Αρσάκεια Ιωαννίνων
Μαζί με το πρώτο κουδούνι…

Τη  Δευτέρα 12 Σεπτεμβρίου 2022  οι μαθητές τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού παρακολούθησαν, μαζί με όλους τους μαθητές Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης των Αρσακείων, στον προαύλειο χώρο τού σχολικού συγκροτήματος Ψυχικού, την τελετή Αγιασμού, παρουσία τού Προέδρου τής Φ.Ε. καθηγητού κ. Γ. Μπαμπινιώτη και τής Επόπτριας των Σχολείων κ. Β. Παπαπέτρου-Μουρσελά.

Με το πέρας τού Αγιασμού ο ιερέας ανέγνωσε ενώπιον μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων μήνυμα τού Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου από το οποίο παρατίθεται χαρακτηριστικό απόσπασμα:
«Το Σχολείο είναι ένας τόπος συνάντησής μας με πολλούς ανθρώπους. Από το πόσο μπορούμε να ανεχθούμε και να αποδεχθούμε τη διαφορετικότητα τού συμμαθητή και τού καθηγητή μας, από το πόσο μπορούμε να τους καταλάβουμε, ξεκινά η ειρήνη ή ο πόλεμος στη ζωή μας, η αγάπη και όχι η βία. Θα έλεγε κανείς ότι το Σχολείο είναι ένα μικρό εργαστήρι ειρήνης για όλους μας.»

Εν συνεχεία απευθύνθηκε προς τα μέλη τής Διοίκησης, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς η Διευθύντρια τού Β΄Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού δρ Νέλλη Παππά.

Στην ομιλία της η Διευθύντρια τόνισε ότι ο Αγιασμός συνιστά ουσιαστική συμβολή τής θρησκείας μας στο έργο που καλούνται να επιτελέσουν εκπαιδευτικοί και μαθητές στο ιστορικό σχολείο των Αρσακείων.

Αγιασμός στις 12 Σεπτεμβρίου 2023
Στις 14 Ιουνίου τού 1837, σε ένα διώροφο κτήριο με μπαλκόνι και εσωτερική αυλή στο κέντρο τής Αθήνας, πραγματοποιείται ο πρώτος Αγιασμός τού Σχολείου τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, τού «Σχολείου Κορασίων»Ενός σχολείου που με τη ρηξικέλευθη, για την εποχή και τις αντιλήψεις, τομή δίνει την ευκαιρία τής μόρφωσης σε ευκατάστατες αλλά και άπορες Ελληνίδες.

Από τότε έχουν περάσει 185 χρόνια και, παρά τις εθνικές και παγκόσμιες ανακατατάξεις, οι μαθητές των Σχολείων τής Φ.Ε εξακολουθούν να συγκεντρώνονται στα προαύλιά τους για τον καθιερωμένο Αγιασμό και να ανακαλύπτουν με τη βοήθεια των δασκάλων τους τη μαγεία τής γνώσης, την αξία τής προσπάθειας, τη γοητεία των μεγάλων και μικρών στόχων και τη συγκίνηση τής επίτευξής τους.


Ο φετινός Αγιασμός έρχεται μαζί με το πρώτο κουδούνι στις 12 Σεπτεμβρίου 2022 και είναι σίγουρα ένας διαφορετικός Αγιασμός, καθώς έχουν περάσει δύο χρόνια πανδημίας, κοινωνικής αποστασιοποίησης, εγκλεισμού, φόβου και διαδικτυακών μαθημάτων.

Ψηφιακά πεπραγμένα τού Β΄Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού

Αγαπητοί γονείς,
σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία που είχαμε μαζί σας στη διάρκεια τής σχολικής χρονιάς 2021-2022.

Μια επιλογή από τα πεπραγμένα τού Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού μπορείτε να δείτε εδώ.

Ευχόμαστε από καρδιάς καλό καλοκαίρι!

Εικόνα: "Καλοκαιρινές διακοπές, γκράφιτι σε τοίχο της Αθήνας."

 
Αποφοίτηση 2022-Χαιρετισμός της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων στους αποφοίτους

