e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Οι μαθητές  τής Α΄τάξης τού Αρσακείου Λυκείου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο τού μαθήματος τής Πολιτικής Παιδείας, όπου διερευνάται η συμμετοχή τού πολίτη από τον Δήμο μέχρι την παγκόσμια κοινότητα, αρχικά επισκέφθηκαν το Ίδρυμα Μελετών Χερσονήσου τού Αίμου και συζήτησαν με την δρα Π.Νάσκου-Περράκη, καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου, υπεύθυνη τής UNESCO, η οποία τους ενημέρωσε για τη δράση των υπερεθνικών οργανισμών, για τη σημερινή πραγματικότητα στη Νοτιοανατολική Eυρώπη και τη συνεργασία με τη διεθνή και τη βαλκανική επιστημονική κοινότητα.
Στο IMXA λειτουργεί επίσης η μοναδική στην Ελλάδα εξειδικευμένη σε βαλκανικά θέματα και πλήρως μηχανογραφημένη βιβλιοθήκη, που διαθέτει περισσότερους από 25.000 τίτλους και 700 τίτλους περιοδικών εκδόσεων.
Οι μαθητές εξέφρασαν απορίες και προβληματισμούς αναφορικά με τις σχέσεις τής Ελλάδας με τις γείτονες χώρες, παρακινούμενοι και από την πρόσφατη διεθνή ειδησεογραφία.
Η πολιτιστική εξόρμηση συνεχίστηκε με ξενάγηση σε μνημεία στο κέντρο τής Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο τού προγράμματος τής Εικονικής Επιχείρησης, οι μαθητές  τού Α΄1, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει την επιχείρηση «THESSeeker- θεματικές και πολιτισμικές ξεναγήσεις», ξενάγησαν τους μαθητές τού Α΄2 σε κομβικά σημεία τού ιστορικού κέντρου τα οποία συνέδεσαν με επαγγέλματα τού παρελθόντος.
Τους μαθητές  συνόδευσαν οι οικονομολόγοι κ. Αναστασία Πιλωνά και Μαρία-Αμαλία Βέργουλα και η πληροφορικός κ. Ολυμπία Σφυρίδου.
Η διδακτική επίσκεψη των τάξεων τής Β΄ και Γ΄ Λυκείου συσχετίστηκε και με την 27η Ιανουαρίου που έχει καθιερωθεί ως Διεθνής Ημέρα Μνήμης για τα θύματα τού Ολοκαυτώματος.
Έτσι οι μαθητές  τής Β΄ Λυκείου ξεναγήθηκαν στην έκθεση «Διαιρεμένες μνήμες 1940-1950. Η απόσταση ανάμεσα στην ιστορία και το βίωμα», που φιλοξενείται στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στον χώρο τής ΔΕΘ,  με τη συνεργασία τού Goethe-Institut, τού Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης, τού Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και τού Deutsches Historisches Museum τού Βερολίνου, ενώ οι μαθητές τής Γ΄ Λυκείου επισκέφθηκαν το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης.
Στην έκθεση τού ΜΜΣΤ ξεδιπλώνονται και αποκαλύπτονται μέσα από τα εκθέματα η κήρυξη τού Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και η συμμετοχή τής Ελλάδας σε αυτόν το 1940, η εποποιία τού ’40 και τα μαρτυρικά χρόνια τής Κατοχής, οι απώλειες, οι καταστροφές, αλλά και η ηρωική αντίσταση μαζί με την τραυματική εμπειρία του Εμφυλίου ως το 1950.
Ανάμεσά τους, παρουσιάζονται ανέκδοτα ιστορικά τεκμήρια που φέρνει στο φως το Εβραϊκό Μουσείο, για να διηγηθεί την πορεία τού εβραϊκού πληθυσμού στη Θεσσαλονίκη.
Κάθε ένα από τα εκθέματα απέδιδε την προσωπική μνήμη και την άποψη τού δημιουργού ή τού κατόχου του. Έτσι ξεδιπλώθηκε μια πολιτιστική και κοινωνική πραγματικότητα μέσα από ανεξίτηλα βιώματα και βασανιστικούς προβληματισμούς συγκεκριμένων ανθρώπων σε αντίθεση με την αφηρημένη και πολλές φορές τυποποιημένη αφήγηση ιστορικών περιστατικών.
Τους μαθητές τής Β΄ Λυκείου συνόδευσαν οι φιλόλογοι κ. Αντωνία Βουλγαράκη και Βασιλική Δεμίρη και ο βιολόγος Αλέξης Κοκκάλου.
Αντίστοιχη ήταν η εμπειρία των μαθητών τής Γ΄ Λυκείου που, συνοδευόμενοι από τις φιλολόγους κ. Ιφιγένεια Αναγνώστου και Γεωργία Νάνου και τον μαθηματικό κ. Αλβέρτο Άντζελ, ξεναγήθηκαν στο Εβραϊκό Μουσείο.
Η επίσκεψη αυτή στάθηκε αφορμή να αντιληφθούν πόσο επηρέασε τη σύνθεση τού πληθυσμού τής πόλης μας ο ερχομός των Εβραίων τής Ισπανίας τον 15ο-16ο αιώνα ή αντίστοιχα η φυγή και η σχεδόν ολοκληρωτική καταστροφή τους κατά τη γερμανική Κατοχή και το Ολοκαύτωμα.
Ιδιαίτερη εντύπωση και συγκίνηση προκάλεσε στους μαθητές η στήλη στο ισόγειο τού κτηρίου με τα ονόματα των 25.000 Εβραίων-θυμάτων τού Ολοκαυτώματος και κυρίως η συνειδητοποίηση ότι αναγράφονταν μόνο οι μισοί από τους συνολικά 50.000 Θεσσαλονικείς Εβραίους που εξολοθρεύτηκαν στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης και τα κρεματόρια.
Φεύγοντας, ήταν διάχυτη η συγκίνηση, ο έντονος ο προβληματισμός και η αγωνία ο κόσμος να μη ζήσει ποτέ ξανά παρόμοιες καταστάσεις, αγωνία ιδιαίτερα έντονη στις κρίσιμες εποχές που διανύουμε.
Ελπίζουμε πως καλλιεργώντας μέσα από τις διδακτικές μας επισκέψειςτην ιστορική μνήμη και εμβαθύνοντας τη γνώση και την ευαισθησία τους οι νέοι άνθρωποι θα είναι εκείνοι που θα αποτρέψουν την επανάληψη τέτοιων θηριωδιών...
Περισσότερες λεπτομέρειες στις σχετικές αναρτήσεις στις σελίδες:
http://arsakeiolykeiothess.blogspot.gr/2017/02/blog-post_4.html
http://arsakeiolykeiothess.blogspot.gr/2017/02/blog-post_57.html
http://arsakeiolykeiothess.blogspot.gr/2017/02/blog-post_4.html