Η εξέλιξη της τεχνολογίας σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστο τον τομέα της Εκπαίδευσης. Μία από τις τεχνολογίες η οποία έχει εισαχθεί στα σχολεία όλων των προηγμένων χωρών είναι η τρισδιάστατη ψηφιακή εκτύπωση.
Η χρήση τρισδιάστατων ψηφιακών μοντέλων για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών εφαρμογών προσφέρει τόσο στους μαθητές όσο και στους εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα:
- να οπτικοποιήσουν τα αντικείμενα της μελέτης τους,
- να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους,
- να εμπλουτίσουν τη φαντασία τους,
- να παραγάγουν καινοτόμες ιδέες και, το κυριότερο,
- να προσεγγίσουν τη γνώση μέσα από την αντίληψη της έρευνας.
Τα Αρσάκεια Σχολεία παρακολουθώντας στενά τις διεθνείς έρευνες στην εκπαίδευση, εισήγαγαν σε πειραματικό επίπεδο τη χρήση τρισδιάστατων ψηφιακών εκτυπωτών. Σύμφωνα με τη Σοφία Σταθοπούλου, Συντονίστρια Θετικών Επιστημών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στα Αρσάκεια Σχολεία, η εισαγωγή του τρισδιάστατου ψηφιακού σχεδιασμού και της τρισδιάστατης ψηφιακής εκτύπωσης τόσο στην Πρωτοβάθμια όσο και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση έχει τους εξής στόχους:
- Να δημιουργήσουμε μαθησιακό ενθουσιασμό, αφού οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν τα έργα τους από το στάδιο του ψηφιακού μοντέλου έως την πραγματική υλοποίηση του μοντέλου αυτού. Η τρισδιάστατη ψηφιακή εκτύπωση παρέχει στα παιδιά καλύτερη κατανόηση της διαδικασίας ψηφιακού σχεδιασμού, καθώς αποκτούν πρακτική εμπειρία από τη σύλληψη μιας ιδέας έως την τρισδιάστατη αναπαράστασή της. Η τρισδιάστατη ψηφιακή εκτύπωση φέρνει τον κόσμο της θεωρίας στον υλικό κόσμο, όπου οι μαθητές μπορούν να δουν και να αγγίξουν, ανοίγοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο νέες δυνατότητες για μάθηση.
- Να ενθαρρύνουμε τους μαθητές να γίνουν ενεργοί ερευνητές αντί να είναι παθητικοί δέκτες πληροφοριών. Παράλληλα, να τους παράσχουμε πρόσβαση σε γνώσεις που προηγουμένως δεν ήταν διαθέσιμες. Ένα οπτικό περιβάλλον μάθησης βελτιώνει την κατανόησή τους για τον κόσμο, καθώς είναι σε θέση να αγγίξουν και να δουν τα έργα τους.
- Να σχεδιάσουμε πρωτότυπες διαθεματικές διδακτικές προσεγγίσεις, οι οποίες να δημιουργούν περιβάλλοντα συνεργασίας, διαλόγου, πειραματισμού, ελέγχου υποθέσεων και να στοχεύουν σε ένα κόσμο ο οποίος θα συνδέει το σχολείο με την κοινωνία σε πραγματικό χρόνο.
Τρισδιάστατοι εκτυπωτές αξιοποιούνται σήμερα στα Αρσάκεια Ψυχικού, Εκάλης, Ιωαννίνων και Πατρών.
Διαβάστε εντυπώσεις μαθητών από την εμπειρία τους στον τρισδιάστατο ψηφιακό σχεδιασμό και την τρισδιάστατη ψηφιακή εκτύπωση: https://tinyurl.com/4ta9pe6c