄ τάξης ενημερώθηκαν για τη κατασκευή και την πτώση τού τείχους. Επίσης, οι μαθητές παρακολούθησαν ένα πεντάλεπτο βίντεο, το οποίο εξηγούσε απλά, σε μορφή κόμικ, πότε και γιατί χτίστηκε το τείχος, πόσα χρόνια ήταν χωρισμένη η Γερμανία σε Ανατολική και Δυτική και κάτω από ποιες συνθήκες έπεσε το τείχος.
St. Martin
Όπως κάθε χρόνο, έτσι και εφέτος οι μαθητές τού Γερμανικού τμήματος ενημερώθηκαν, στις 11 Νοεμβρίου 2015, από τις δασκάλες τους για τη ζωή και τη δράση τού Αγίου Μαρτίνου. Με αφορμή αυτή τη γιορτή, οι μαθητές τής Γ΄ και Δ΄ τάξης έμαθαν παραδοσιακά τραγούδια που τραγουδιούνται την αντίστοιχη ημέρα στη Γερμανία, όπως το „Laterne, Laterne“ και „Ich gehe mit meiner Laterne“. Οι μαθητές τής Γ΄ τάξης, κατασκεύασαν, επίσης, φαναράκια, τα οποία σύμφωνα με το έθιμο στη Γερμανία κρατούν τα μικρά παιδιά το βράδυ τής γιορτής τού Αγίου Μαρτίνου και πηγαίνουν στην εκκλησία. Τέλος, η Ε΄ τάξη επεξεργάστηκε φύλλο εργασίας με αναφορά στον τρόπο εορτασμού τής συγκεκριμένης ημέρας.
Μία δίκη – Τέσσερις Γλώσσες
Tην Παρασκευή 20 Νοεμβρίου 2015 οι μαθητές τής Α΄ τάξης τού Γερμανικού Τμήματος τών Α΄ και Β΄ Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού επισκέφθηκαν την έκθεση «Μία δίκη – Τέσσερις Γλώσσες» („Ein Prozess – Vier Sprachen“), που διοργανώθηκε από τη Διεθνή Ένωση Διερμηνέων Συνεδρίων (AIIC) Γερμανίας και το Γερμανικό Ινστιτούτο Goethe. Η έκθεση είχε ως θέμα τη γέννηση τής ταυτόχρονης διερμηνείας στη Δίκη τής Νυρεμβέργης. Η ως τότε άγνωστη μέθοδος τής ταυτόχρονης διερμηνείας εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στη δίκη αυτή για να εξασφαλιστεί η γρήγορη και έγκυρη μετάφραση εγγράφων και όσων διαμείβονταν στο δικαστήριο. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία κατά την περιήγησή τους στην έκθεση να γνωρίσουν τους ανθρώπους που άνοιξαν νέους δρόμους στην πολύγλωσση επικοινωνία σε πραγματικό χρόνο και τις προκλήσεις που αντιμετώπισαν αυτοί ως πρωτοπόροι στο είδος τους. Ενημερώθηκαν επίσης για την εξέλιξη και τις απαιτήσεις τού επαγγέλματος (γλωσσικό επίπεδο, σπουδές, συνθήκες εργασίας) και δοκίμασαν τις δυνάμεις τους στη διερμηνεία μέσα στην καμπίνα. Τους μαθητές συνόδευσαν οι καθηγήτριές τους κ. Α. Γκόγκα, Α. Κεφαλά και Μ. Παππά.
Δεκέμβριος
«Μαθαίνω δημιουργώντας» στο μάθημα των Γερμανικών
Οι μαθητές τής Α΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Αγγέλα Μεταλληνού, στο πλαίσιο τής διδασκαλίας των Γερμανικών ως β΄ ξένης γλώσσας, εκπόνησαν μικρές εργασίες/project με σκοπό την εμπέδωση τής διδαχθείσας ύλης.Στις 20 Οκτωβρίου 2015, ολοκληρώνοντας σχετικό κεφάλαιο τής διδακτέας ύλης κατέγραψαν το ελληνικό ωρολόγιο πρόγραμμά τους στα Γερμανικά, ανακαλύπτοντας παράλληλα τις διαφορές στα μαθήματα συνομηλίκων τους στη Γερμανία.Στη συνέχεια, λίγες μέρες πριν από τις χριστουγεννιάτικες διακοπές, αποφάσισαν να γράψουν γράμμα στον γερμανόφωνο Άγιο Βασίλη (Weihnachtsmann) και να του αναφέρουν τα δώρα που θα ήθελαν να τους φέρει εν όψει τής Πρωτοχρονιάς.
