Στο πλαίσιο τού σχεδίου δράσης «Ιστορικές διαδρομές» και με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο, την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2024, οι μαθητές και μαθήτριες τών τμημάτων Γ΄β και Γ΄δ τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού, με πρωτοβουλία τής φιλολόγου κ. Μαρίας Σκούρτη, βρέθηκαν στον φιλόξενο χώρο τής βιβλιοθήκης τού Σχολείου μας, για να παρακολουθήσουν την παρουσίαση τού κ. Παναγιώτη Μηλιώνη σχετικά με το θλιβερό αυτό γεγονός τής σύγχρονης ιστορίας.
Συγκεκριμένα, ο κ. Μηλιώνης, δρ και μέλος Επιστημονικού Διδακτικού Προσωπικού τού Πανεπιστημίου Αιγαίου, συνεργάτης τού τμήματος Ιστορίας τού Ιόνιου Πανεπιστημίου και μέλος τής Ελληνικής Ένωσης Ιστορικών, συζήτησε με τούς μαθητές την εμπειρία του από την εκπόνηση τής διδακτορικής του διατριβής με τίτλο «Ιστορικό τραύμα και προφορική ιστορία. Η διερεύνηση τού ζητήματος τών αγνοουμένων τής Κύπρου μέσα από μαρτυρίες οικογενειακών ομάδων, πολιτών και ΜΚΟ».
Στόχος τής δραστηριότητας ήταν να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά να εκφράσουν τις απορίες για αυτό το άγνωστο εν πολλοίς γεγονός τού πρόσφατου ιστορικού μας παρελθόντος, να μοιραστούν με τούς συμμαθητές τους σχετικές οικογενειακές ιστορίες και να εξοικειωθούν με τον μέχρι πρότινος άγνωστο στους πολλούς κλάδο τής προφορικής ιστορίας, ο οποίος, ωστόσο, κερδίζει τα τελευταία χρόνια έδαφος, διότι διασώζει σημαντικές ιστορίες ανθρώπων των οποίων οι ζωές κι οι εμπειρίες δεν καταγράφονται στα βιβλία τής Ιστορίας.
Ακολούθησε πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση, στη διάρκεια της οποίας τα παιδιά έθεσαν καίρια ερωτήματα και εξέφρασαν τη συγκίνηση που τούς προκάλεσαν οι μαρτυρίες συγγενών τών αγνοουμένων τής τουρκικής εισβολής στο μαρτυρικό νησί, το οποίο, 50 χρόνια μετά, παραμένει διχοτομημένο. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εντυπώσεις τους από τη συγκεκριμένη δράση αποτυπώθηκαν στο ανώνυμο ερωτηματολόγιο που κλήθηκαν να απαντήσουν μετά την εκδήλωση, στο οποίο, ενδεικτικά, διαπιστώθηκαν τα εξής:
Σχεδόν όλοι οι μαθητές δήλωσαν πως πριν τη παρακολούθηση τής εκδήλωσης οι γνώσεις τους για την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974 ήταν είτε ανύπαρκτες είτε σε πολύ λίγες.
Σε ποσοστό 90% δήλωσαν ότι η ομιλία κατέστησε σαφές πως ο κόσμος στον οποίο σήμερα ζούμε είναι αποτέλεσμα τής εξελικτικής πορείας ποικίλων παραγόντων (κοινωνικών, πολιτικών, οικονομικών κ.λπ.) που διαμορφώνουν τα ιστορικά γεγονότα.
Τέλος, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι μόλις ένα 11,6% των μαθητών, σε αντίθεση με το 88,3% που απάντησαν θετικά, δήλωσε πως η παρακολούθηση τής παρουσίασης δεν βελτίωσε τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν το μάθημα τής Ιστορίας, γεγονός που αποτελεί κίνητρο για την οργάνωση παρόμοιων εκδηλώσεων στο μέλλον.
https://arsakeio.gr/en/151-greek/schools/psychico/psychico-junior-high-a/events-activities/53633-kypros-1974-2024-50-xronia-apo-tin-tourkiki-eisvoli#sigProId22c290e923