Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2023-24, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Εργαστηρίου Ιστορίας & Τέχνης των Αρσακείων - Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης, η Υπηρεσία Πολιτιστικών Προγραμμάτων και Δραστηριοτήτων των Σχολείων της Φ.Ε., οργάνωσε Καλλιτεχνικό Εργαστήριο.
Υπεύθυνη του Εργαστηρίου είναι η αρχαιολόγος της Υπηρεσίας κ. Ερασμία Παπαγεωργίου.
Το Καλλιτεχνικό Εργαστήριο
Αφορμή για τη δημιουργία του Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου αποτέλεσε η συνεργασία με την καθηγήτρια Εικαστικής Αγωγής του Α’ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Σχολείου Εκάλης κ. Μαρίνα Κοράκη. Το εργαστήριο λειτούργησε στον χώρο της Επιγραφικής Συλλογής των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης, ο οποίος διαμορφώθηκε ειδικά για τις ανάγκες του Εργαστηρίου.
Το Καλλιτεχνικό Εργαστήριο λειτουργεί συμπληρωματικά με τα προσφερόμενα εκπαιδευτικά προγράμματα πολιτισμού και έχει στόχο οι μαθητές:
να κατανοήσουν βιωματικά το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού προγράμματος πολιτισμού το οποίο παρακολούθησαν στο Εργαστήριο Ιστορίας & Τέχνης των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης.
να γνωρίσουν μορφές τέχνης του παρελθόντος, χρησιμοποιώντας τεχνικές οι οποίες προσιδιάζουν τις πρωτότυπες, προσαρμοσμένες στις δυνατότητες κάθε ηλικίας.
Μαθητές Δημοτικού γράφουν στη… Γραμμική Β!
Τον Μάιο 2024, οι μαθητές των τμημάτων Γ’1 και Γ’2 του Α’ Αρσακείου-Τοσιτσείου Δημοτικού Σχολείου Εκάλης παρακολούθησαν, με την υπεύθυνη της Εικαστικής Αγωγής κ. Μαρίνα Κοράκη, στο πλαίσιο του μαθήματος των Καλλιτεχνικών, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πολιτισμού με τίτλο «Η ιστορία της γραφής». Το θέμα παρουσιάστηκε από την εικαστική του πλευρά, με ποιον τρόπο δηλαδή, ήδη από την εποχή των σπηλαίων, στην προσπάθειά τους να διαιωνίσουν τις γνώσεις τους στις επόμενες γενεές, οι άνθρωποι ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν σύμβολα τα οποία απέδιδαν αντικείμενα ή έννοιες και πώς τα σύμβολα αυτά άρχισαν να συνδέονται με φωνές και κατέληξαν στη σύνθεση συλλαβαρίων και αλφαβήτων, όπως τα γνωρίζουμε σήμερα. Παρακολούθησαν στην πράξη την εξέλιξη της ελληνικής γραφής, επεξεργαζόμενοι τα εκθέματα της Επιγραφικής Συλλογής των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης, ενώ συνειδητοποίησαν ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αρχαίων κειμένων, τα οποία σώζονται σήμερα, αποτυπώνονται πάνω σε πέτρα ή πηλό. Στη συνέχεια, οι μαθητές έγραψαν το όνομά τους στο σύγχρονο ελληνικό αλφάβητο και αφού συμβουλεύθηκαν ειδικούς πίνακες, το μετέγραψαν αρχικά σε ένα πρώιμο αττικό αλφάβητο και στη συνέχεια στη συλλαβογράμματη γραφή που ονομάζουμε Γραμμική Β. Στο τέλος, χάραξαν σε πήλινες πινακίδες το όνομά τους στις τρεις αυτές γραφές, ενώ διακόσμησαν ελεύθερα τον χώρο που έμεινε κενός, χαράσσοντας τυχαία σύμβολα της Γραμμικής Β που τους έκαναν εντύπωση, συγκεκριμένες λέξεις τις οποίες μετέγραψαν στην Γραμμική Β, λέξεις ή φράσεις τις οποίες αντέγραψαν από τις επιγραφές που βρίσκονταν γύρω τους. Έδειξαν τέτοιο ενδιαφέρον για την μεταγραφή στην Γραμμική Β, ώστε την τελευταία ημέρα του σχολικού έτους, μαζί με τις πινακίδες τους, πήραν και αναλυτικές οδηγίες με παραδείγματα, ώστε να εξασκηθούν περισσότερο στην Γραμμική Β το καλοκαίρι, εφόσον το επιθυμούν.