Das Bild der Anderen
Οι μαθητές και μαθήτριες της Στ’ τάξης του Αρσακείου Δημοτικού Πατρών δημιούργησαν, κατασκεύασαν, ζωγράφισαν και στόλισαν χριστουγεννιάτικες κάρτες, τις οποίες έστειλαν στους Πολωνούς συμμαθητές τους στο πλαίσιο του Projekt του Γερμανικού Ινστιτούτου Goethe. „Das Bild der Anderen”. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα αλληλογραφίας με συνομηλίκους από άλλη χώρα, στην οποία τα Γερμανικά επίσης διδάσκονται ως ξένη γλώσσα.
e-Τwinning: Winterprojekt
Οι μαθητές τής Β΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού εκπόνησαν κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών στο μάθημα των Γερμανικών, πρόγραμμα e-Τwinning με τίτλο „Winterprojekt“. Σκοπός τής εργασίας, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Αγγέλα Μεταλληνού, ήταν να αναδειχθούν χειμερινά έθιμα και συνήθειες των κατοίκων των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στο project συμμετέχουν μαθητές σχολείων από την Ουκρανία, τη Σερβία, την Ισπανία και την Πολωνία. Σε πρώτο στάδιο οι μαθητές, κατά τάξεις, έχουν ανταλλάξει μεταξύ τους με διάφορους διαδικτυακούς τρόπους παρουσιάσεις των σχολείου τους και των μαθητών, ενώ για τον μήνα Δεκέμβριο αντάλλαξαν ευχετήριες κάρτες και παρουσίασαν με ψηφιακό τρόπο κάποιο χαρακτηριστικό έθιμο τής εορταστικής περιόδου τού Δεκεμβρίου.Από ελληνικής πλευράς αποφασίστηκε από κοινού η παρασκευή κουραμπιέδων, τού χαρακτηριστικότερου χριστουγεννιάτικου γλυκύσματος, στο εντευκτήριο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού, δραστηριότητα που βιντεοσκοπήθηκε και θα αποθηκευτεί και θα παρουσιαστεί στη διαδικτυακή πλατφόρμα τού e-twinning Twinspace.
Frohe Weihnachten
Οι μαθητές τού Γερμανικού Τμήματος των Αρσακείων-Τοσιτσείων Δημοτικών Εκάλης γιόρτασαν τα Χριστούγεννα!Τραγούδησαν In der Weihnachtsbäckerei, Guten Tag ich bin der Nikolaus, Kling Glöckchen και O Tannenbaum, μίλησαν για την περίοδο τού Advent και τα Weihnachtsmärkte (Χριστουγεννιάτικες αγορές), έφτιαξαν κάρτες, έγραψαν γράμμα στον Άγιο Βασίλη και έμαθαν για τα παραδοσιακά χριστουγεννιάτικα γλυκίσματα: Plätzchen, Stollen, Marzipan.Τέλος, ευχήθηκαν όλοι „Frohe Weihnachten und ein glückliches neues Jahr“ («Καλά Χριστούγεννα και ευτυχισμένο το νέο έτος»).
Την τελευταία εβδομάδα πριν τις χριστουγεννιάτικες διακοπές οι μαθητές των Γερμανικών τής Α΄ τάξης τού Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης έγραψαν γράμματα στον St. Nikolaus, για να εκφράσουν τις επιθυμίες τους για τα εφετινά δώρα και να του ευχηθούν «ευτυχισμένο το νέο έτος». Επίσης, έφτιαξαν χριστουγεννιάτικες κάρτες με ευχές για την οικογένειά τους στα Γερμανικά. Τους μαθητές καθοδήγησαν οι καθηγήτριες των Γερμανικών κ. Χρυσάνθη Αλεξάνδρου, Αικατερίνη Κούτη και Χριστίνα Φόρστερ.