Την Πέμπτη 30 Ιουνίου έλαβε χώρα στον φιλόξενο αύλειο χώρο των Αρσακείων Ψυχικού η τελετή αποφοίτησης των μαθητών και μαθητριών της Γ’ λυκείου του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού.
Την εκδήλωση τίμησε με γραπτό μήνυμα της, που ανέγνωσε η Διευθύντρια, η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως, η οποία δεν μπόρεσε να παραστεί λόγω κορωνοϊού. Την εκδήλωση τίμησαν επίσης με την παρουσία τους ο Υφυπουργός Παιδείας και πατέρας αποφοίτου μας κ. Άγγελος Συρίγος, ο βουλευτής Λάρισας και πατέρας αποφοίτου μας κ. Μάξιμος Χαρακόπουλος, καθώς και η Επόπτρια των σχολείων της Φ.Ε. κ. Βασιλική Παπαπέτρου-Μουρσελά. Ο κ. Συρίγος απηύθυνε σύντομο χαιρετισμό στον οποίο αναφέρθηκε στη δική του θετική εμπειρία από τα 13 χρόνια φοίτησης της κόρης του στα Αρσάκεια Σχολεία Ψυχικού.
Μίλησαν εν συνεχεία η Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του Β’ Λυκείου κ. Χριστάκη-Γιάλβαλη, η Πρόεδρος του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου Μαριέλενα Γυφτοπούλου, η εκπρόσωπος του Σ.Α.Φ.Ε. κ. Μίκα Μπάρμπα, καθώς και η νεαρή απόφοιτος κ. Ζωή Κούρνια. Μίλησε, τέλος, η Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Δρ Νέλλη Παππά η οποία εκφράστηκε ως εκπαιδευτικός, αλλά και μητέρα αποφοίτου του σχολείου μας.
Η συγκίνηση μαθητών, γονέων, επισκεπτών και εκπαιδευτικών ήταν πρόδηλη, όχι μόνο διότι ολοκληρώθηκε ο κύκλος της φοίτησης των παιδιών, αλλά και διότι μετά από δύσκολες συνθήκες και δραματικά γεγονότα οι μαθητές και οι μαθήτριες του σχολείου μας πέτυχαν τους στόχους τους και ξεκινούν με ελπίδα και εφόδια την νέα τους ζωή.
Το πρόγραμμα της βραδιάς παρουσίαζαν η μαθήτρια Φωτεινή Συρίγου και ο μαθητής Ηλίας Παπαχαρτοφύλης.

Ολόψυχες ευχές του Συλλόγου Διδασκόντων για τις εξετάσεις

Χρονιά δύσκολη και απαιτητική η φετινή, μετά από μια περίοδο τραυματική. Με κρίση υγειονομική και προσφάτως με κρίση πολεμική. Όμως, η ζωή προχωρά. Η νεότητα διεκδικεί τα δικαιώματά της και κυρίως το δικαίωμα στην επιλογή βασικών κατευθύνσεων της ενήλικης ζωής. Το σχολείο προσφέρει τα εφόδια, οι εξετάσεις είναι η ολοκλήρωση των προσπαθειών και ο προθάλαμος των σπουδών. Όλα συντείνουν σε ένα ελπιδοφόρο μέλλον. Ευχόμαστε ολόψυχα στους μαθητές μας και στις οικογένειές τους δύναμη, υπομονή και καλή επιτυχία στις ενδοσχολικές εξετάσεις και ακόμα πιο πολύ στις Πανελλήνιες Εξετάσεις.
Στο πεζόμορφο ποίημά του «Η Άνοιξη», απόσπασμα του οποίου παραθέτουμε, ο ποιητής Ε.Χ. Γονατάς συνθέτει σε πρώτο πρόσωπο αυτό που θα μπορούσε να είναι η αφήγηση ενός νέου ανθρώπου, που με την σκληρή και συνειδητή προσπάθειά του συμβάλλει στον ερχομό της άνοιξης, της δικής του άνοιξης. Είμαστε περήφανοι για τους μαθητές μας και στεκόμαστε στο πλάι τους μέχρι να έρθει η δική τους άνοιξη!

«[…] Βγάζω από την τσέπη το μαχαίρι μου, το μπήγω στη γη —το 'νιωσα να χώνεται όπως στο κρέας ενός μεγάλου ψαριού— κι αρχίζω να τη χαράζω, να τη σκίζω φέτες φέτες, τραβώντας με δύναμη τη σκληρή κρούστα που τη σκέπαζε.
Και τότε, τι θαύμα! Χιλιάδες μπουμπούκια και λουλούδια με τσαλακωμένα πέταλα, άσπρες, ρόδινες και μαβιές ρίζες, αμέτρητα σπαθωτά φύλλα, μαμούνια, σερσέγκια με σουβλερές μύτες, θαλασσοπράσινες κρεατόμυγες, χρυσαλλίδες και πεταλούδες με διπλωμένα φτερά, αποκαλύφθηκαν ολόκληρος κοιμισμένος κόσμος, που οι αχτίνες του ήλιου σιγά σιγά τον ζέσταιναν, τον ξεμούδιαζαν, τον ξυπνούσαν από τη νάρκη του.
Το γρασίδι, σγουρό, ψήλωνε τρίζοντας ολόγυρά μου. Ο αέρας μοσκοβολούσε. Ένα πουλί βγήκε απ' τον κρυψώνα του, τίναξε τα χώματα απ' τις φτερούγες του και μου είπε: «Ακόμα λίγο, κι η άνοιξη αυτό το χρόνο θα 'μενε κρυμμένη στη γη» (από τη συλλογή «Το Βάραθρο» του 1963).

