Οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος των Αρσακείων – Τοσιτσείων Σχολείων, με δημιουργική διάθεση και ιδιαίτερο ζήλο, συμμετείχαν και κατά το σχολικό έτος 2014-2015 στον Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας, που διοργανώνουν κάθε χρόνο το Γαλλικό Ινστιτούτο και η Υπηρεσία Συνεργασίας και Μορφωτικής Δράσης τής Πρεσβείας τής Γαλλίας στην Ελλάδα σε συνεργασία με τις γαλλόφωνες Πρεσβείες στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, οι μαθητές τής Ε΄ τάξης των Β΄ και Γ΄ Αρσακείων-Τοσιτσείων Δημοτικών Εκάλης, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Έφης Γεώργα, δημιούργησαν, μέσα σε τέσσερεις διδακτικές ώρες, μια μικρή ταινία διάρκειας 5΄, στην οποία έκαναν ένα πολύ ενδιαφέρον οδοιπορικό στην πόλη τής Αθήνας παρουσιάζοντας τις φυσικές ομορφιές και τον πολιτιστικό πλούτο της.
Συγκεκριμένα, έχοντας συγκεντρώσει 100 περίπου φωτογραφίες και σκίτσα τής περιοχής καθώς και πληροφορίες -στα Ελληνικά και στα Γαλλικά– για τον φυσικό πλούτο, τα μνημεία, τα κέντρα πολιτισμού, τα σημεία ενδιαφέροντος, τις αθλητικές δραστηριότητες και για τις γαστρονομικές προτάσεις που μπορεί να απολαύσει και να δει κάθε επισκέπτης, συνέθεσαν 23 διαφάνειες powerpoint τις οποίες έντυσαν μουσικά με το ορχηστρικό κομμάτι «Αθήνα» τού Μάνου Χατζιδάκι ερμηνευμένο από τη Νάνα Μούσχουρη και έτσι δημιούργησαν μια μικρή ταινία διάρκειας 5΄. Μέσα στη δημιουργία τους εισήγαγαν τρεις λέξεις -την αραβική λέξη amalgame (αμάγαλμα), την αφρικανική λέξη grigri (γούρι, φυλαχτό) και την ιαπωνική λέξη zénitude (διαλογισμός, βιωματική σοφία, γαλήνη), οι οποίες προτάθηκαν από το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθήνας ως λέξεις-κλειδιά τού Διαγωνισμού. Ο τίτλος της ταινίας ήταν το σλόγκαν «Invitation au voyage à Athènes! Rendez-vous à Athènes!».

Στο Αρσάκειο Δημοτικό Θεσσαλονίκης οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τής Στ΄ τάξης ετοίμασαν μια πλήρη παρουσίαση τής πόλης τους, τής Θεσσαλονίκης, με σκοπό να προσελκύσουν Γάλλους μαθητές τού δημοτικού να την επισκεφθούν.
Τα παιδιά, με την καθοδήγηση των καθηγήτριών τους κ. Βασιλικής Γερασοπούλου και Σοφίας Καρασάββα, αναζήτησαν πληροφορίες, επέλεξαν φωτογραφίες από προσωπικά τους αρχεία αλλά και από το διαδίκτυο, μίλησαν για όλα όσα αγαπούν στην πόλη τους, μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους από τις περιπλανήσεις στην πόλη και συνέθεσαν με πολύ μεράκι την εργασία τους.
Η παρουσίαση τής Θεσσαλονίκης από τους μαθητές τα είχε όλα: τουριστικές πληροφορίες, προτάσεις για διασκέδαση και φαγητό, επιτραπέζια παιχνίδια με ερωτήσεις για την πόλη τους, στα οποία καλούν τους Γάλλους φίλους τους να παίξουν, και αφίσες για να διακοσμήσουν την καμπάνια τους.
Έτσι, μέσα από τη συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας είχαν την ευκαιρία να συνεργαστούν, να εξασκήσουν την προφορική και την γραπτή έκφραση στη γαλλική γλώσσα, να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες και να δημιουργήσουν χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους.