Τα χρώματα και οι αδελφοί Γκριμ
Στο μάθημα των Γερμανικών οι μαθητές τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης έμαθαν, τα χρώματα και ζωγράφισαν τους ήρωες των αδελφών Γκριμ. Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι , η Κοκκινοσκουφίτσα, η Ωραία Κοιμωμένη, η Σταχτοπούτα και πολλές άλλες πασίγνωστες ιστορίες των Γερμανών παραμυθάδων αναβίωσαν μέσα από τις εικαστικές δημιουργίες των μαθητών. Συγχρόνως οι καθηγήτριές τους κ. Χριστίνα Ζαχμάνογλου και Δέσποινα Πασσά διάβασαν αγαπημένα παραμύθια των μαθητών και τους έμαθαν τα ονόματα των ηρώων στα Γερμανικά.
Φεβρουάριος
“Open day” στα Αρσάκεια Γυμνάσια
Την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2016 το Α΄ και το Β΄ Αρσάκειο Γυμνάσιο Ψυχικού υποδέχθηκαν στους χώρους τού Σχολείου μαθητές, γονείς, απόφοιτους και φίλους στην εκδήλωση «Ανοιχτό σχολείο – Ζωντανό σχολείο». Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να λάβουν μέρος σε βιωματικά εργαστήρια υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών των Σχολείων, που τα οργάνωσαν. Ρητορικά παιγνίδια, μαθηματικοί γρίφοι, πειράματα φυσικής, ξενόγλωσσα προγράμματα με παιγνιώδη μορφή, αγώνας μπάσκετ μαθητών και καθηγητών έδωσαν την ευκαιρία σε όλους να γνωρίσουν ένα διαφορετικό Σχολείο, μια διαφορετική μορφή μάθησης. Ο ενθουσιασμός μεγάλος και συμμετέχοντες όχι μόνο οι μαθητές αλλά και οι γονείς τους. Στην εκδήλωση εκπροσώπησαν το Γερμανικό τμήμα οι καθηγήτριες κ. Αγγ. Μεταλληνού και Αλ. Παπασταθοπούλου με το project «Μαθαίνουμε Γερμανικά… γκρινιάζοντας».
Bertold Brecht: Η ζωή του Γαλιλαίου
Την Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2016 το Γερμανικό Τμήμα του Αρσακείου Λυκείου Πατρών παρακολούθησε την θεατρική παράσταση «Η ζωή του Γαλιλαίου» του Bertolt Brecht, ένα έργο το οποίο είχαν αναλύσει στη τάξη με την καθοδήγηση της καθηγήτριάς τους κ. Ε. Ρηγοπούλου. Οι μαθητές κατά τη διάρκεια της παράστασης είχαν την ευκαιρία να βιώσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της θεατρικής τέχνης του Brecht, δηλαδή την παρεμβολή λυρικών κομματιών μέσα στο θεατρικό κείμενο, λεζάντες με τίτλους ή πληροφορίες των σκηνών. Επίσης ο Bertolt Brecht μέσα από τα έργα του δεν επιζητά την κατάκτηση της θεατρικής ψευδαίσθησης όπως γίνεται με τη μέθοδο Stanislavski, την οποία όλοι μας σαν κοινό έχουμε συνηθίσει να παρακολουθούμε, αλλά εδώ ο ηθοποιός αποστασιοποιείται – αποξενώνεται από το ρόλο του για να μπορεί το κοινό να τον κρίνει. Το εν λόγω έργο κίνησε το ενδιαφέρον των μαθητών για περαιτέρω μελέτη του Γερμανού θεατρικού συγγραφέα.