Πανελλήνια Ημέρα Προσφύγων-Μικρασιατική Καταστροφή

Η 5η Απριλίου έχει καθιερωθεί από το 1994 ως Πανελλήνια Ημέρα Προσφύγων. Η πρωτοβουλία για την καθιέρωση αυτή προήλθε από μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, από το Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων της Εκκλησίας της Ελλάδας, του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης και του Γραφείου της Αθήνας της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ.
Για μία χώρα σαν την Ελλάδα – από τις λίγες χώρες του κόσμου με τόσο μεγάλο ποσοστό προσφύγων και προσφυγογενών- η ημέρα αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, εφόσον η προσφυγιά και οι εθνικές εκκαθαρίσεις αποτέλεσαν τη βάση του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Ειδικότερα, το 1922 ενάμιση εκατομμύριο Έλληνες πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία, τον Πόντο και την Ανατολική Θράκη ήρθαν πρόσφυγες στο ελεύθερο ελληνικό κράτος. Εφέτος, γιορτάζουμε 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή. Γιορτάζουμε όμως και 110 χρόνια από τους νικηφόρους για την Ελλάδα Βαλκανικούς Πολέμους (1912-13). Πρόκειται για δύο αξιομνημόνευτες επετείους που μάς δίνουν λαβή για ιστορική αναδίφηση και αυτογνωσία.
Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και της Διευθύντριας Νέλλης Παππά αποφάσισε να τιμήσει τις δύο επετείους της ιστορίας του 20ού αιώνα με σειρά ψηφιακών εργασιών που θα αναρτηθούν σταδιακά σε ειδικό ιστολόγιο.
Ο γενικός τίτλος των εργασιών αυτών είναι: «Και λίγο λίγο το δάκρυ γέλιο έγινε…1922-2022: 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή (και 110 χρόνια από την έναρξη των Βαλκανικών Πολέμων)».
Μέσα από τις εργασίες που θα προκύψουν από τη συνεργασία εκπαιδευτικών και μαθητών (με την πολύτιμη αρωγή και της Βιβλιοθήκης των Αρσακείων Ψυχικού) αναζητούμε και αναδεικνύουμε το αποτύπωμα των Μικρασιατών και των Ποντίων στην Νεοελληνική κοινωνία με έμφαση στην πόλη μας την Αθήνα, η οποία μετά το 1922 διπλασιάστηκε σχεδόν σε έκταση και πληθυσμό και μπολιάστηκε με όσα έφεραν οι πρόσφυγες της Μικρασιατικής Καταστροφής. Αναζητούμε, όμως, και αναδεικνύουμε και το αποτύπωμα των Βαλκανικών Πολέμων χάρη στους οποίους η χώρα μας έγινε μια άλλη χώρα: μεγαλύτερη, δυναμικότερη, πιο κοντά στον δυτικό κόσμο.
Και ένα τελευταίο που δεν πρέπει να ξεχνάμε: τον Απρίλιο του 1915 ξεκίνησε η γενοκτονία των Αρμενίων (Χαγιότς τσεγκασπανουτιούν στα αρμένικα) από τους Τούρκους, που είχε ως τελικό αποτέλεσμα να εξοντωθούν περί το 1,5 εκατομμύριο Αρμένιοι, κάτοικοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Εικόνα: Οι αποβάθρες της Σμύρνης σε καρτ ποστάλ λίγο καιρό πριν την Καταστροφή

Δεν ξεχνώ... 1η Απριλίου 1955: η Κύπρος ξεκινά αγώνα για απελευθέρωση από τους Άγγλους και ζητά ένωση με την Ελλάδα

«Είμαι περήφανη. Κάλλιο μια φούχτα τιμημένη στάχτη, παρά γονατισμένος ο λεβέντης μου». Αυτά τα λόγια είπε σαν Σπαρτιάτισσα παλαιά, η μάνα του Γρηγόρη Αυξεντίου, όταν έμαθε το ολοκαύτωμα του γυιού της. Ο Γρηγόρης Αυξεντίου κάηκε ζωντανός από τους Άγγλους αποικιοκράτες στο κρησφύγετό του στις 3 Μαρτίου 1957. Στις προτάσεις τους να παραδώσει τα όπλα, αυτός τους φώναξε «μολών λαβέ». Ο Γρηγόρης ήταν τότε 29 ετών. Ήταν υπαρχηγός της ΕΟΚΑ, της Εθνικής Οργάνωσης Κυπρίων Αγωνιστών. Η ΕΟΚΑ ξεκίνησε τη δράση της την 1η Απριλίου 1955 με σκοπό την απελευθέρωση της Κύπρου από τους Άγγλους και την ένωσή της με τη μητέρα Ελλάδα. Ο Γρηγόρης πολεμούσε επί 10 ώρες εναντίον 5.000 Άγγλων στρατιωτών. Μια χειροβομβίδα του είχε κόψει το πόδι, αλλά αυτός πολεμούσε. Απελπισμένοι και ντροπιασμένοι οι εχθροί γέμισαν τη σπηλιά με βενζίνη.
«Και τώρα καίγεται. Μα δε φωνάζει βοήθεια.
[...]
Ποιος είναι τούτος που αναλίσκεται περήφανος;
Το σώμα του το ανθρώπινο δεν τον πονά;
[...]
Όμως εκείνος καίγονταν μονάχος. Καταμόναχος.
Κι όσο αφανίζονταν τόσο άστραφτε το πρόσωπο.
Γινόταν ήλιος»,
γράφει ο Τάκης Σινόπουλος την ίδια χρονιά, το 1957...

