Εκτύπωση
Οι καθηγήτριες Γαλλικής Γλώσσας των Αρσακείων Σχολείων κ. Αγγελική Γεωργακοπούλου, Όλγα Δασκαλοπούλου, Βασιλική Κοντού, Έρη Λιάκου και Μαίρη Σερβετά συμμετείχαν ως εισηγήτριες στο
9ο Πανελλήνιο και Παγκόσμιο Συνεδρίου για τους καθηγητές Γαλλικής (9e Congrès Panhellénique et International des Professeurs de Français). Το συνέδριο με θέμα «Enseigner la langue et la culture française: construire des ponts socio-humanistes» («Διδάσκοντας τη γαλλική γλώσσα και τη γαλλική κουλτούρα: χτίζοντας κοινωνικοανθρωπιστικές γέφυρες») διεξήχθη στη Σχολή Μωραΐτη από 20 έως 23 Οκτωβρίου 2016 υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας.
Επιστημονική επιτροπή τού συνεδρίου: Πηνελόπη Καλλιαμπέτσου-Κορακά, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Χρήστος Νίκου, αντιπρόεδρος, Σοφοκλής Τσαγκαράκης, γενικός γραμματέας.
Η κ. Δασκαλοπούλου, ακολουθώντας στον 1ο άξονα με θέμα «L’interculturel d’hier à aujourd’hui: de l’intercompréhension à laco-action» («Η διαπολιτισμικότητα από χθες έως σήμερα: από την αλληλοκατανόηση στην από κοινού δράση»), παρουσίασε εισήγηση με τίτλο «Enseigner le français selon une approche actionnelle à caractère interculturel» («Ενσωμάτωση πολιτισμικών στοιχείων στη διδασκαλία τής γαλλικής γλώσσας με βιωματική προσέγγιση»). Με αφορμή τη συμμετοχή μαθητών των Αρσακείων στον διαγωνισμό Γαλλοφωνίας και βασιζόμενη στα χαρακτηριστικά τού ανοικτού σχολείου που είναι οι σύγχρονες μεθοδολογικές και διδακτικές προσεγγίσεις αλλά και τα συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης, η κ. Δασκαλοπούλου πρότεινε μια διδακτική προσέγγιση διαπολιτισμικού χαρακτήρα στο μάθημα τής Γαλλικής Γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση με στόχο την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών αλλά και την αξιοποίηση τού πολιτισμικού κεφαλαίου.
Οι κ. Αγγελική Γεωργακοπούλου, Όλγα Δασκαλοπούλου και Έρη Λιάκου βασίστηκαν στον 2ο άξονα τού συνεδρίου με θέμα «Facteurs de facilitation de la communication/collaboration des apprenants en français» («Παράγοντες διευκόλυνσης τής επικοινωνίας/συνεργασίας των μαθητών στα Γαλλικά») και παρουσίασαν εργαστήριο με τίτλο «Entraide et Solidarité: de la classe de FLE à une société decitoyens sensibilisés» («Αλληλοβοήθεια και αλληλεγγύη: από την τάξη των Γαλλικών σε μια κοινωνία ευαισθητοποιημένων πολιτών»).
Πρόκειται για σχέδιο μαθήματος, το οποίο απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου επιπέδου Β1 με θέμα την αλληλεγγύη και τον σεβασμό στη φύση και στον άνθρωπο. Τα μαθητές ευαισθητοποιούνται στο συγκεκριμένο θέμα μέσα από σειρά δραστηριοτήτων βασισμένων σε βίντεο που είχαν δημιουργήσει το 2011 μαθητές των Αρσακείων για τον διαγωνισμό τής Γαλλοφωνίας κερδίζοντας τότε το 1ο βραβείο. Στη συνέχεια, το θεατρικό παιχνίδι και η δημιουργική γραφή τούς βοηθούν να εκφραστούν, να συλλάβουν ιδέες και να δημιουργήσουν εργαζόμενοι ομαδοσυνεργατικά, ενώ διάφορες δραστηριότητες γραπτού λόγου τούς μαθαίνουν πώς να παρουσιάζουν τις ιδέες τους σε ένα κείμενο με συνοχή. Η διαθεματικότητα των προτεινόμενων ασκήσεων, η χρησιμοποίηση ψηφιακών μέσων και οι ομαδικές εργασίες-projets τού συγκεκριμένου σεναρίου μαθήματος αποσκοπούν στην ενεργοποίηση ποικίλων στρατηγικών μάθησης, στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων κατανόησης και παραγωγής προφορικού και γραπτού λόγου και -κυρίως- στην κινητοποίηση των σημερινών μαθητών και αυριανών υπεύθυνων πολιτών, επειδή «Entre les rives du même et de l’ autre, l’homme est un pont».
Οι κ. Βασιλική Κοντού και Μαίρη Σερβετά συνεργάστηκαν και παρουσίασαν εισήγηση βασισμένες στον 3ο άξονα τού συνεδρίου με θέμα «De la formation linguistique et littéraire des enseignants à la formation psychopédagogique et interculturelle face aux nouveaux besoins» («Από τη γλωσσολογική και λογοτεχνική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μια ψυχοπαιδαγωγική και διαπολιτισμικήεπιμόρφωση απέναντι στις νέες ανάγκες»). Ο τίτλος τής εισήγησής τους ήταν «Participer à un colloque: un nouveau défi pour les apprenants de FLE » («Συμμετοχή σε ένα συνέδριο: μια νέα πρόκληση για τους μαθητές τής Γαλλικής ως ξένης γλώσσας»). Παρουσίασαν την παιδαγωγική και εκπαιδευτική διαδικασία που ακολούθησαν κατά την προετοιμασία των μαθητών για τη συμμετοχή τους στο 5ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο, που έλαβε χώρα στις 16-17 Απριλίου 2016 στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης.
Η κ. Σερβετά παρουσίασε την εργασία που εκπόνησαν οι μαθητές τής τάξης της σε συνεργασία με τους μαθητές τής τάξης τής καθηγήτριας Γαλλικών τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου κ. Μαρίας Λαγουρού με τίτλο «Le voyage du français dans le monde» («Το ταξίδι των Γαλλικών στον κόσμο»).
Η κ. Κοντού παρουσίασε την εργασία των μαθητών της με τίτλο «Un voyage dans les langues de France» («Ένα ταξίδι στις γλώσσες της Γαλλίας»).
Και οι δύο εστίασαν στη βιωματική προσέγγιση τής ξένης γλώσσας, στην επιστημονική μέθοδο εργασίας των μαθητών, στις εγκυκλοπαιδικές γνώσεις αλλά και στις αξίες που αποκτούν οι μαθητές μαθαίνοντας τον σεβασμό στην πολυγλωσσία και την πολυπολιτισμικότητα.
Τις εισηγήσεις παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον οι σύνεδροι τόσο λόγω τής βιωματικής μεθόδου διδασκαλίας αλλά και επειδή για πρώτη φορά μαθητές γυμνασίου συμμετέχουν σε συνέδριο εκπονώντας επιστημονική εργασία στα Γαλλικά και στα Ελληνικά προβάλλοντας μια άλλη διάσταση τής γαλλοφωνίας και των μειονοτικών γλωσσών στη Γαλλία.
Η Σχολική Σύμβουλος τής Γαλλικής κ. Χ. Νάτση και η κ. Madeleine Renouard τού Birkbeck Université de Londres συνεχάρησαν τις καθηγήτριες για την πρωτοβουλία των Αρσακείων Σχολείων για τη διοργάνωση μαθητικών συνεδρίων και εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για τον τρόπο βιωματικής προσέγγιση τής ξένης γλώσσας που θέτει ως απώτερο στόχο την προετοιμασία ευσυνείδητων και υπεύθυνων πολιτών.