Επίσκεψη στο Γερμανικό Ινστιτούτο Goethe
Οι μαθητές της Στ΄ τάξης του Γερμανικού τμήματος των Αρσακείων Δημοτικών Ψυχικού και Εκάλης επισκέφθηκαν τη διαδραστική έκθεση «Αλλάζω νοοτροπία. Μαθαίνω από τη φύση» – „Umdenken. Von der Natur lernen“, που διοργανώθηκε από το Γερμανικό Ινστιτούτο Goethe. Η έκθεση είχε ως θέμα τα τέσσερα στοιχεία: νερό, αέρα, φωτιά και γη, συνδυάζοντας το μάθημα των Γερμανικών με την προστασία τού περιβάλλοντος. Οι μαθητές ξεναγήθηκαν στην έκθεση από καθηγητές τού Γερμανικού Ινστιτούτου, καθώς και από φοιτητές τού τμήματος Φυσικής τού Πανεπιστημίου Αθηνών και είχαν την ευκαιρία να επεξεργαστούν έντυπο και ψηφιακό υλικό. Έλαβαν μέρος σε workshop και ανακάλυψαν με βιωματικό τρόπο, μέσα από την εξερεύνηση και το παιχνίδι, τι μπορεί να κάνει ο καθένας για το περιβάλλον.
Ich mag Tiere
Στο πλαίσιο τού διαθεματικού τής Δ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης, οι μαθητές τού τμήματος των γερμανικών επεξεργάστηκαν το παραμύθι «Οι Μουσικοί τής Βρέμης – die Bremer Stadtmusikanten». Στη συνέχεια έμαθαν τα ζώα και με τη βοήθεια τού διδακτικού τους βιβλίου εμπέδωσαν με ευχάριστο τρόπο το καινούργιο λεξιλόγιο. Με τη βοήθεια των καθηγητριών τους, κ. Χριστίνας Ζαχμάνογλου και Δέσποινας Πασσά, μίλησαν για την περιγραφή κάθε χαρακτήρα και στο τέλος έφτιαξαν κολλάζ με τα ζώα του παραμυθιού, τα οποία και περιέγραψαν χρησιμοποιώντας όλο το καινούργιο λεξιλόγιο. Τα παιδιά τού Δ΄1 προχώρησαν στη συνέχεια και στην κατασκευή κολλάζ με τίτλο „Das ist mein Freund-Das ist meine Freundin“, όπου και μίλησαν για τον φίλο ή τη φίλη τους, με στόχο να μάθουν να περιγράφουν ένα χαρακτήρα.
Augmented reality
Οι μαθητές Γερμανικών τής Α΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Αγγέλα Μεταλληνού, εκπόνησαν project στο πλαίσιο τού μαθήματός τους. Εμπεδώνοντας τη διδακτέα ύλη με τρόπο διαδραστικό και πρωτότυπο και χρησιμοποιώντας την εφαρμογή Quiver στην ταμπλέτα τους, (ή και στα smartphone τους), ζωντάνεψαν με τη βοήθεια τής «επαυξημένης πραγματικότητας» (Augmented reality) το σχέδιο που είχαν επιλέξει να περιγράψουν στα Γερμανικά.
Meinungsäußerung
Οι μαθητές τής Γ΄ τάξης τού γερμανικού τμήματος τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Αρετής Κεφαλά, υλοποίησαν, στο διάστημα Οκτωβρίου 2015 – Φεβρουαρίου 2016, την ερευνητική εργασία „Meinungsäußerung“(«Έκφραση τής Γνώμης»). Με αφορμή κείμενα τού διδακτικού τους βιβλίου οι μαθητές εκπόνησαν εργασίες και αντάλλαξαν απόψεις πάνω σε θέματα όπως η τηλεόραση, οι διαπροσωπικές σχέσεις, τα αναβολικά, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η αξία των παραδόσεων και οι δεξιότητες στην οδήγηση ανδρών και γυναικών. Ενδεικτικές εργασίες τους ανάρτησαν σε ταμπλό, το οποίο τα παιδιά φιλοτέχνησαν με την ευαισθησία και το ιδιαίτερο χιούμορ που τα χαρακτηρίζει.