Σύνοψη εργασιών για τα 200χρόνια της Επανάστασης (1821-2021)

Ο Σύλλογος διδασκόντων και η Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού αποφάσισαν την άνοιξη του 2021, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για το σχολείο (πανδημία και μεγάλα διαστήματα τηλεκπαίδευσης), να δώσουν το παρών στον εορτασμό για τα 200χρόνια της Ελληνικής Επαναστάσεως προτάσσοντας το θέμα του Γαλλικού Φιλελληνισμού, που αποτέλεσε την ουσιωδέστερη και πλουσιότερη μορφή Φιλελληνισμού την εποχή του Αγώνα.

Προκειμένου να φιλοξενηθούν οι εργασίες μαθητών και εκπαιδευτικών φτιάχτηκε και αναρτήθηκε την 19η Απριλίου 2021 (Ημέρα Φιλελληνισμού και Διεθνούς Αλληλεγγύης) το ιστολόγιο "Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)".

Σκοπός των εργασιών μας ήταν να γνωρίσουμε ενδιαφέρουσες και, ει δυνατόν, πρωτότυπες πτυχές του Γαλλικού Φιλελληνισμού και να συνομιλήσουμε με τις ψηφιακές εκδηλώσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος με το οποίο συνήψαμε Σύμβαση Συνεργασίας (Convention de Partenariat). Βάσει της Σύμβασης αυτής, το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού είχε δικαίωμα να αξιοποιήσει πλήρως το ιστορικό ψηφιακό υλικό του Γαλλικού Ινστιτούτου, αλλά και να προβάλει το δικό του ιστολόγιο μέσω του Ινστιτούτου.

«Κόκκινη κλωστή δεμένη…», 25η Μαρτίου 2022

Τα παραμύθια άρχιζαν παλιά με τη φράση «Κόκκινη κλωστή δεμένη, στην ανέμη τυλιγμένη…». Η Επανάσταση του 1821 δεν είναι παραμύθι αλλά ιστορικό γεγονός. Αυτό που μας συνδέει με τους αγωνιστές του ’21 είναι μια κλωστή, κόκκινη κι αυτή. Έχει το χρώμα του αίματος και της ελευθερίας. Η 25η Μαρτίου είναι η μέρα του Ευαγγελισμού της Παναγίας και η επέτειος της Επανάστασης. Αυτή την περίοδο η φύση ξυπνάει και βάζει τα καλά της. Τα χελιδόνια επιστρέφουν. Τα παιδιά βγάζουν τον «Μάρτη», την κόκκινη και χρωματιστή κλωστή, από τα χέρια τους και την αφήνουν στα δέντρα, για να την πάρουν τα χελιδόνια και να χτίσουν τις φωλιές τους. Την κλωστή του ’21 πρέπει και ‘μείς να την κρατάμε στην ψυχή μας. Κι όταν έρθουν τα δικά μας χελιδόνια, τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών μας, να τους την παραδώσουμε για να χτίσουν τις φωλιές τους και να φέρουν την άνοιξη στην πατρίδα μας. Άλλωστε παράδοση δεν μόνο είναι αυτό που παραλαμβάνουμε, αλλά αυτό που θα παραδώσουμε.
201 χρόνια μετά από την Επανάσταση του 1821... Ο Πόλεμος είναι πάλι παντού. Βιώνουμε τις επιπτώσεις ενός πολέμου στη χώρα απ’ όπου ξεκίνησε η φλόγα της Επανάστασης. Στην Οδησσό της Ουκρανίας η Φιλική Εταιρεία άναψε τη φλόγα. Η φλόγα αυτή θα είναι πάντα αναμμένη όσο θα υπάρχουν λαοί που μάχονται για ελευθερία. Μια φλόγα που μας διδάσκει ότι ο πόλεμος είναι κακός, αλλά η δουλεία χειρότερη. Είναι η τελευταία καταφυγή για κάθε λαό που θέλει ειρήνη κι ελευθερία. Γι’ αυτούς τους λαούς ο Παλαμάς έπλεξε το εγκώμιο: «Τι κι αν του πολέμου το χορό χορεύω, γονατιστός ειρήνη εσέ λατρεύω». Αυτά όμως πρέπει να τα γνωρίζουμε. Διότι η λήθη απομακρύνει από την αλήθεια.
Γι’ αυτό το ’21 -πλην άλλων πολλών- μάς διδάσκει πως για να επαναστατούμε πρέπει πρώτα να μορφωθούμε. Οι αγωνιστές λίγο μετά από την ελευθερία, ζήτησαν και δημοκρατία με το κίνημα του Συντάγματος το 1843. Επαναστατούμε για να κάνουμε καλύτερα, όχι χειρότερα τα πράγματα. «Γιατί κ' η αναρχία, ομοιάζει την σκλαβιά, να ζούμε σαν θηρία, είν' πλιο σκληρή φωτιά», τραγουδά ο Ρήγας στον «Θούριο». Το ’21 μας διδά-σκει επίσης πόσο σημαντική είναι η συνέχεια της κόκκινης κλωστής του «παραμυθιού» που λέγεται ελευθερία. Χάρη στους Δασκάλους τους Γένους οι ραγιάδες θυμήθηκαν ότι είναι Έλληνες και συνειδητοποίησαν τον αγώνα τους ως συνέχεια του αγώνα των Βυζαντινών κατά των Οθωμανών, αλλά και του αγώνα των Αρχαίων κατά των Περσών. Πίστευαν ότι κι αυτοί, σαν νέοι Σαλαμινομάχοι, πολεμούσαν για την ελευθερία τους εναντίον των Οθωμανών που κι αυτοί, όπως οι Πέρσες, έρχονταν από την Ανατολή. Γι’ αυτό και πολλοί εξ αυτών προσφωνούσαν τους Τούρκους Περσιάνους. Αλλά κι όσα γράφει ο Κοραής στο «Σάλπισμα Πολεμιστήριον» μόνο Έλληνες κατά το πνεύμα και την ψυχή θα μπορούσαν να τα αποδεχθούν: «Πολεμήσατε λοιπόν, ω μεγαλόψυχα και γενναία τέκνα των παλαιών Ελλήνων όλοι ομού ενωμένοι τους βαρβάρους της Ελλάδος τυράννους. Ο κόπος είναι μικρός παραβαλλόμενος με την δόξα, η οποία θέλει σάς εξισώσει με τους ήρωας του Μαραθώνος, της Σαλαμίνος, των Πλαταιών, των Θερμοπυλών, τους ακαταμαχήτους προγόνους σας». Ιδιαίτερο ήταν το αρχαιοελληνικό πάθος των ναυτικών, που οι πλείστοι ήσαν αρβανιτόφωνοι και οι οποίοι έδιναν στα πλοία και στα παιδιά τους αρχαιοελληνικά ονόματα: «Άρης», «Θεμιστοκλής», «Αγαμέμνων» κ.λπ. Ο Κων. Κανάρης, για παράδειγμα, είχε δώσει στους γυιους του ακόλουθα αρχαιοελληνικά ονόματα: Νικόλαος, Θεμιστοκλής, Θρασύβουλος, Μιλτιάδης, Λυκούργος, Αριστείδης!

