e-arsakeio


Books' archway


ep en


harvard




Το Αρσάκειο Δημοτικό Θεσσαλονίκης αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τα οποία στις μέρες μας εξακολουθούν να καταπατώνται σε πολλές χώρες τού κόσμου, συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εκπαίδευση για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη συλλογική ενδυνάμωση», χρησιμοποιώντας ως μέσο ντοκιμαντέρ που στόχο είχε οι μαθητές να γνωρίσουν τη σημασία τους. Στο πρόγραμμα, που διήρκεσε τέσσερεις μήνες (από τον Νοέμβριο 2016 μέχρι και τον Φεβρουάριο 2017), συμμετείχαν οι μαθητές των Β΄, Γ΄, Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων. Πιο αναλυτικά:
Στο πλαίσιο τού προγράμματος οι μαθητές τής Β΄ τάξης πραγματεύτηκαν τη θεματική τής διαφορετικότητας. Αρχικά οι μαθητές μετείχαν σε βιωματικό εργαστήριο στον χώρο τού Σχολείου. Η συνάντηση αυτή βοήθησε τα παιδιά, μέσα και από συζητήσεις που έγιναν στην τάξη, να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Στη συνέχεια οι μαθητές διάβασαν και επεξεργάστηκαν τα βιβλία «Το αόρατο αγόρι» τής Trudy Ludwig και «Ιζαντόρα Ντακ» τής Στέλλας Μιχαηλίδου. Στόχος ήταν να αναγνωρίσουν τα δικαιώματά τους, να κατανοήσουν την έννοια τού διαφορετικού, καθώς και να ευαισθητοποιηθούν στο θέμα τής αποδοχής τού διαφορετικού.
Οι μαθητές τής Γ΄ τάξης συμμετείχαν σε δίωρη βιωματική συνάντηση με θέμα τη διαφορετικότητα. Σκοπός τού προγράμματος ήταν, μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες, προβολή ντοκιμαντέρ και συζήτηση, οι μικροί μαθητές να προβληματιστούν, να διαμορφώσουν κριτική σκέψη και να προτείνουν τρόπους δράσης, ώστε να διασφαλίζεται το δικαίωμα κάθε ανθρώπου στη διαφορετικότητα.
Οι μαθητές τής Δ΄ τάξης παρακολούθησαν ένα βιωματικό εργαστήριο σε κάθε τμήμα. Το εργαστήριο διήρκεσε 3 διδακτικές ώρες και περιελάμβανε βιωματικές δραστηριότητες καθώς και προβολή ντοκιμαντέρ. Η θεματική με την οποία ασχολήθηκαν τα παιδιά αφορούσε στον σχολικό εκφοβισμό και εντάσσεται στο πρόγραμμα Αγωγής Υγείας με θέμα «Ασφάλεια στο διαδίκτυο» που εκπονούν τη φετινή χρονιά. Στην επόμενη φάση οι μαθητές παρακολούθησαν ένα ντοκιμαντέρ για τη σχολική βία με μαρτυρίες παιδιών τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Αφού σχολίασαν τα περιστατικά, κατέθεσαν δικές τους προσωπικές μαρτυρίες. Έμαθαν διαδραστικά, άκουσαν ενεργητικά, συμμετείχαν συλλογικά και ένιωσαν μεγαλύτερη ασφάλεια στον χώρο τού Σχολείου. Μέσα από το εργαστήριο προωθήθηκε η σημασία τού σεβασμού τού αλλου, τής ανθρώπινης αξιοπρέπειας, τής αλληλεγγύης και τής κριτικής στάσης.
Οι μαθητές τής Ε΄ τάξης συμμετείχαν σε τρία βιωματικά εργαστήρια τριών ωρών. Στην πρώτη συνάντηση ασχολήθηκαν με τα ανθρώπινα δικαιώματα εστιάζοντας στις κοινωνικές ανισότητες και στις ίσες ευκαιρίες. Τα παιδιά, συμμετέχοντας σε κυνήγι θησαυρού, αναγνώρισαν και διαχώρισαν τα δικαιώματα, τις ανάγκες και τις επιθυμίες των ανθρώπων. Μέσα από παιχνίδι ρόλων που είχαν σχέση με το ντοκιμαντέρ, διαπίστωσαν ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι τις ίδιες δυνατότητες και ίσες ευκαιρίες να καταφέρουν αυτό που θέλουν. Στη δεύτερη συνάντηση ασχολήθηκαν με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, δίνοντας έμφαση στα στερεότυπα και στην πολυπολιτισμική συνύπαρξη. Οι μαθητές παρακολούθησαν αποσπάσματα από τέσσερα ντοκιμαντέρ και, χωρισμένοι σε ομάδες, διαπίστωσαν πώς άνθρωποι από διαφορετικούς πολιτισμούς που ζουν σε μια κοινωνία μπορούν να συνυπάρξουν και να συνεργαστούν θέλοντας να επιτύχουν το καλύτερο δυνατό. Στην τρίτη συνάντηση ασχολήθηκαν με την ιδιότητα τού πολίτη εστιάζοντας στην ομαδική διαβούλευση ως μέσο επίλυσης συγκρούσεων και στην ενεργό δράση.
Στο πλαίσιο τού πολιτιστικού τους προγράμματος «Εσύ όπως κι εγώ», οι μαθητές τής Στ΄ τάξης πραγματοποιούν ποικίλες δράσεις καθ' όλη τη διάρκεια τής χρονιάς σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και την ιδιότητα τού πολίτη. Στο α΄ τρίμηνο τα παιδιά ασχολήθηκαν με τα ανθρώπινα δικαιώματα και τα δικαιώματα τού παιδιού. Η πρώτη επαφή με το θέμα έγινε αρχικά με ειδικό οπτικοακουστικό υλικό για την ιστορία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και με παρουσίαση τής οικουμενικής διακήρυξης των δικαιωμάτων μέσα από βίντεο.
Έπειτα συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το ντοκιμαντέρ ως μέσο για την εκπαίδευση για τα ανθρώπινα δικαιώματα και τη συλλογική ενδυνάμωση», που έχει σκοπό την προώθηση τού σεβασμού τού άλλου, τής ανθρώπινης αξιοπρέπειας, τής αλληλεγγύης και τής κριτικής ανθρωπιστικής στάσης. Τα παιδιά παρακολούθησαν σχετικό ντοκιμαντέρ και έπειτα, μέσα από βιωματικές δραστηριότητες και παιχνίδι ρόλων, αναγνώρισαν τα ανθρώπινα δικαιώματα, διαπίστωσαν ότι δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι ίδιες δυνατότητες και ίσες ευκαιρίες να καταφέρουν αυτό που θέλουν και κλήθηκαν να συζητήσουν και να προτείνουν μια πιο δίκαιη κατανομή των ευκαιριών και εφαρμογή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων για κάθε άνθρωπο στον πλανήτη.
Ακόμη, τα παιδιά προσέγγισαν το θέμα μέσα από τη λογοτεχνία. Αρχικά διάβασαν «Τα γενέθλια» τής Ζωρζ Σαρή και επεξεργάστηκαν ομαδικά το βιβλίο, δίνοντας βαρύτητα στην καταπάτηση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο πλαίσιο φασιστικών καθεστώτων. Τέλος, διάβασαν «Το κρυμμένο εργοστάσιο παιχνιδιών» τής Βησσαρίας Ζορμπά-Ραμμοπούλου, προσεγγίζοντας μέσα από αυτό, με ομαδικές εργασίες, την παιδική εργασία και τα δικαιώματα των παιδιών.