Ημερολόγιο Εκδηλώσεων ΦΕ

Απρίλιος 2024
Τον προηγούμενο μήνα   Τον επόμενο μήνα
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
week 14 1 2 3 4 5 6
week 15 7 8 9 10 11 12 13
week 16 14 15 16 17 18 19 20
week 17 21 22 23 24 25 26 27
week 18 28 29 30
«Εξερευνήστε τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος σήμερα, σπουδάζοντας τι σήμαινε να είσαι ήρωας στην αρχαία Ελλάδα» διδάσκει ο κ. Γκρέγκορι Ναζ (Nagy), καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας και Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και διευθυντής του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών του Ιδρύματος. Και είναι μια πρόταση που την πιστεύει βαθιά. Μιλάει για τους Ελληνες και την κληρονομιά που άφησαν στην ανθρωπότητα με ένα δέος που σπάνια συναντάς.

Ο κ. Ναζ θα μετέχει σε ημερίδα η οποία θα γίνει στη Στοά του Βιβλίου και θα έχει θέμα ένα στοιχείο μοντέρνο και ένα στοιχείο κλασικό. Για τις «ψηφιακές ανθρωπιστικές σπουδές και τις εφαρμογές τους στην εκπαίδευση» θα συνομιλήσουν στη διάρκεια της ημερίδας αυτής οι καθηγητές του πρώτου (σύμφωνα με τις διεθνείς επιστημονικές κατατάξεις) πανεπιστημίου του κόσμου με εκείνους της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας.

Η Αμφίπολη και οι αποκαλύψεις

Οι ανθρωπιστικές σπουδές και η επιβίωσή τους στον «πόλεμο» που έχει ξεκινήσει εδώ και πολλά χρόνια με εκείνες τις σπουδές που φέρνουν στο πανεπιστήμιο χρήματα είναι ένα πρόβλημα που για πολλούς πανεπιστημιακούς δεν έχει λύση. Ωστόσο αποκαλύψεις όπως αυτή της Αμφίπολης έρχονται ξαφνικά για να αντιστρέψουν την πορεία του επιστημονικού αυτού πολέμου και να κάνουν τους φαινομενικά ηττημένους αναπάντεχους νικητές.

«Είμαι πολύ ενθουσιασμένος με τα νέα από την Αμφίπολη» λέει ο κ. Ναζ μιλώντας στο «Βήμα». Και προσθέτει με έμφαση: «Οι αποκαλύψεις των αρχαιολογικών ανασκαφών κρατούν τη διδασκαλία των κλασικών επιστημών ζωντανή και δυναμική».

Ο ίδιος είναι ο «αρχιτέκτονας» ενός ψηφιακού επιστημονικού... οδηγού στη ζωή ενός αρχαίου ήρωα μέσα από τις διηγήσεις των συγγραφέων της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας(The Ancient Greek Hero in 24 Hours), ο οποίος και γνωρίζει μεγάλη επιτυχία στο Χάρβαρντ και στην αμερικανική επιστημονική κοινότητα. Το πρόγραμμα αυτό, γνωστό και ως «HeroesX», είναι στην πραγματικότητα ένα πολύ επιτυχημένο MOOC (Massive Open Online Content), δηλαδή ένα διαδικτυακό εκπαιδευτικό έργο, που δημιουργήθηκε από τον Γκρέγκορι Ναζ και την ακαδημαϊκή «παρέα» του.

«Σκοπός μας ήταν να ενθαρρύνουμε έναν παγκόσμιο και συνεχόμενο διάλογο, στον οποίο όποιος συμμετάσχει θα μπορεί να εμπλακεί και να καταπιαστεί με τα αρχαία ελληνικά κείμενα με έναν μεστό περιεχομένου τρόπο» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Ναζ. «Ενδιαφερόμαστε ιδιαίτερα να προσεγγίσουμε το ενδιαφέρον της ελληνικής κοινότητας στο πρόγραμμα αυτό, επειδή τόσο πολλές από τις απόψεις και τις στάσεις μας ως ανθρώπων σχετικά με τις κοινότητες, τον διάλογο, τον ανθρωπισμό είναι ελληνικές ιδέες» συνεχίζει.

Η πρώτη αυτονόητη ερώτηση είναι προς τα πού κατευθύνονται οι ανθρωπιστικές σπουδές στις σύγχρονες και προσανατολισμένες στο κέρδος κοινωνίες. Μπορούν στη δύσκολη αυτή περίοδο να στηρίξουν και πάλι τη συγκρότηση και την πνευματική υποδομή των αυριανών πολιτών;

«Μου αρέσει η ερώτησή σας!» απαντά με ενθουσιασμό ο κ. Ναζ. «Παρότι οι ανθρωπιστικές σπουδές δεν χαρακτηρίζονται "επιστήμη" στις αγγλοσαξονικές χώρες (αντίθετα από τη Γερμανία όπου οι κλασικές σπουδές είναι επιστήμη - "Wissenschaft"), υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον για αυτές τις σπουδές παντούΗ ουσιαστική ανάγκη για τις κυβερνήσεις αλλά και τους ιδιωτικούς οργανισμούς παγκοσμίως είναι να βοηθήσουν στην προώθηση αυτών των σπουδών. Προσωπικά είμαι πολύ αισιόδοξος και πιστεύω ότι οι ανθρωπιστικές σπουδές όχι μόνο θα επιβιώσουν αλλά και θα ακμάσουν».