Η Έκθεση Ζωγραφικής μας για τα 200χρονα στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος

Η έκθεση ζωγραφικής των τελειοφοίτων μας Ήβης και Αναστασίας Παύλου με θέματα που έχουν αντληθεί από το ιστολόγιο του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού «Ελλάς-Γαλλία: (μακρά και διαρκής) συμμαχία (1821-2021)» παρουσιάζεται στον φιλόξενο χώρο του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος για το χρονικό διάστημα από τις 16 Μαρτίου έως και την 25η Μαρτίου 2022. Έπειτα από συνεννόηση της Ακολούθου υπεύθυνης για θέματα συνεργασίας με τα σχολεία (Attachée de coopération pour le français,
Référente sport de l’Ambassade de France) κυρίας Véronique Bruez και της Διευθύντριας του σχολείου Δρ Νέλλης Παππά και με την πολύτιμη αρωγή του ευγενικού προσωπικού του Ινστιτούτου, οι δεκατρείς πολύχρωμες συνθέσεις των δύο ταλαντούχων μαθητριών μας βρήκαν τη θέση τους στον ειδικό χώρο, όπου και θα μπορέσουν να τις δουν, εκτός από το προσωπικό του Γαλλικού Ινστιτούτου, όλοι οι εκλεκτοί του προσκεκλημένοι για την Εβδομάδα Γαλλοφωνίας που ξεκινά στις 16 Μαρτίου με πλήθος εκδηλώσεων. Οι πίνακες θα παραμείνουν στον ειδικό χώρο, σύμφωνα με την απόφαση των παραγόντων του Γαλλικού Ινστιτούτου, έως και την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου με την οποία άλλωστε σχετίζονται άμεσα. Υπενθυμίζουμε ότι όλοι οι πίνακες αναφέρονται σε γνωστά και λιγότερο γνωστά γεγονότα και πρόσωπα του Γαλλικού Φιλελληνισμού, της πιο γνήσιας μορφής φιλελληνισμού που αναπτύχθηκε στη διάρκεια του Αγώνα της Παλιγγενεσίας και με τον οποίο ασχολήθηκε καθ’ όλο το επετειακό έτος 2021 το σχολείο μας. Η επιθυμία που εκφράστηκε τόσο από την κυρία Bruez όσο και από την κυρία Παππά είναι η συνεργασία που εγκαινιάστηκε με την έκθεση ζωγραφικής των αδελφών Παύλου για τον Γαλλικό Φιλελληνισμό να συνεχιστεί μεταξύ του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού και του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος και να αποβεί καρποφόρα στο μέλλον και για τους δύο φορείς παιδείας.

Πορίσματα ερωτηματολογίου για την Διεθνή Ημέρα Μητρικής Γλώσσας
Στο πλαίσιο του εορτασμού τής Διεθνούς Ημέρας Μητρικής Γλώσσας (21 Φεβρουαρίου), το Β΄ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού είχε αναγγείλει την σύνταξη ψηφιακού ερωτηματολογίου για τον μαθητικό μας πληθυσμό, από ομάδα φιλολόγων τού Σχολείου με τον συντονισμό τής Διεύθυνσης.
 
