Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, διοργάνωσε από τις 22 έως τις 30 Νοεμβρίου έναν κύκλο ομιλιών με διακεκριμένες προσωπικότητες και έκθεση ζωγραφικής με μαθητικές εργασίες.
Το θέμα των εκδηλώσεων ήταν: «Ελληνική Επανάσταση: Η Παλιγγενεσία του Ελληνικού Έθνους» και σκοπός τους η προσέγγιση των ιδεολογικών, πολιτικών, πολιτειακών και στρατιωτικών πτυχών της Ελληνικής Επανάστασης από τους μαθητές, καθώς και η κατανόηση της σημασίας αυτών για τη σύγχρονη Ελλάδα. Στους μαθητές μας μίλησαν: Γεώργιος Μπαμπινιώτης («Ο ρόλος της πνευματικής αφύπνισης στην επανάσταση τού 1821»), Ευάνθης Χατζηβασιλείου («Το ελληνικό κράτος: 200 χρόνια»), Λάμπρος Λιάβας («Θέλει ἀρετήν καὶ τόλμην το… τραγούδι! Ο ρόλος και η σημασία της μουσικής στον Αγώνα του 1821»), Μαρία Ευθυμίου («Ιδεολογικές και πολιτικές τομές της Επανάστασης του 1821»), Ευριπίδης Γαραντούδης («Η Επανάσταση στην ελληνική ποίηση του 19ου και 20ού αιώνα»), Roderick Beaton («Το ’21 και ο ευρωπαϊκός φιλελληνισμός»), Γιώργος Κόρδης («Το λερωμένο λευκό: Ζωγραφίζοντας για το ’21»).
Οι ομιλίες έχουν βιντεοσκοπηθεί και είναι προσβάσιμες από όλους στον ιστότοπο της Στοάς του Βιβλίου.
Ακολουθεί σύνοψη των ομιλιών μέσα από τις σημειώσεις που κράτησαν μαθητές του Αρσακείου Πατρών: Η έναρξη των ομιλιών έγινε από τον καθηγητή και Πρόεδρο τής Φ.Ε. κ. Γεώργιο Μπαμπινιώτη, ο οποίος στην ομιλία του εστίασε στα εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα, στην προσφορά των Μεγάλων Διδασκάλων τού Γένους και στο κίνημα τού Διαφωτισμού, τονίζοντας πως η Επανάσταση υπήρξε προϊόν πνευματικής ζύμωσης. Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν για τους μαθητές μας η αναφορά τού κ. Μπαμπινιώτη στον Απόστολο Αρσάκη και στην ιστορία των Σχολείων μας, υπενθυμίζοντας σε όλους μας πως μέλη τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας συνδέονται με την εθνική μας Παλιγγενεσία. Ο καθηγητής κ. Ευάνθης Χατζηβασιλείου στην ομιλία του αναφέρθηκε στην πολυεπίπεδη κοινωνική και πολιτική σημασία τής Ελληνικής Επανάστασης, υπογραμμίζοντας εμφατικά ότι δεν ήταν μόνον ένα ελληνικό ή βαλκανικό επεισόδιο, αλλά ένα τεράστιο διεθνές γεγονός, που φέρει την οικουμενικότητα των αξιών και των ιδεών τής εποχής εκείνης. Μετά από μια αναδρομή στα 200 χρόνια αναφερόμενος σε πρόσωπα και γεγονότα, που άφησαν το αποτύπωμά τους στην ιστορία μας, έκλεισε την ομιλία του υπογραμμίζοντας πως σε αυτή την ιστορική ροή οι στόχοι έχουν τεθεί και με κάθε τρόπο εμείς οφείλουμε να πετύχουμε. Ο καθηγητής κ. Λάμπρος Λιάβας στην ομιλία του επεσήμανε την σημασία τής μουσικής στον Αγώνα τού 1821, καθώς την περίοδο τής Εθνεγερσίας πολλά από τα ιστορικά τραγούδια λειτούργησαν ως σύμβολα τοπικής ταυτότητας, σημεία αναφοράς για την ιδεολογία και τη συλλογική μνήμη. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στον "Θούριο" τού Ρήγα, που αποτελεί το σημαντικότερο επαναστατικό τραγούδι τού Ελληνισμού, αλλά και στα κλέφτικα τραγούδια. Ο κ. Λιάβας ανέφερε πως "έχουμε πολλά να αναστοχαστούμε, να εμπνευστούμε και να αναδημιουργήσουμε με αφετηρία τη θεματολογία, το ιδεολογικό και το συναισθηματικό περιεχόμενο τού ιστορικού τραγουδιού". Η κ. Μαρία Ευθυμίου, καθηγήτρια Νεότερης Ιστορίας (Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, ΕΚΠΑ) στην ομιλία της με θέμα: «Ιδεολογικές και πολιτικές τομές τής Επανάστασης τού 1821» αναφέρθηκε