Οι μαθητές των Β΄ και Γ΄ τάξεων τού Αρσακείου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης κλήθηκαν από τις καθηγήτριές τους κ. Ιουλία Γάτσου και Σοφία Καρασάββα, να επινοήσουν μια καμπάνια προώθησης σχολικών θεματικών ταξιδιών στην Ελλάδα με αποδέκτες αντίστοιχα γυμνάσια στη Γαλλία.
Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από την ιστορία των «Καρυατίδων τής Θεσσαλονίκης», γνωστών ως «Οι Μαγεμένες» («Las Incantadas»). Τα 8 εξαιρετικής ομορφιάς ελληνιστικά αγάλματα, που παριστούν τον Διόνυσο με τη συνοδία του, κοσμούσαν τη λεγόμενη «Στοά των Ειδώλων» στην Αρχαία Αγορά, αφαιρέθηκαν από τον Εμανουέλ Μιλέρ, μεταφέρθηκαν στη Γαλλία και σήμερα ανήκουν στη συλλογή τού Μουσείου τού Λούβρου. Με φαντασία και πολύ μεράκι, οι μαθητές δημιούργησαν μια ταινία στην οποία ξαναζωντανεύουν «Οι Μαγεμένες», δραπετεύουν από το Λούβρο και επιστρέφουν, για να ξεναγήσουν τους επισκέπτες στην πόλη στην οποία γεννήθηκαν.
Η συμμετοχή σε αυτή την προσπάθεια έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές για έμπνευση, δημιουργία, έκφραση και συνεργασία και ευνόησε την εξοικείωσή τους με τη γαλλική γλώσσα.

Οι μαθητές τής Α΄ τάξης τού Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Σοφίας Καρασάββα, κλήθηκαν να επινοήσουν μια καμπάνια προώθησης θεματικών ταξιδιών στη Γαλλία ή σε μια γαλλόφωνη χώρα με αποδέκτες Έλληνες μαθητές λυκείου ή φοιτητές. Οι μαθητές ετοίμασαν μια ταξιδιωτική εκπομπή, η οποία απευθύνεται σε νέους ανθρώπους που επιθυμούν να επισκεφθούν διάφορες πολυπολιτισμικές πόλεις.
Πρώτος σταθμός τής εκπομπής είναι η Γενεύη. Μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και μουσική, οι μαθητές ανοίγουν την πόρτα στη γαλλόφωνη περιοχή τής Ελβετίας. Η εκπομπή καλεί τους νέους να περιπλανηθούν στη Γενεύη, την ευρωπαϊκή έδρα των Ηνωμένων Εθνών και πολυάριθμων διεθνών οργανισμών, να γνωρίσουν διαφορετικούς πολιτισμούς, εντυπωσιακά τοπία, προορισμούς, ήθη και έθιμα και να ανακαλύψουν τα μυστικά τής παλιάς πόλης.
Τα παιδιά, αφού ολοκλήρωσαν το ταξιδιωτικό ρεπορτάζ, ανέλαβαν τους ρόλους τού σκηνοθέτη, τού παρουσιαστή, τού σεναριογράφου και τού εικονολήπτη και προχώρησαν στη δημιουργία μιας ταινίας στο Movie Maker.

Στο Αρσάκειο Δημοτικό Ιωαννίνων οι μαθητές τής Ε΄2 τάξης που διδάσκονται τη γαλλική γλώσσα, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριας κ. Θεοδώρας Ζιαμπίρη, δημιούργησαν μικρούς τουριστικούς οδηγούς για να προβάλουν την πόλη τους σε Γάλλους μαθητές τής ηλικίας τους που σχεδιάζουν να επισκεφθούν τα Ιωάννινα. Η δράση με τον τίτλο «Πρόσκληση σε ταξίδι – Πρόσκληση στην Ελλάδα!» αποδείχθηκε ενδιαφέρουσα, γιατί οι μικροί μαθητές ξαναγνώρισαν την πόλη τους παρουσιάζοντάς τη στη γαλλική γλώσσα.