Το σκεπτικό πίσω από αυτή την πρωτοβουλία ήταν να δοθεί η απαιτούμενη έμφαση στο πολιτισμικό αγαθό τής μητρικής γλώσσας, η οποία συνιστά για κάθε μαθητή μας, όπως και για κάθε άνθρωπο, την σκέψη του, τον κόσμο του και, επομένως, ουσιώδη συνιστώσα τού εαυτού του.
 
Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά ακούνε και διακρίνουν τα λόγια της μητέρας τους ήδη από τον 6ο μήνα τής κύησής τους και, συνεπώς, εκτός από το αμνιακό υγρό εμβαπτίζονται πολύ νωρίς στη μητρική γλώσσα, που είναι φορέας συναισθημάτων και βιωμάτων τής μητέρας προς το παιδί της.
 
Το ερωτηματολόγιο συμπλήρωσαν και υπέβαλαν, το διάστημα από 21 έως 28 Φεβρουαρίου 2022, είτε μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή των σχολικών εργαστηρίων είτε μέσω τού έξυπνου κινητού τους τηλεφώνου, 280 στους 296 μαθητές/μαθήτριες (ποσοστό 94,6% τού συνολικού μαθητικού πληθυσμού), κάτι που δείχνει εντυπωσιακό ενδιαφέρον από την πλευρά των παιδιών.
 
Ειδικότερα, το ερωτηματολόγιο υπέβαλαν ηλεκτρονικά 104 στους 109 μαθητές/μαθήτριες τής Α΄τάξης (ποσοστό 95,4%), 95 στους 100 μαθητές/μαθήτριες τής Β΄  τάξης (ποσοστό 95%) και 81 στους 87 μαθητές/μαθήτριες τής Γ΄τάξης (ποσοστό 93,1%).
Στο σύνολο των μαθητών/μαθητριών που υπέβαλαν το ερωτηματολόγιο, το 46% ήταν αγόρια και το 54% κορίτσια.
Το 11% των μαθητών/μαθητριών είναι νέοι μαθητές στο Σχολείο μας, ενώ μόλις το 6% των μαθητών/μαθητριών δήλωσαν ότι η μητρική τους γλώσσα δεν είναι η Ελληνική.
Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας
Κάθε χρόνο, με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ (1977), γιορτάζουμε και τιμούμε στις 8 Μαρτίου την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Σκοπός της Ημέρας είναι να αναδειχθούν τα προβλήματα και να προωθηθούν τα γυναικεία δικαιώματα, τα οποία δυστυχώς συνεχίζουν να καταπατώνται βάναυσα σε πολλές γωνιές του πλανήτη, ακόμα και σε χώρες του δυτικού κόσμου, όπως φανερώνουν τα σχετικά στοιχεία από την περίοδο της πανδημίας και του εγκλεισμού.
Η περσινή Ημέρα της Γυναίκας αφιερώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στον παγκόσμιο αγώνα των γυναικών κατά της κρίσης του COVID-19. Οι γυναίκες βρέθηκαν και βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του αγώνα, καθώς αποτελούν την πλειονότητα των εργαζομένων που απασχολούνται στις υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης.
Πολλές έχουν επίσης πληγεί λόγω της απώλειας θέσεων εργασίας. Επιπλέον, οι εγκλεισμοί οδήγησαν διαπιστωμένα σε αύξηση της ενδοοικογενειακής βίας.
Εφέτος, η τηλεργασία, η ισότητα των φύλων, η ψυχική υγεία και η μη αμειβόμενη εργασία φροντίδας βρίσκονται στο επίκεντρο των εκδηλώσεων γύρω από την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας, όπως μαθαίνουμε από την ιστοσελίδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας στο Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού
Κάθε χρόνο εορτάζεται στις 21 Φεβρουαρίου με πρωτοβουλία της UNESCO η Διεθνής Ημέρα Μητρικής Γλώσσας (International Mother Language Day, IMLD).
Στο πλαίσιο του εορταστικού αφιερώματος για την σημαντική αυτή Διεθνή Ημέρα, ομάδα φιλολόγων του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού (Σπ. Δημητρακοπούλου, Δήμ. Αγιασοφίτη και Γ. Αντωνιάδης), υπό την καθοδήγηση της Διευθύντριας Νέλλης Παππά, σχεδίασαν και υλοποιούν με τη βοήθεια και των καθηγητών Πληροφορικής του σχολείου μας έρευνα με ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο στους μαθητές με στόχο αφενός την ανάδειξη της μητρικής γλώσσας ως μέσου επίγνωσης της ταυτότητας των μαθητών και αφετέρου την προώθηση της πολυγλωσσίας ως παράγοντα γόνιμης πολιτισμικής αλληλεπίδρασης.
Αξιοσημείωτα όσα υπογραμμίζει ο Γ. Μπαμπινιώτης αναφερόμενος στο νόημα της Ημέρας: «Αυτό που πρέπει να τονιστεί και που κατεξοχήν διακρίνει τη μητρική από μια ξένη γλώσσα είναι ότι για κάθε φυσικό ομιλητή η γνώση τής μητρικής γλώσσας δεν είναι ένα απλό εργαλείο συνεννόησης («εργαλειακή αντίληψη»), αλλά είναι κύριο συστατικό τής ταυτότητάς του, είναι ο πολιτισμός του μέσα από το ιστορικό εννοιολογικό φορτίο των λέξεων που χρησιμοποιεί, είναι η ψυχοσύνθεσή του και η νοοτροπία τού λαού του, είναι ο τρόπος που βλέπει και εκφράζει τον κόσμο του, είναι η σκέψη του, είναι η πατρίδα του. Είναι δηλ. όλα τα στοιχεία που συνιστούν την «αξιακή αντίληψη» τής γλώσσας, μια έννοια που υπερβαίνει κάθε απλή χρηστική αντίληψη.»