Σύγχρονος γερμανικός κινηματογράφος: «Ο λαβύρινθος της σιωπής»
Οι μαθητές τού Γερμανικού τμήματος των Α΄ και Β΄ Αρσακείων Λυκείων Ψυχικού
παρακολούθησαν, την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου 2016 στον κινηματογράφο «Δαναό», τη γερμανική ταινία «Ο λαβύρινθος τής σιωπής» („Im Labyrinth des Schweigens“) στη γερμανική γλώσσα. Σκοπός ήταν η εξάσκηση τής ακουστικής κατανόησης και ο προβληματισμός σε θέματα τής νεότερης γερμανικής ιστορίας. Τους μαθητές συνόδευσαν οι καθηγήτριές τους κ. Α. Γκόγκα και Α. Κεφαλά.
Μάρτιος
Φεστιβάλ Γερμανόφωνου Κινηματογράφου
Οι μαθητές τού Γερμανικού Τμήματος τού Αρσακείου Γυμνασίου Πατρών, είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ταινία „Ostwind“ στο πλαίσιο τού 4ου Φεστιβάλ Γερμανόφωνου Κινηματογράφου, που έλαβε χώρα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, με τη στήριξη των τμημάτων πολιτιστικών θεμάτων των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Αχαΐας. Η ταινία αναφέρεται σε ένα κορίτσι τη Μίκα, η οποία δεν τα καταφέρνει τόσο καλά με το σχολείο και το καλοκαίρι οι γονείς της τη στέλνουν στο αγρόκτημα τής γιαγιάς της. Εκεί θα γνωρίσει έναν καινούργιο τετράποδο φίλο με και θα προσπαθήσει να τον σώσει…
Mobbing ist kein Kinderspiel!
Η σχολική βία δεν είναι παιχνίδι
Με αφορμή την Παγκόσμιας Ημέρας κατά τής Σχολικής Βίας (6 Μαρτίου), οι μαθητές τού Γερμανικού Τμήματος τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Εκάλης (Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξη) είδαν σχετικό βίντεο και έφτιαξαν ταμπλό με θέμα „Mobbing ist kein Kinderspiel“.Αναλυτικότερα, τα παιδιά έμαθαν λεξιλόγιο σχετικό με τη σχολική βία στα Γερμανικά όπως π.χ. der Täter (ο δράστης), das Opfer (το θύμα), körperliche Gewalt (σωματική βία), jemanden ausgrenzen (περιθωριοποιώ κάποιον), jemanden lächerlich machen (εξευτελίζω κάποιον) κ.ά., το οποίο και χρησιμοποίησαν στο ταμπλό τους. Τονίστηκε δε ιδιαίτερα ο ρόλος τής φιλίας ως ιδιαίτερα αποτελεσματικός απέναντι στο φαινόμενο τού σχολικού εκφοβισμού, και έτσι οι μαθητές κατέληξαν στο συμπέρασμα: „Wir sagen NEIN zu Gewalt und JA zu Freundschaft“ («Λέμε ΟΧΙ στη βία και ΝΑΙ στη φιλία»).
Berühmte Deutsche, Österreicher, Schweizer
Οι μαθητές της Α΄ τάξης του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης εκπόνησαν σχέδιο εργασίας με θέμα: «Διάσημες προσωπικότητες των γερμανόφωνων χωρών». Αναζήτησαν πληροφορίες και έκαναν παρουσιάσεις στους συμμαθητές τους σε μορφή κολλάζ. Η ιδέα για την εργασία προέκυψε μετά από ένα βιωματικό παιχνίδι στην τάξη και αφού διαπιστώθηκε, ότι δεν γνώριζαν πολλές σπουδαίες προσωπικότητες από τις Γερμανόφωνες χώρες.
Απρίλιος
5ο Μαθητικό Παναρσακειακό Συνέδριο
Οι μαθητές του Γερμανικού τμήματος του Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης συμμετείχανστο 5ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο της Φ.Ε. «Ο γλωσσικός μας πολιτισμός» με αφίσα και εικαστικές δημιουργίες με θέμα „Parömiologie von A bis Z“. Οι μαθητές του Γερμανικού τμήματος του Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης συμμετείχαν στο συνέδριο με δημιουργία βίντεο με θέμα „Körpersprache: zeig mir, was du meinst“. Οι μαθητές του Γερμανικού τμήματος του Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης συμμετείχαν με εισήγηση και αφίσα με θέμα «Η γλώσσα του σώματος. Σύγκριση ανθρώπου και ζώων». Οι μαθητές του Γερμανικού τμήματος του Αρσακείου Γυμνασίου Ιωαννίνων συμμετείχαν με αφίσα με θέμα «Η χρήση των ρητών στην ελληνική και γερμανική γλώσσα».
Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
Οι μαθητές όλων των τάξεων τού Γερμανικού τμήματος των Αρσακείων-Τοσιτσείων Δημοτικών Σχολείων Εκάλης μεταφέρθηκαν για λίγο στον μαγευτικό κόσμο των παραμυθιών, απολαμβάνοντας την κινηματογραφική απόδοση των γνωστών παραμυθιών των αδελφών Γκριμ «Η ωραία κοιμωμένη», «Ο γενναίος ραφτάκος», «Τραπεζάκι στρώσου» και «Ο παπουτσωμένος γάτος» στη γερμανική γλώσσα.Οι μαθητές συζήτησαν για τους συμβολισμούς των παραμυθιών και έμαθαν σχετικό λεξιλόγιο.Η προβολή πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το Goethe Institut και με σκοπό την επαφή των μαθητών με τον γερμανικό πολιτισμό και σημαντικούς εκπροσώπους του, καθώς και την εξοικείωσή τους με ακούσματα τής γερμανικής γλώσσας εκτός σχολικής τάξης.
Βράβευση σε διαγωνισμό έκθεσης
Μαθητές των Αρσακείων Γυμνασίων Ψυχικού, Εκάλης και Πατρών συμμετείχαν και διακρίθηκαν σε διαγωνισμό έκθεσης με θέμα „Mein bester Freund / Meine beste Freundin“ που διοργάνωσε η Σχολική Σύμβουλος Γερμανικής Γλώσσας κ. Σοφία Ιωαννίδου, η οποία επισκέφθηκε τα Αρσάκεια Σχολεία Ψυχικού και στο πλαίσιο τού πολιτιστικού διημέρου απένειμε τα βραβεία στους μαθητές και συνεχάρη θερμά αυτούς και τις καθηγήτριές τους.
Επίσκεψη στο Νομισματικό Μουσείο
Οι μαθητές τής Στ΄ τάξης των Αρσακείων Δημοτικών Ψυχικού που διδάσκονται τη γερμανική γλώσσα επισκέφθηκαν το Νομισματικό Μουσείο, το οποίο στεγάζεται σε ένα από τα πιο όμορφα νεοκλασικά κτήρια τής Αθήνας, το «Ιλίου Μέλαθρον». Κατά την διάρκεια τἠς επίσκεψής τους είχαν την εμπειρία μιας διαδραστικής ξενάγησης στην ελληνική και τη γερμανική γλώσσα. Οι μαθητές άκουσαν ενδιαφέρουσες πληροφορίες, ενώ παράλληλα αναζήτησαν και παρουσίασαν, άλλοτε στη γερμανική και άλλοτε στην ελληνική γλώσσα, στοιχεία για την αρχιτεκτονική τού κτηρίου, το οποίο είναι έργο τού φιλέλληνα αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ, όπως επίσης και για τη ζωή και το έργο τού πρώτου ιδιοκτήτη τού κτηρίου και θεμελιωτή τής προϊστορικής αρχαιολογίας Ερρίκου Σλήμαν, που ήταν γνωστός για τις ανασκαφές του στην Τροία. Μεταξύ των εκθεμάτων υπήρχαν τοιχογραφίες στις οποίες απεικονίζονται τα ευρήματα τού θησαυρού τής Τροίας, αρχαία νομίσματα, μέτρα και σταθμά καθώς και άλλα αντικείμενα για διαφόρους τρόπους συναλλαγής. Πριν από την επίσκεψη οι μαθητές είχαν ήδη ενημερωθεί από την ψηφιακή πλατφόρμα τού Σχολείου σχετικά με την επίδραση τής αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής των κλασικών χρόνων σε έργα αρχιτεκτόνων στη Γερμανία και την Ελλάδα. Κατά την διάρκεια τής παρουσίασης γνώρισαν σπουδαίους Γερμανούς αρχιτέκτονες που έζησαν και εργάστηκαν στην Αθήνα τον 19ο αιώνα, ενώ ενημερώθηκαν για την επίδρασή τους στην όψη τής πόλης των Αθηνών.