Με μεγάλο ενθουσιασμό συμμετείχαν στον Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας και οι μαθητές τής Στ΄ τάξης τού Αρσακείου Δημοτικού Πατρών. Χωρισμένοι σε δύο ομάδες δημιούργησαν τη δική τους πρόσκληση και το δικό τους ενημερωτικό έντυπο σε μορφή power point.
Με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Αγγελικής Παπαδημητροπούλου περιέγραψαν, αφηγήθηκαν και έδωσαν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζονται οι Γάλλοι συμμαθητές τους για να επωφεληθούν από το ταξίδι τους στην Ελλάδα και να επιστρέψουν στη χώρα τους με νέες γνώσεις και πολλές εντυπώσεις για τη χώρα που επισκέφθηκαν. Συγκεκριμένα, η μία ομάδα προετοίμασε ένα power point για την Ελλάδα γενικότερα, τα τοπία, τις ομορφιές της, ενώ η δεύτερη ασχολήθηκε με την πόλη τής Πάτρας, τα αξιοθέατά της, την ιστορία της.
Με αυτές τις δημιουργίες δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να στείλουν ένα διαφορετικό κάλεσμα σε Γάλλους μαθητές τής ηλικίας τους που σχεδιάζουν να επισκεφθούν τον τόπο τους.

Οι μαθητές τής Στ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Δέσποινας Χατζηιωάννου, συμμετείχαν στον Διαγωνισμό με ένα power point-πρόσκληση με τον τίτλο “Un voyage chez les Grecs”.
Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, συγκέντρωσαν πληροφορίες και φωτογραφίες για τις περιοχές τής Ελλάδας τις οποίες ήθελαν να παρουσιάσουν. Με πλούσιο υλικό, καθώς διάλεξαν τις περιοχές από τις οποίες κατάγονται, δημιούργησαν έναν δελεαστικό τουριστικό οδηγό-πρόσκληση προς τους Γάλλους φίλους τους, προτείνοντάς τους αξιοθέατα για να επισκεφθούν, φυσικές ομορφιές, παραδοσιακά προϊόντα.

Με ένα power point-πρόσκληση με τον τίτλο “Voyage en Grèce ou la sérendipité du paysage” συμμετείχαν στον Διαγωνισμό και οι μαθητές τής Στ΄ τάξης τού Γ΄ Αρσακείου Δημοτικού Ψυχικού, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Δέσποινας Χατζηιωάννου. Τα παιδιά δημιούργησαν ομαδικά μια πρόσκληση για ένα ταξίδι στην Ελλάδα με δέλεαρ τις φυσικές ομορφιές, την πολιτιστική κληρονομιά και την παραδοσιακή ελληνική κουζίνα. Επιλέγοντας τους τόπους καταγωγής τους, οι μαθητές ετοίμασαν την δική τους πρόσκληση. Μια πρόσκληση-πρόκληση μέσα από τα μάτια των παιδιών.