ΟΧΙ ΒΙΑ

Με πρωτοβουλία του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση του σχολείου, οι μαθητές της Γ’ λυκείου του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού προέβησαν σε μια πρωτότυπη μορφή συμπαράστασης προς την οικογένεια του αδικοχαμένου Άλκη Καμπανού. Σχημάτισαν με τη βοήθεια και μελών του εργατοτεχνικού προσωπικού της Φ.Ε. το σύνθημα ΟΧΙ ΒΙΑ με τεράστια γράμματα, καθισμένοι καταρχάς οκλαδόν όλοι μαζί και εν συνεχεία με τα σχολικά σακίδιά τους, έτσι ώστε το σύνθημα να φαίνεται ευκρινώς από όλο το κεντρικό κτήριο των Αρσακείων Σχολείων Ψυχικού.
Οι μαθητές θέλησαν με τον τρόπο αυτό να εκφράσουν τη σθεναρή αντίδρασή τους σε κάθε μορφή βίας και ακόμα περισσότερο στην οπαδική βία, που είχε ως τραγικό αποτέλεσμα να χαθεί η ζωή του δεκαεννιάχρονου φοιτητή στη Θεσσαλονίκη. Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού έχει άλλωστε θέσει για τη σχολική χρονιά 2021-22 ως βασικό σχέδιο δράσης της εσωτερικής του αξιολόγησης την ενημέρωση μαθητών και εκπαιδευτικών πάνω στις διάφορες μορφές βίας και την με κάθε τρόπο καταπολέμησή της.

Μνημόνιο Συνεργασίας του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού με το Χαμόγελο του Παιδιού

Την Τετάρτη 9 Φεβρουαρίου η Διευθύντρια του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Νέλλη Παππά επισκέφθηκε, συνοδευόμενη από την Θεολόγο κ. Χρύσα Βαβέτση, τα γραφεία του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στην Αγία Παρασκευή. Βασικός σκοπός τη επίσκεψης ήταν να γνωρίσουν από κοντά η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση τα στελέχη του σημαντικού αυτού μη κερδοσκοπικού οργανισμού και τον Πρόεδρό του, κ. Γιαννόπουλο, να ενημερωθούν αναλυτικά για τις πλούσιες δραστηριότητες και τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Χαμόγελου και να υπογράψουν εκ μέρους του Β’ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Μνημόνιο Συνεργασίας με το Χαμόγελο, που προβλέπει την εφαρμογή και διάδοση επωφελών πρακτικών για την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών.
Με την υπογραφή του εν λόγω Μνημονίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού εισέρχεται σε δίκτυο δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων που συνεργάζονται στενά με το Χαμόγελο υπέρ των δικαιωμάτων των παιδιών και εργάζονται εντατικά για την προστασία τους. Η κ. Παππά και η κ. Βαβέτση ξεναγήθηκαν στους καλαίσθητους χώρους του κτηρίου της Αγίας Παρασκευής και εντυπωσιάστηκαν από τη δουλειά που γίνεται εκεί: επιμορφώσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, συντονισμός ενεργειών πανελληνίως, συνεργασίες με Κύπρο και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τηλεφωνικές γραμμές υποστήριξης παιδιών και οικογενειών, ιατρική περίθαλψη, κ.ά.. Η συνεργασία που επισφραγίστηκε με το Μνημόνιο το οποίο συνυπογράφηκε από το σχολείο μας και το Χαμόγελο θα αφορά σε ποικίλες δραστηριότητες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των μαθητών και εμπλοκής τους σε κοινωνικές ενέργειες επωφελείς για τους ίδιους, αλλά και για τα παιδιά που το έχουν ανάγκη.

Οι μαθητές του σχολείου μας συζητούν για τις ελληνοτουρκικές σχέσεις

Ο κ. Άγγελος Συρίγος, αναπληρωτής καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και υφυπουργός Παιδείας επισκέφθηκε την Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού, κατόπιν προσκλήσεως της Διευθύντριας Νέλλης Παππά. Ο κ. Συρίγος επί δύο διδακτικές ώρες μίλησε στους τελειοφοίτους του σχολείου μας, καθώς και στους μαθητές του Ανθρωπιστικού Τμήματος της Β’ λυκείου (τμήμα Π1) στον χώρο του Θεάτρου για ποικίλα θέματα της ειδικότητάς του.