«Ζητούν όμως οι νέοι άνθρωποι συχνά τις ελληνικές σπουδές ή αποτελούν προνόμιο μόνο των κοινωνικών ελίτ που δεν έχουν προβληματισμούς περί επαγγελματικής αποκατάστασης;» ρωτάμε τον καθηγητή.


Ο κ. Ναζ δεν φαίνεται να συμφωνεί. «Από την εμπειρία μου πρέπει να πω ότι είναι ακριβώς εκείνοι που δεν ανήκουν στις κοινωνικές ελίτ που επιθυμούν πιο πολύ τις ελληνικές σπουδές.Οι τάξεις των ελίτ, στις περιπτώσεις βεβαίως που νοιάζονται κυρίως για να αυξήσουν τα πλούτη τους, έχουν τη τάση να καθορίζονται από την πορεία της καριέρας τους» προσθέτει.

«Εμείς ωστόσο στην Ελλάδα συζητούμε ακόμη θέματα όπως η μέθοδος εισαγωγής των φοιτητών στα πανεπιστήμιά μας, η χρηματοδότησή τους εκτός κρατικού προϋπολογισμού, η  δυνατότητα των διοικήσεών τους να ορίζουν τον αριθμό των εισακτέων τους (κάτι που εδώ γίνεται κεντρικά από το υπουργείο Παιδείας)» αναφέρω.


Στο σημείο αυτό όμως ο κ. Ναζ είναι αφοπλιστικός. «Πιστεύω ότι η δημόσια εκπαίδευση που χρηματοδοτείται από το κράτος είναι ένα πραγματικό σημάδι δημοκρατίας, την οποία οι Ελληνες εφηύραν» δηλώνει χαρακτηριστικά.

Οι ακαδημαϊκοί θα κάνουν τη διαφορά

Στην ερώτηση αν μπορούν τα πανεπιστήμια και οι επιστήμονές τους να αποτελέσουν τον πνευματικό φάρο στην περίοδο που βιώνουμε, ο κ. Ναζ απαντά: «Ναι, και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι η διανόηση των ακαδημαϊκών θα κάνει τη μεγάλη διαφορά».

Αναφερόμενος στην πρωτοβουλία των Αρσακείων Σχολείων να... ανοίξουν το τεράστιο θέμα της ψηφιακής διδασκαλίας στις ανθρωπιστικές επιστήμες ο κ. Ναζ τονίζει ότι είναι μια πολύ σημαντική επιστημονική συνάντηση και προσθέτει: «Ηδη δουλεύουμε στενά με τον καθηγητή κ. Μπαμπινιώτη για να χτίσουμε την ψηφιακή πλατφόρμα των Αρσακείων Σχολείων».


Παράρτημα

Από το Χάρβαρντ στο Ναύπλιο

Το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και πολλοί καθηγητές του έχουν αναπτύξει εκτεταμένες συνεργασίες με ελληνικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Χάρβαρντ έχει ήδη ένα παράρτημα στο Ναύπλιο.


Οπως λέει ο υπεύθυνος για τη λειτουργία του και συνεργάτης του κ. Ναζ, καθηγητής κ. Χρ. Γιαννόπουλος, «το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ είναι ένα ερευνητικό κέντρο που δημιουργήθηκε το 1960 στην Ουάσιγκτον και έχει ως βασικό σκοπό της λειτουργίας του να υποστηρίξει τις ελληνικές σπουδές και να προβάλει σε διεθνή κλίμακα "τα μεγάλα πολιτισμικά επιτεύγματα της αρχαίας Ελλάδας", ιδιαίτερα "τις ανθρωπιστικές αξίες των Ελλήνων και την απήχησή τους" ανά τους αιώνες».

Ο κ. Γιαννόπουλος προσθέτει ότι από τα πρώτα χρόνια που ο καθηγητής Ναζ ανέλαβε τη διεύθυνση του CHS (Κέντρο Ελληνικών Σπουδών), ξεκίνησε συζητήσεις και προσπάθειες εγκαθίδρυσης του Κέντρου και στην Ελλάδα, προκειμένου να ενδυναμώσει και να επεκτείνει τους δεσμούς συνεργασίας του Κέντρου με επιστήμονες, ιδρύματα και άλλους συνεργάτες στην Ελλάδα και στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Λίγα χρόνια μετά, το Κέντρο έχει αναπτύξει πολλές δράσεις και προγράμματα στοχεύοντας να αποτελέσει μέρος της ακαδημαϊκής και πολιτιστικής κοινότητας του Ναυπλίου, της Αργολίδας και της Ελλάδας γενικότερα.