Βραβείο στον Διαγωνισμό κέρδισαν οι μαθητές τής Α΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού. Τα παιδιά, συμμετέχοντας στον Διαγωνισμό, που εφέτος είχε θέμα «Πρόσκληση σε ταξίδι – Θεματικά ταξίδια στην Ελλάδα», εργάστηκαν συλλογικά από τον Δεκέμβριο τού 2014 μέχρι τον Φεβρουαρίου 2015 (12 διδακτικές ώρες) με την καθοδήγηση τής καθηγήτριας τους κ. Όλγας Δασκαλοπούλου. Με στόχο την προώθηση θεματικών ταξιδιών που αναδεικνύουν τον τοπικό πλούτο τής χώρας μας, οι μαθητές δημιούργησαν μια πρόσκληση σε μορφή power point με τίτλο «Séjour-découverte de la civilisation crétoise» («Διαμονή-ανακάλυψη τού κρητικού πολιτισμού»).
H επιλογή τού θέματος έγινε εύκολα, αφού υπήρχαν στην τάξη πολλοί μαθητές που κατάγονται από την Κρήτη και είχαν υλικό -βιβλία και γνώσεις- για το νησί και τον πολιτισμό του. Αρχικά έγινε ευαισθητοποίηση των μαθητών μέσω εκπαιδευτικού οπτικοακουστικού υλικού-βίντεο και τουριστικού οδηγού. Στη συνέχεια οι μαθητές συνέλεξαν πληροφορίες από την ιστοσελίδα el.wikipedia.org/wiki/Κρήτη στα Γαλλικά και έφεραν έντυπο υλικό με πληροφορίες για τις ιδιαιτερότητες τού νησιού, τόσο στο ανάγλυφο (βουνά, παραλίες, χωριά, φαράγγια, κλίμα) όσο και στον πολιτισμό (μυθολογία, ιστορία, πολιτισμός, ήθη και έθιμα, τοπικές συνήθειες-πανηγύρια και παραδοσιακές συνταγές). Συγκέντρωσαν πληροφορίες κάθε είδους, ακόμα και μαντινάδες, οι οποίες χρησίμευσαν όχι μόνο ως στοιχείο αναφοράς αλλά έδωσαν το έναυσμα στους μαθητές να προσπαθήσουν να γράψουν κείμενο-ποίημα σε 15σύλλαβο στίχο. Επίσης οι μαθητές χρησιμοποίησαν πληροφορίες και γνώσεις που αποκόμισαν από τα εγχειρίδια τής Ιστορίας αλλά και τής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (διδακτέα ύλη Α΄ Γυμνασίου), τόσο για τον μινωικό πολιτισμό όσο και για τον Κρητικό συγγραφέα Νίκο Καζαντζάκη μέσα από το κείμενο «Νέα Παιδαγωγική» και τον Κρητικό ποιητή Οδυσσέα Ελύτη μέσα από το ποίημα «Όλα τα πήρε το καλοκαίρι» (διαθεματική προσέγγιση). Στη συνέχεια δούλεψαν μέσα στην τάξη ένα κείμενο γραπτής κατανόησης (επιπέδου Β1) που ετοίμασε η καθηγήτριά τους. Εκεί ανακάλυψαν επιπλέον στοιχεία τού κρητικού πολιτισμού, εμπλουτίζοντας τις γνώσεις τους (για τον Ερωτόκριτο τού Βιτσέντζου Κορνάρου και τον μεγάλο ζωγράφο Δομίνικο Θεοτοκόπουλο).
Η συγγραφή τοὐ τελικού κειμένου-πρόσκλησης έγινε εξ ολοκλήρου μέσα στην τάξη από όλους τους μαθητές, που χρησιμοποίησαν 7 από τις 10 λέξεις που είχαν δοθεί. Η εργασία ολοκληρώθηκε με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους και με βάση έναν σκελετό-πλάνο, πάνω στο οποίο έχτισαν οι μαθητές μεθοδευμένα όλες τις γνώσεις που αποκόμισαν. Τέλος, για τη δημιουργία των διαφανειών (εικόνες-φωτογραφίες) πάνω στις οποίες ενσωματώθηκε το κείμενο οι μαθητές εργάστηκαν ομαδικά. Όταν κάθε ομάδα ήταν έτοιμη, οι μαθητές συνεργάστηκαν στην αίθουσα Πληροφορικής για το στήσιμο τού συνολικού έργου-πρόσκλησης. Τα μουσικά κομμάτια που επελέγησαν για να επενδύσουν την παρουσίαση ήταν ο “κυρ Αντώνης” και οι “Χαρταετοί”, έργα των δύο μεγάλων Ελλήνων Κρητικών συνθετών Μάνου Χατζιδάκι και Μίκη Θοδωράκη, αντίστοιχα.

Οι μαθητές τού τμήματος Γαλλικών τής Α΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με καθηγήτρια την κ. Βασιλική Κοντού, έμαθαν για τον Διεθνή Οργανισμό Γαλλοφωνίας στον οποίο ανήκουν χώρες όπου η Γαλλική αποτελεί μητρική, επίσημη ή γλώσσα κουλτούρας και πολιτισμού. Η Ελλάδα αποτελεί μέλος τής Γαλλοφωνίας από το 2004.
Ο εφετινός Διαγωνισμός της Γαλλοφωνίας για μαθητές γυμνασίου έχει θέμα «Πρόσκληση σε ταξίδι – Θεματικά ταξίδια στην Ελλάδα: επινοείτε μια καμπάνια προώθησης σχολικών θεματικών ταξιδιών στην Ελλάδα με αποδέκτες αντίστοιχα γυμνάσια στη Γαλλία». Απαραίτητη προϋπόθεση για τη συλλογική συμμετοχή ήταν η χρήση πέντε από τις δέκα λέξεις τής Γαλλοφωνίας που προσκαλούν στο ταξίδι: Amalgame, Bravo, Cibler, Grigri, Inuit, Kermesse, Kitsch, Sérendipité, Wiki, Zénitude.
Οι μαθητές συμμετείχαν με ένα διαφημιστικό power point με τίτλο «Séjour gastronomique en Grèce», παρουσιάζοντας ένα γαστρονομικό ταξίδι στην Ελλάδα.