Την ατζέντα διαμόρφωσαν, κατόπιν επιθυμίας του κ. Συρίγου, οι ίδιοι οι μαθητές, που με τις πολλές και ενδιαφέρουσες ερωτήσεις τους ζήτησαν από τον ομιλητή να μάθουν, μεταξύ άλλων πολλών, για τη μακροχρόνια διένεξη Ελλάδας και Τουρκίας, την νοοτροπία του τουρκικού λαού, το πολιτικό καθεστώς στην Τουρκία, παλαιότερα θερμά επεισόδια μεταξύ των δύο χωρών, τον ρόλο των ΗΠΑ και άλλων Δυνάμεων στη ΝΑ Μεσόγειο, κ.ά.. Ο κ. Συρίγος με το μικρόφωνο στο χέρι κινούνταν μεταξύ των μαθητών και απάντησε σε όλες τους τις απορίες, προσφέροντας απλόχερα γνώσεις, ιστορικές πληροφορίες για γνωστά και άγνωστα γεγονότα, προσωπικά βιώματα από τη μακρόχρονη σταδιοδρομία του στη μελέτη των διεθνών σχέσεων. Υπήρξε μία πλούσια και εποικοδομητική συζήτηση για τους μαθητές και μία αξέχαστη εμπειρία για εκείνους και για τους εκπαιδευτικούς που παρακολούθησαν.

Παιδεία και Ιστορική Μνήμη

Διανύουμε μια πολύ πυκνή σε αξιομνημόνευτες ημέρες περίοδο.

Στις 24 Ιανουαρίου εορτάζουμε την Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης, στις 27 Ιανουαρίου τιμούμε την Διεθνή Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα του Ολοκαυτώματος και στις 30 Ιανουαρίου εορτάζουμε τους Τρεις Ιεράρχες (Ιωάννη Χρυσόστομο, Βασίλειο τον Μέγα και Γρηγόριο Ναζιανζηνό), προστάτες των γραμμάτων και των μαθητών.

Το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Ψυχικού τιμά τις σημαντικές αυτές μέρες με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό που έχουν ετοιμάσει εκπαιδευτικοί διαφόρων ειδικοτήτων και που, λόγω των έκτακτων καιρικών φαινομένων, θα επεξεργαστούν μαθητές και εκπαιδευτικοί με την επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία. Παιδεία-εκπαίδευση και ιστορική μνήμη άλλωστε είναι έννοιες αλληλένδετες. Η φροντισμένη εκπαίδευση συντηρεί την ιστορική μνήμη, διδάσκει και ερμηνεύει τα λάθη του παρελθόντος και καλλιεργεί όλες εκείνες τις αξίες που αποτρέπουν από νέα ιστορικά εγκλήματα.

Ελληνογαλλικές σχέσεις και «Το ήξερες ότι…;»

Στη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους (2020-21) ξεκινήσαμε σειρά δραστηριοτήτων για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση υπό το πρίσμα του Γαλλικού Φιλελληνισμού. Λόγω των συνθηκών της πανδημίας, προτάξαμε δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιηθούν-προβληθούν ψηφιακά.
Το τμήμα Α2 της Α’ λυκείου (φετινό Β2) εργάστηκε υπό την καθοδήγηση της καθηγήτριας Πληροφορικής Δήμητρας Ραμπαούνη για να οργανώσει ψηφιακό περιβάλλον στο οποίο θα παρουσιάζονταν εποπτικά ενδιαφέρουσες και εν πολλοίς άγνωστες λεπτομέρειες του Γαλλικού Φιλελληνισμού και των ελληνογαλλικών σχέσεων. Ψηφιακές και έντυπες πηγές μάς προσέφερε η Βιβλιοθηκονόμος της Βιβλιοθήκης των Αρσακείων Ψυχικού Γ. Καβάγια. Με την επιμέλεια της Διευθύντριας του σχολείου και φιλολόγου Νέλλης Παππά, οι μαθητές αφού έστησαν το ψηφιακό περιβάλλον, επέλεξαν 21 πτυχές του θέματος και τις επεξεργάστηκαν.
Είμαστε στην ευχάριστη θέση να παρουσιάζουμε στο ειδικό ιστολόγιο του Β΄ Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού το αποτέλεσμα της πολύμηνης συλλογικής δουλειάς των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της βιβλιοθηκονόμου υπό τον χαρακτηριστικό τίτλο «Το ήξερες ότι…;».
Δείτε εδώ

Εικόνα: Η Αφροδίτη της Μήλου, ένα από τα πιο διάσημα αγάλματα της αρχαιοελληνικής τέχνης και ίσως το σημαντικότερο έκθεμα του Μουσείου του Λούβρου στο Παρίσι, έτσι όπως αποδόθηκε από τις δύο τελειόφοιτες μαθήτριες του Β' Αρσακείου Λυκείου Ψυχικού Ήβη και Αναστασία Παύλου