Από τη σχολική χρονιά 2017-2018 στο πλαίσιο των πολιτιστικών δραστηριοτήτων εισάγεται μία διδακτική ώρα STEΑM (Science - Technology - Engineering - Art - Mathematics) στο ωρολόγιο πρόγραμμα τής Γ΄ Δημοτικού όλων των Αρσακείων σχολείων (και Δ΄ Δημοτικού των Αρσακείων Πατρών, Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων).
Τι είναι το STEΑM
Το STEΑM είναι μια διαθεματική εκπαιδευτική πρόταση που ενσωματώνει ως βασικές συνιστώσες της την επιστήμη (S), την τεχνολογία (T), τη μηχανική (E), την Τέχνη (Α) και τα μαθηματικά (M).
Η γενικότερη ιδέα της σύγχρονης αντίληψης του STEΑM έχει τις ρίζες της στην Προσωκρατική Φιλοσοφική σκέψη, όπου η γνώση δεν περιχαρακωνόταν σε τομείς, αλλά αποτελούσε συνισταμένη των τομέων αυτών μέσα από την διαρκή αλληλεπίδρασή τους.
Τα τελευταία χρόνια η αντίληψη αυτή σε σχεδιαστικό επίπεδο έχει αποκτήσει μια ιδιαίτερη δυναμική στον χώρο της εκπαίδευσης, αρχίζοντας από τις ΗΠΑ και επεκτεινόμενη σε όλο τον κόσμο.
Ο όρος STEM (και όχι STEΑM) με την πρόσφατη διατύπωσή του προτάθηκε το 2000 από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών (NSF) των ΗΠΑ ως εκπαιδευτικό μεταρρυθμιστικό πρότυπο διδασκαλίας σε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα των ΗΠΑ.
Η αντίληψη του STEΑM έχει την ευελιξία να προσαρμόζεται στα διαφορετικά πολιτιστικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα του κάθε τόπου, χωρίς να απομακρύνεται από τον κύριο στόχο του που είναι η απόκτηση ουσιαστικής γνώσης.
Πώς λειτουργεί στην τάξη το STEAM
Ο στόχος αυτού τού προγράμματος είναι να αντιληφθούν οι μαθητές μέσα σε ένα περιβάλλον έρευνας, πώς λειτουργεί ο πραγματικός κόσμος. Οι μαθητές χρησιμοποιώντας ένα ειδικά σχεδιασμένο απλό σύστημα δόμησης, κατασκευάζουν μηχανικά συστήματα, αρχιτεκτονικές κατασκευές, ηλεκτρικά κυκλώματα και εξερευνούν τον τρόπο λειτουργίας τους.
Ανακαλύπτουν νόμους που διέπουν τη Μηχανική, την Ακουστική και τον Ηλεκτρισμό ξεκινώντας πάντα μέσα από μια διαισθητική αντίληψη για τα φυσικά φαινόμενα. Η κίνηση, η δύναμη, η ισορροπία, ο ήχος, τα κύματα, τα ηλεκτρικά κυκλώματα, οι μοχλοί είναι κάποια από τα κύρια θέματα τα οποία μελετούν. Στη συνέχεια συζητούν το θέμα «ενέργεια» καθώς επίσης και για τις διαφορετικές μορφές ενέργειας.
Παράλληλα, χρησιμοποιούν τα Μαθηματικά ως «εργαλείο» για τη διατύπωση των νόμων αυτών κατανοώντας έτσι την αναγκαιότητα ύπαρξης του κόσμου των μαθηματικών εννοιών αλλά και του τρόπου με τον οποίο συγκροτείται ο θεωρητικός κόσμος της φυσικής.
Φιλοτεχνούν τις κατασκευές τους, εισάγοντας κατ’ αυτό τον τρόπο, το προσωπικό-υποκειμενικό τους στοιχείο: για το πώς δηλαδή, η αισθητική τους αντίληψη, θα ήθελε να είναι διακοσμημένη η μηχανική κατασκευή τους.
Οι μαθητές μέσα από τα διαδοχικά βήματα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της κατασκευής τους, βιώνουν τη χαρά της δημιουργίας (επιστημονικής και καλλιτεχνικής), αλλά και την αναγκαιότητα του κάθε επόμενου βήματος, το οποίο θα πρέπει να στηρίξουν λογικά.
Ο τρόπος με τον οποίο εργάζονται οι μαθητές είναι ατομικός και ομαδικός, δίνοντας περισσότερο έμφαση στη συλλογικότητα και όχι στον ανταγωνισμό.
Τα υλικά που χρησιμοποιούν οι μαθητές
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι δομημένο κατά τέτοιο τρόπο ώστε οι μαθητές να τελειώνουν στο σχολείο την κατασκευή τους σε 6 διδακτικές ώρες και να την παίρνουν σπίτι τους. Τα υλικά (συσκευασμένα σε σακουλάκια για την κάθε κατασκευή) που θα χρειαστούν για την υλοποίηση του προγράμματος, αναφέρονται στη γραφική ύλη για την Γ΄ τάξη δημοτικού όλων των Αρσακείων (και Δ΄ τάξη δημοτικού των σχολείων Πατρών, Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων), στην ανακοίνωση «Βιβλία, τετράδια, γραφική ύλη ανά τάξη για το σχολικό έτος 2017-18», η οποία θα βρίσκεται αναρτημένη από τις 20 Ιουνίου στις ιστοσελίδες των Αρσακείων Δημοτικών.