Ολοκληρώθηκε η διετής συνεργασία των καθηγητών Αγγλικής τού Αρσακείου Δημοτικού Θεσσαλονίκης με τη μεταδιδάκτορα τού Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας τού Α.Π.Θ. κ. Δέσποινα Φελέκη.
Οι δράσεις που πραγματοποιήθηκαν είχαν ως στόχο την αφύπνιση των μαθητών και μαθητριών μέσα από τη σύζευξη τής αγγλόφωνης λογοτεχνίας με τις Νέες Τεχνολογίες.
Όλοι οι μαθητές τής Στ΄ τάξης παρακολούθησαν από δύο εργαστήρια με δράσεις που εντάσσονται στην εγκεκριμένη από το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ έρευνα με τίτλο «Δραστήριοι μαθητές – ενεργοί πολίτες: λογοτεχνικές παρεμβάσεις την εποχή τής δικτύωσης» (Active learners-active citizens: literature and culture in the networked age).
Οι δράσεις τού προγράμματος συνεχίστηκαν από τις καθηγήτριες τού Σχολείου για τα σχολικά έτη 2021-2022 και 2022-2023, ενώ οι καθηγήτριες κ. Πλακίδα και Ψωματάκη θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα αυτής τής συνεργασίας κατά τη διάρκεια διεθνούς συμποσίου με θέμα “Active Citizenship in the Digital Age”, το οποίο διοργανώνεται από το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, τον Δεκέμβριο τού 2023.
Συγκεκριμένα, την πρώτη χρονιά οι μαθητές ασχολήθηκαν με θέματα όπως το δικαίωμα στην εκπαίδευση εμπνεόμενοι από τη ζωή και το έργο τής Malala Yousafzai, την προστασία τού περιβάλλοντος και την κλιματική αλλαγή με πρότυπο την Greta Thunberg και τα πολιτικά δικαιώματα με πρότυπο την Amanda Gordon.
Ολοκληρώνοντας το αφιέρωμα στη Malala οι μαθητές έγραψαν άρθρα για τη ζωή και το έργο της και δημιούργησαν ένα βίντεο με μηνύματα τής Malala υπέρ τής εκπαίδευσης.
Για την κλιματική αλλαγή οι μαθητές δημιούργησαν ψηφιακές αφίσες για την προστασία τού περιβάλλοντος χρησιμοποιώντας την εφαρμογή “PosterMyWall”.
Ενώ, στο πλαίσιο τής ενασχόλησής τους με τα πολιτικά δικαιώματα, οι μαθητές έγραψαν το δικό τους ποίημα ή τραγούδι με στόχο την ευαισθητοποίηση τού σχολικού και κοινωνικού τους περιβάλλοντος.
Ένα από αυτά τα τραγούδια, μάλιστα, ηχογραφήθηκε στο Σχολείο με τη βοήθεια τής καθηγήτριας Μουσικής.
Οι στίχοι και η μουσική ήταν δημιούργημα μαθητών οι οποίοι παίζουν και τραγουδούν το κομμάτι αυτό.
Στο δεύτερο εργαστήριο οι μαθητές ασχολήθηκαν με την τέχνη και τη λογοτεχνία γαι την προστασία τού περιβάλλοντος. Δημιούργησαν συνεργατικά κολλάζ και αφίσες με ανακυκλωμένο υλικό από εφημερίδες και περιοδικά.μΣτη συνέχεια, δουλεύοντας σε ομάδες, αποφάσισαν αρχικά ποια θέματα θέλουν να θίξουν μέσα από αφίσες, κόμικς και γκραφίτι και ζωγράφισαν τον εαυτό τους ως υπερασπιστή-ήρωα όλων αυτών.
Δημιούργησαν, επίσης, κόμικς με ζωγραφιές και κείμενο όπου προβάλλουν την ανάγκη για την προστασία τού περιβάλλοντος.
Τέλος, σε συνεργασία με τον καθηγητή Καλλιτεχνικών τού Σχολείου, δημιούργησαν τρία τρισδιάστατα γκράφιτι εμπνευσμένα από την Χρύσα Βαρδέα-Μαυρομιχάλη, μια από τις σημαντικότερες και διεθνούς φήμης γλύπτρια και ζωγράφο, εικαστικό, γνωστή στο διεθνές κοινό ως Chryssa.