στους παράγοντες που συνέβαλαν στην Ελληνική Επανάσταση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην συμβολή τού ελληνικού ναυτικού στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα. Επιπλέον, επεσήμανε τη σημασία τής ιδεολογικής και πολιτικής οργάνωσης των Ελλήνων μετά την Επανάσταση, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στις εθνοσυνελεύσεις και στα χαρακτηριστικά των πρώτων Ελληνικών Συνταγμάτων, τα οποία ήταν εμπνευσμένα από την Αμερικανική και, κυρίως, τη Γαλλική Επανάσταση.Ο κ. Ευριπίδης Γαραντούδης, καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας (Τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ) στην ομιλία του με θέμα: «Η Επανάσταση στην ελληνική ποίηση τού 19ου και 20ού αιώνα» αναφέρθηκε, κυρίως, στην ποιητική παραγωγή τής περιόδου τής Επανάστασης. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ποίηση των Φαναριωτών, οι οποίοι είχαν ως στόχο να ενισχύσουν τον απελευθερωτικό αγώνα των ομοεθνών τους. Όσον αφορά στη μετεπαναστατική ποίηση ο κ. Γαραντούδης εστίασε αφενός στα ποιήματα που γράφτηκαν εμπνευσμένα από την Μεγάλη Ιδέα και αφετέρου στα ποιήματα που στόχο τους είχαν, μέσω μιας αναδρομής στο ένδοξο παρελθόν, να εκφράσουν παραστατικά την έκπτωση τού ιδανικού στον σύγχρονό τους ελληνικό πολιτικοκοινωνικό βίο, τον οποίο και παρουσίαζαν ως ανάξιο τού λαμπρού παρελθόντος τής Επανάστασης και των υψηλών αξιών της. Ο κ. Roderick Beaton, ομότιμος καθηγητής στην "Έδρα Κοραή" Νεότερης Ελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, Γλώσσας και Φιλολογίας (King's College London) στην ομιλία του με θέμα: «Το '21 και ο ευρωπαϊκός Φιλελληνισμός» αναφέρθηκε στη σημασία τού διεθνούς κινήματος τού Φιλελληνισμού για την έκβαση τού Αγώνα. Αναφερόμενος στο γεγονός ότι καμία ευρωπαϊκή κυβέρνηση δεν δεχόταν να ασχοληθεί με τους εξεγερμένους, εξήρε τον ρόλο των εθελοντών Φιλελλήνων που ήρθαν στην Ελλάδα, για να βοηθήσουν τον Αγώνα, γεγονός που οδήγησε και στον επηρεασμό τής κοινής γνώμης στις πατρίδες τους. Επιπλέον ο κ, Beaton αναφέρθηκε στις φιλελληνικές δραστηριότητες στο εξωτερικό, οι οποίες συνέβαλαν στην διεθνοποίηση τού ελληνικού Αγώνα, με την εμπλοκή των Μεγάλων Ναυτικών Δυνάμεων τής εποχής, τής Μεγάλης Βρετανίας, τής Γαλλίας και τής Ρωσίας.
Ο διακεκριμένος ζωγράφος κ. Γιώργος Κόρδης στα εγκαίνια τής έκθεσης "Το Λερωμένο Λευκό", με έκδηλη τη συγκίνησή του μοιράστηκε μαζί μας τις σκέψεις και τα συναισθήματά του κατά την διάρκεια τής καλλιτεχνικής του δραστηριότητας στη σύνθεση των δεκαεννέα Έργων των Ηρώων, αποτίοντας φόρο τιμής στους Αγωνιστές τού 1821. Αναφέρθηκε στον τίτλο που επέλεξε, στην ιδέα πάνω στην οποία στηρίχτηκε ενστικτωδώς η τεχνοτροπία των δεκαεννέα έργων, με τους ήρωες να εικονίζονται "εξαγιασμένοι για τον δίκαιο αγώνα τους ενάντια στο σκοτάδι των εξουσιαστών τυράννων, αλλά να ζωγραφίζονται με τσαλακωμένα φωτοστέφανα μέσα «σε αγγελικό και μαύρο φως», κάποιοι ως Άγγελοι φωτός που φέρουν, ευαγγελίζονται το μήνυμα της ελευθερίας. Άλλοι, ως Άγιοι". Το αποτέλεσμα, σημείωσε ο Γιώργος Κόρδης, ήταν δυνατό, είχε ένταση και σκληράδα, είχε έναν ιδιόμορφο εξπρεσιονισμό.Εμείς σημειώνουμε πως βλέποντας το έργο του μπορούμε να νιώσουμε την συναισθηματική ένταση με την οποία έχει βιωθεί από τον ίδιο τον καλλιτέχνη!
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της έκθεσης πατώντας εδώ.