Πασχαλινά έθιμα των γερμανόφωνων χωρών
Με την ευκαιρία τής εορτής τού Πάσχα, οι μαθητές τής Γ΄ τάξης Δημοτικού που διδάσκονται την Γερμανική γλώσσα, ενημερώθηκαν για τα πιο γνωστά έθιμα των γερμανόφωνων χωρών. Μελέτησαν σχετικό λεξιλόγιο και στη συνέχεια προσέγγισαν βιωματικά τα ήθη και τα έθιμα του Πάσχα, κατασκευάζοντας κάρτες, ζωγραφίζοντας αβγά, τα οποία ο πασχαλινός λαγός (Osterhase) έκρυψε στον κήπο του σχολείου καλώντας τους μαθητές να τα αναζητήσουν.».
Τηλεδιάσκεψη «Γκρινιάζοντας στα …Γερμανικά!» Την Παρασκευή 15 Απριλίου 2016, οι μαθητές τής Β΄ τάξης τού τμήματος Γερμανικών τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Αγγέλα Μεταλληνού, συμμετείχαν σε τηλεδιάσκεψη με τους μαθητές τής Β΄ τάξη τού 3ου Γυμνασίου Βύρωνα, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Μελίνα Λαϊνά. Αφορμή ήταν το εργαστήριο «Spiel, sprich, lerne! Παίξε, μίλα, μάθε», που διοργανωνόταν την επομένη μέρα, Σάββατο 16 Απριλίου 2016, στο 5ο Παναρσακειακό Συνέδριο. Στο Συνέδριο οι μαθητές και των δύο τάξεων παρουσίασαν τις εργασίες που ετοίμασαν κατά τη διάρκεια τής σχολικής χρονιάς σχετικά με την ένταξη των επιτραπέζιων παιχνιδιών στη μαθησιακή διαδικασία. Το σλόγκαν «Μιλάω Γερμανικά… γκρινιάζοντας!» έγινε το σύνθημα τής διασχολικής συνεργασίας τους, στο πλαίσιο τής ένταξης παιγνιώδους μάθησης στη διδασκαλία τής Γερμανικής ως Β΄ ξένης γλώσσας, με βάση το κλασικό επιτραπέζιο παιχνίδι „Mensch, ärgere dich nicht“. Τα παιδιά μίλησαν για τις δεξιότητες που απέκτησαν και καλλιέργησαν στην παραγωγή προφορικού λόγου, όπως και την ικανότητα και την ευελιξία στην επικοινωνία. Οι μαθητές συνομίλησαν διαδικτυακά στα Γερμανικά, διευθέτησαν τις τελευταίες λεπτομέρειες και ανανέωσαν την διασχολική τους φιλία. Την τεχνική ευθύνη για την τηλεδιάσκεψη είχε η καθηγήτρια πληροφορικής κ. Δήμητρα Ραμπανούνη. Διασχολική συνεργασία με αφορμή την παιγνιώδη μάθηση
Οι μαθητές τής Β΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού τού μεσαίου τμήματος Γερμανικών, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Αγγέλα Μεταλληνού, συμμετείχαν στη διασχολική μαθητική ημερίδα με τίτλο «Gamification – Παιγνιοποίηση στην εκπαίδευση.
Das Bild der Anderen
Οι μαθητές τής Β΄ τάξης τού Γερμανικού τμήματος τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Α. Κεφαλά, συμμετείχαν στο ετήσιο πρόγραμμα τού Ινστιτούτου Goethe „Das Bild der Anderen“ («Η εικόνα των άλλων»). Μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων (e-mail) είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις με συνομήλικους μαθητές τού Publiczne Gimnazjum Nr1 Brzesko τής Πολωνίας πάνω σε θέματα τής καθημερινότητάς τους αλλά και πληροφορίες για τα ήθη και τα έθιμα των δύο κρατών.
Ιούνιος
Διαθεματικές προσεγγίσεις