Οι μαθητές τής Α΄ τάξη τού Α΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και τής Β΄ τάξης τού Αρσακείου Γενικού Λυκείου Ψυχικού συμμετείχαν στον Διαγωνισμό με θέμα τη γαλλική γαστρονομία, με την καθοδήγηση τής καθηγήτριάς τους κ. Φωτεινής Κατρανίδου.
Τα παιδιά, μέσω ενός power point, παρουσίασαν ένα πανόραμα τής γαλλικής γαστρονομίας (εδέσματα, τυριά κρασιά, τοπικές σπεσιαλιτέ σε σχέση με τα έθιμα και τις παραδόσεις τής χώρας, διάσημοι chefs και ιστορικά cafés και restaurants τού Παρισιού).
Ειπλέον, οι μαθητές τού Α΄ Λυκείου, εκτός από το power point, κατασκεύασαν και μια μακέτα-χάρτη τής Γαλλίας με τις πιο αντιπροσωπευτικές σπεσιαλιτέ κάθε περιοχής.
Η συμμετοχή στον διαγωνισμό Γαλλοφωνίας αποτέλεσε το επιστέγασμα σειράς δραστηριοτήτων των δύο τμημάτων, όπως ήταν το projet με θέμα τη γαλλική γαστρονομία που υλοποίησαν κατα τη διάρκεια τού α΄ τετραμήνου, η επίσκεψη στην Σχολή Le Monde, η διοργάνωση bazar με θέμα τη γαλλική γαστρονομία με παρασκευή των εδεσμάτων απο τους μαθητές
Μέσα από αυτές τις βιωματικές δραστηριότες οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν σε βάθος τη γαστρονομία τής Γαλλίας, η οποία αποτελεί σημαντικό κομμάτι τού πολιτισμού της.

Οι μαθητές τού Γαλλικού τμήματος τής Α΄ τάξης τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού, με υπεύθυνη καθηγήτρια την κ. Χρύσα Παπουτσάκη, συμμετείχαν στον εφετινό Διαγωνισμό Γαλλοφωνίας με τη δημιουργία ενός δίγλωσσου τουριστικού οδηγού με θέμα «Μαδαγασκάρη, το νησί που σε κάνει να ονειρεύεσαι και να βιώνεις το όνειρο! Madagascar, l’île qui fait rêver et vivre le rêve!». Οι μαθητές επέλεξαν ανάμεσα στις γαλλόφωνες χώρες τη Μαδαγασκάρη, γνωστή και ως «το μεγάλο νησί», μια χώρα με πολλούς και ποικίλους θησαυρούς.
Μελέτησαν την ιστορία, την κουλτούρα, τον τρόπο ζωής, την επίσημη Γαλλική αλλά και την ιδιωματική τοπική γλώσσα, την παράδοση, τα έθιμα και τα ήθη, τον αθλητισμό, το σύστημα εκπαίδευσης και τις σχέσεις με τη μητροπολιτική Γαλλία, την τοπική κουζίνα, τη μουσική, τους τοπικούς θρησκευτικούς και παραδοσιακούς χορούς, αλλά και το περιβάλλον, την πανίδα και τη χλωρίδα, τα εθνικά πάρκα, τα Baobabs και το ηλιοβασίλεμα με τα ‘’χίλια χρώματα’’, τα βουνά τής Makay, τα Tsingy, απόλαυσαν μέσα από ιστότοπους την κατάβαση τού ποταμού Tsiribihina με πιρόγα, επισκέφθηκαν τα υψίπεδα με τους ορυζώνες τους, τα λιμανάκια και τα ψαροχώρια της.
Μέσα από τον τουριστικό οδηγό που έφτιαξαν, αποτύπωσαν και μετέφεραν τις εντυπώσεις και τον ενθουσιασμό τους και προσκάλεσαν τον επισκέπτη να και να απολαύσει από κοντά το μεγάλο νησί, αλλά και να βιώσει μια κατάσταση εσωτερικής ηρεμίας και ευφορίας.