Αρσάκεια Ιωαννίνων

Με στόχο την πρόληψη τού σχολικού εκφοβισμού, σε συνεργασία με τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες τής Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των μαθητών όλων των τμημάτων τής Γ΄ τάξης τού Α΄ Αρσακείου Γυμνασίου Ψυχικού.

Τις συναντήσεις αυτές, που πραγματοποπιήθηκαν την Παρασκευή 26 Ιανουαρίου 2024, σχεδίασαν και υλοποίησαν από κοινού ο κ. Παντελής Κατηνιώτης, καθηγητής – σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού, και ο κ. Γιώργος Γεωργουλέας, σχολικός ψυχολόγος. Στους μαθητές δόθηκε η ευκαιρία να αναφερθούν στα συναισθήματα που βιώνουν και να εκφράσουν τους προβληματισμούς τους για το νοσηρό αυτό φαινόμενο, καθώς και να προτείνουν τρόπους αποτελεσματικής διαχείρισης περιστατικών σχολικής βίας.

Σχετικά με τη διαδικασία διεξαγωγής των συναντήσεων, στην αρχή οι μαθητές κλήθηκαν να περιγράψουν συγκεκριμένη συμπεριφορά με την οποία εκδηλώνεται ο σχολικός εκφοβισμός και να αναγνωρίσουν τις ποικίλες μορφές του (π.χ. λεκτικός, ψυχολογικός, σωματικός, διαδικτυακός εκφοβισμός). Οι κ. Γεωργουλέας και Κατηνιώτης ανέλυσαν στα παιδιά τις δυσμενείς επιπτώσεις τού φαινομένου για πολλούς εφήβους στη χώρα μας, αλλά και παγκοσμίως, δίνοντας έμφαση στα δυσάρεστα συναισθήματα που βιώνουν οι αποδέκτες εκφοβιστικής συμπεριφοράς.

Επίσης, συζλητησαν για τα κριτήρια που χρειάζεται να πληρούνται προκειμένου να χαρακτηριστεί μια συμπεριφορά ως εκφοβισμός (π.χ. πρόθεση να προκληθεί βλάβη στο θύμα, επαναληπτικότητα, διάρκεια, ανισότητα δύναμης, δυσάρεστες επιπτώσεις). Εν συνεχεία, πραγματοποιήθηκε σε κάθε τμήμα μια πολύ ενδιαφέρουσα βιωματική δραστηριότητα, κατά τη διάρκεια τής οποίας διάφοροι μαθητές ανέλαβαν τους ρόλους των εμπλεκομένων και των παρατηρητών σε ένα φανταστικό περιστατικό σχολικής βίας που όρισαν οι δύο συντονιστές.

Μετά το τέλος κάθε συνάντησης ακολούθησε ανακεφαλαιωτική συζήτηση. Κοινή συνισταμένη όλων των απόψεων ήταν ότι διά ζώσης συμπεριφορά και διαδικτυακά σχόλια που προκαλούν σε άλλα άτομα δυσάρεστα συναισθήματα, όπως θυμό, φόβο, πόνο, ενοχές και ντροπή, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να γίνονται αποδεκτά.

Τέλος, οι κ. Γεωργουλέας και Κατηνιώτης παρότρυναν τους μαθητές, εάν βρεθούν στο επίκεντρο ή γίνουν μάρτυρες τέτοιων δυσάρεστων καταστάσεων, να μη σιωπούν, αλλά να απευθύνονται σε άτομα τού περιβάλλοντός τους που εμπιστεύονται, όπως τους γονείς τους, τους καθηγητές τους και τους φίλους τους.