Τα θέματα που επέλεξαν οι μαθητές να προβάλουν ήταν ο πόλεμος (“Νo more war”), η ειρήνη (“Peace on earth”) και o σεβασμός στη διαφορετικότητα (“Respect all people”).
Τη δεύτερη χρονιά το πρόγραμμα συνεχίστηκε δίνοντας έμφαση σε νεανικά λογοτεχνικά πρόσωπα που έρχονται αντιμέτωπα με κοινωνικές ανισότητες και ανατροπές και τα οποία αποτελούν θετικά πρότυπα.
Στόχος ήταν η ανάπτυξη τής κριτικής σκέψης, η ενσυναίσθηση και η ευαισθητοποίηση σε θέματα κοινωνικών και φυλετικών διακρίσεων, φιλίας, σχολικού εκφοβισμού και ενσωμάτωσης, καθώς και σε θέματα πολέμου και κοινωνικού ακτιβισμού.
Οι μαθητές/-τριες αποτελούσαν ενεργά μέλη των μαθητικών κοινοτήτων τους και λειτούργησαν δημιουργικά στο μάθημα των Αγγλικών μέσω τής λογοτεχνίας και των ψηφιακών εργαλείων.
Επιδιώχτηκε, επίσης, η ανάπτυξη τής κριτικής σκέψης τους μέσα από ευκαιρίες συμμετοχικής και κοινωνικής μάθησης. Ορμώμενοι από το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό οι μαθητές έμαθαμ να αναπτύσσουν την προσωπική τους φωνή.
Στο πρώτο εργαστήριο συζητήθηκαν θέματα όπως η παιδική αθωότητα, η φιλία ανάμεσα σε δύο 9χρονα παιδιά, η ισότητα, η αδικία, η προκατάληψη, η παραπληροφόρηση και η καλλιέργεια μίσους για τον συνάνθρωπο, με φόντο τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και το Ολοκαύτωμα, και αφορμή αποσπάσματα από το βιβλίο «Το αγόρι με τη ριγέ πιτζάμα»
Στο δεύτερο εργαστήριο έγινε ανάγνωση αποσπάσματος από “‘Το ημερολόγιο τής Anna Frank’”
Τα παιδιά απάντησαν γραπτά σε ερωτήσεις που αφορούσαν στη ζωή τους και τις σκέψεις τους, και δημιούργησαν ένα δικό τους ημερολόγιο, ποιήματα, μονολόγους, ιστορίες σε μορφή κόμικ, αλλά και μια χρονοκάψουλα που φιλοτέχνησαν ομαδικά. Η χρονοκάψουλα θα φυλαχτεί σε συγκεκριμένο σημείο τού σχολικού κήπου για να την ανοίξουν μικρότεροι μαθητές τού Σχολείου στο μέλλον…
Τέλος, προσεγγίζοντας το θέμα πολυαισθητικά είχαν την ευκαιρία να πάρουν μέρος σε παιχνίδια ρόλων και δημιουργία ακίνητων εικόνων.
Το Αρσάκειο Δημοτικό Θεσσαλονίκης συνεργάζεται με το Τμήμα Αγγλικής τού ΑΠΘ και την αναπληρώτρια καθηγήτρια κ.Τατιανή Ραπατζίκου, επιβλέπουσα τής κ. Φελέκη, από το 2012-2013, επιδιώκοντας τη δημιουργία ενός δίαυλου επικοινωνίας με το Τριτοβάθμιο Ίδρυμα Εκπαίδευσης, και τα παραπάνω εργαστήρια επεκτείνουν κάθε φορά οι καθηγήτριες κ. Γεροντίδου, Κυριακίδου, Πλακίδα, Σίσκου και Ψωματάκη, στο πλαίσιο τού δικού τους σχεδίου δράσης.
Ακολουθούν τα links από την ιστοσελίδα τού ΑΠΘ, τα οποία περιέχουν τα podcasts και τις αφίσσες που δημιούργησαν οι μαθητές, καθώς επίσης και τα ονόματα με σύντομα bio notes των συναδέλφων στο Δημοτικό Θεσσαλονίκης που συμμετείχαν στο πρόγραμμα: