Ο Ηρόδοτος θεωρούσε το ταξίδι ως ευκαιρία μάθησης. Και πράγματι έτσι είναι. Το αποδεικνύουν και τα ευρωπαϊκά προγράμματα Erasmus+, που υλοποιούνται με τη συγχρηματοδότηση τής Ε.Ε. και την επίβλεψη τού ΙΚΥ και δεν περιορίζονται μόνο στους μαθητές, αλλά δίνουν και στους εκπαιδευτικούς την ευκαιρία να επισκεφθούν σχολεία στο εξωτερικό μέσω τού θεσμού τής επιτόπιας παρακολούθησης εργασίας. Πρόκειται για το λεγόμενο job shadowing.
Σε ένα τέτοιο πρόγραμμα συμμετείχαν και πέντε εκπαιδευτικοί τού Α΄ Αρσακείου-Τοσιτσείου Λυκείου Εκάλης τον Απρίλιο και τον Μάιο τού 2022. Ο διευθυντής κ. Ι. Βακαλόπουλος και οι καθηγητές κ. Μ. Ζαμπέλη, Μ. Καπετανής, Ε. Φραγκουλοπούλου και Α. Κυριακόπουλος μετέβησαν στα σχολεία RSG ‘t Rijks (Bergen-op-Zoom, Ολλανδία) και Sandnes Videregående skole (Sandnes, Νορβηγία), δείτε εδώ.
Με τα σχολεία αυτά το Α΄ Λύκειο υλοποιεί ανταλλαγές εδώ και χρόνια και έχει φιλοξενήσει δικούς τους επισκέπτες-παρατηρητές καθηγητές (που διδάχθηκαν τις καλές πρακτικές και καινοτόμες ιδέες των Αρσακείων), ενώ αναμένει να υποδεχθεί και άλλους.
Οι Έλληνες καθηγητές συμμετείχαν σε ημερήσιο πρόγραμμα μαθημάτων, εργαστηρίων και συναντήσεων με τους Ολλανδούς και τους Νορβηγούς συναδέλφους τους, τους διευθυντές των σχολείων και φορείς τής τοπικής αυτοδιοίκησης. Έτσι, μελέτησαν την οργάνωση και τη διοίκηση των ξένων σχολείων και είδαν από κοντά την εφαρμογή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και των διδακτικών μεθόδων που εφαρμόζονται στην Ολλανδία και τη Νορβηγία.
Οι κ. Βακαλόπουλος και Καπετανής είχαν τη χαρά να βρεθούν για λίγο σε ένα σχολείο όπου δεν χτυπά το κουδούνι και δεν υπάρχει περίφραξη, όπου η αυτοπειθαρχία και η όρεξη για μάθηση κυριαρχούν, όπου το μαθητικό συμβούλιο αναλαμβάνει θετικές πρωτοβουλίες για δράσεις, όπου οι δημοτικές αρχές δίνουν τον λόγο στους νέους και ακούν τις προτάσεις τους. Και όλα αυτά μέσα σε ένα περιβάλλον όπου η φυσική ομορφιά συναγωνίζεται την ευγένεια των κατοίκων.
Oι κ. Ζαμπέλη, Φραγκουλοπούλου και Κυριακόπουλος είδαν στο (δημόσιο) ολλανδικό σχολείο που έχει αξιολογηθεί ως εξαιρετικό (πρότυπο σχολείο) να παίρνει σάρκα και οστά ο θεσμός τού μέντορα τού μαθητή, η συμβουλευτική για την βελτίωση τής στάσης του απέναντι στη μάθηση και για την ανακάλυψη των δυνατοτήτων του, η χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών ως εργαλείου μάθησης, η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας και η μάθηση μέσα από την ανάθεση εργασιών, η έρευνα και η υλοποίηση προϊόντων σε συνεργασία με τη δημοτική αρχή και τις τοπικές εταιρείες, η χρήση πλατφόρμας ενημέρωσης των γονέων, αλλά και η τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πάνελ για την ενεργειακή αυτονομία τού σχολείου και τη μείωση τού ενεργειακού αποτυπώματος.
Η ζεστή υποδοχή και φιλοξενία από τους οικοδεσπότες, η επαφή με καινοτόμες πρακτικές και η γνωριμία με την κουλτούρα και το σχολικό κλίμα τού ολλανδικού και τού νορβηγικού σχολείου επιβεβαίωσαν για μία ακόμη φορά την αξία των ευρωπαϊκών προγραμμάτων για την επιμόρφωση, την επαγγελματική ανανέωση και την προσωπική ανάπτυξη των συμμετεχόντων.
Στόχος τής Ε.Ε. είναι να συντελέσει στη δημιουργία μιας μεγάλης πανευρωπαϊκής εκπαιδευτικής οικογένειας και να θέσει τα θεμέλια για μακροπρόθεσμη συνεργασία μεταξύ των σχολείων που υλοποιούν μαθητικές ανταλλαγές, ενδιαφέρονται για καλές πρακτικές που μπορούν να μάθουν και να εφαρμόσουν και καλλιεργούν δεσμούς φιλίας μεταξύ των καθηγητών και των μαθητών τους, οδεύοντας ταυτόχρονα στην πρόοδο και την ειρηνική συμβίωση.
https://arsakeio.gr/gr/ekali/ekali-high-school-a/ta-nea-mas/teachers-news/46630-taxidevo-mathaino#sigProId199b1bd52a